پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
ازدواج، طلاق، اعتیاد، فقر، حاشیه‌نشینی و... مشکلات این روزهای ایران‌اند که تاثیرات شگرفی بر زندگی مردم داشته‌اند، به‌گونه‌ای که ما در برخی موارد با بحران مواجه شده‌ایم. بنابراین باید توجه به مسائل اجتماعی بیش از پیش در دستور کار دولت قرار گیرد، چرا که هر کدام از این آسیب‌ها در دل خود معضل دیگری را رقم می‌زنند.

شعارسال: روزنامه آرمان نوشت: سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سهم مسائل اجتماعی در بودجه ۹۷، می‌گوید: به رغم اینکه اعتبارات پیگیری منابع مالی در امر آسیب‌های اجتماعی در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، باید بگویم که مشکلات اجتماعی آن‌قدر رو به رشد است که به نظر بنده بودجه سال ۹۷ برای رفع آن کافی نیست. هر چند اعتبارات قابل توجه هستند، ولی عمق تاثیرات منفی آسیب‌های اجتماعی به ویژه در پنچ محوری که تاکید مسئولان نظام است بسیار است که باید کاهش پیدا کند.

امروزه آسیب‌های اجتماعی گریبان‌گیر جامعه هستند و زنگ خطر آنها مدت‌هاست که به صدا درآمده است. این در حالی است که باید برای مقابله با معضلات اجتماعی چاره‌ای اساسی اندیشید. بررسی شما از شرایط کنونی چگونه است؟

موضوعات اجتماعی در جامعه ما اولویت دارند و مورد توجه همه مسئولان نظام هستند. به ویژه برای مقام معظم رهبری که چند سالی است نگاه خاص و حساسیت ویژه‌ای نسبت به پیگیری موضوعات اجتماعی پیدا کرده‌اند. ایشان برای حل و رفع این مشکلات تاکیدات مکرری نسبت به مسئولان دارند و حساسیتی را بین آنها ایجاد کردند. از سال 94 تاکنون هر شش ماه یک بار جلساتی با حضور سران سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در حضور مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود و افراد گزارشاتی در ارتباط با پیشرفت یا اولویت بندی موضوعات اجتماعی در کشور ارائه می‌دهند. با تمام این تفاسیر باید بگویم که امروزه هم حل معضلات اجتماعی احساس می‌شود، آن‌چنان که توجه مسئولان و مقامات اول نظام به رفع معضلات اجتماعی جلب شده و در حال پیگیری آن هستند. یکی از مقدمات رفع مسائل اجتماعی توجه، دقت و عنایت به موضوع است. اینکه اهمیت موضوع درک شود. خوشبختانه این حساسیت ایجاد شده است. از سوی دیگر، باید در این راستا قدم مثبت برداشت تا بتوان معضلات اجتماعی را حل کرد که این اتفاق هم با تامین منابع مالی میسر است. هر قدر هم به موضوعات توجه شود، عمده‌ترین ابزار برای رفع مسائل، منابع مالی است و اگر این منابع تامین نشود، امور پیش نمی‌روند. بنابراین منابع مالی برای رفع و حل این موضوعات فوق‌العاده اثربخش هستند.

سهم مسائل اجتماعی از بودجه 97 نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟

در ابتدا باید بگویم که فراهم کردن زیرساخت‌ها همان قوانین و بودجه سالانه است که برای اولین بار در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفت، آن‌چنان که لایحه‌ای توسط دولت تقدیم مجلس شد که 35 ماده داشت، اما ما دقت و اهمیت لازم را توسط دولت در امر آسیب‌های اجتماعی ندیدیم، چرا که چالشی بین مجلس و دولت به وجود آمد و منجر به اخذ مجوز از مقام معظم رهبری برای ورود به مجلس شد. در آن مقطع زمانی بنده توفیق داشتم مسئولیت کمیسیون اجتماعی را بر عهده بگیرم. با دقت کامل و با استفاده از نظرات کارشناسان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران جلسات متعددی را تشکیل دادیم، طوری که نزدیک به دو ماه روی برنامه ششم توسعه در بحث اصلاح زیرساخت و قوانین موضوعات آسیب‌های اجتماعی بحث شد و خوشبختانه 31 ماده، تبصره و بند به برنامه ششم توسعه در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی اضافه شد. در واقع 35 ماده لایحه دولت تبدیل به 121 ماده شد و در این مواد هم نزدیک به 31 ماده مربوط به آسیب‌های اجتماعی بود. همچنین تکلیفی برای دولت مشخص شد که در طول پنج‌ساله برنامه ششم توسعه چه کار کند. خوشبختانه در بعضی موارد در بودجه سال 96 کمیسیون اهتمام داشت و بندهایی را آورد و منابع مالی را تامین کرد که در مقایسه با سال‌های قبل پیشرفت قابل توجهی بود. برای مثال در بخش اعتیاد امکانات و منابع ردیف مالی برای بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر نزدیک به 30‌درصد رشد داشت.

خوشبختانه این نگاه و روند، حساسیت را در مجلس و دولت ایجاد کرد و در بودجه سال 97 شاهد پیشرفت و افزایش اعتبارات در ردیف‌هایی که مربوط به آسیب‌های اجتماعی است، هستیم. برای تشکیل سازمان‌های آسیب‌های اجتماعی دولت 300‌میلیارد تومان منابع تعریف کرد. در ارتباط با ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اعتبارات بالغ بر 200‌میلیارد تومان است که یک ردیف 70‌میلیارد تومان دارد و نزدیک به 70‌میلیارد در ردیف دیگر است. سرجمع بیش از 500‌میلیارد تومان مرتبط با پیگیری مسائل آسیب‌های اجتماعی منابع تعریف شده و بودجه اختصاص یافته است. علاوه بر این اعتبارات سازمان‌های پیگیرآسیب‌های اجتماعی ردیف‌های خودشان را در بودجه سال 97 دارند. برای مثال سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان متولی بودجه خود را دارد و نسبت به سال‌های گذشته در برخی ردیف‌ها 15 تا 20‌درصد و در برخی ردیف‌ها بیش از 10‌درصد افزایش داشته است. در نیروی انتظامی هم که اهتمام بسیار خوبی در بحث آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی دارد، اعتبارات با توجه به محدودیتی که ما در سال 97 داریم افزایش قابل توجهی داشته است. در ارتباط با کمیته امداد امام خمینی (ره) هم باید بگویم که سال 95 نسبت به سال 96 اعتبارات چهار برابر افزایش داشته است. برای سال 96 و 97 هم افزایش نسبتا قابل توجهی رخ داده است. همچنین دستگاه‌های مرتبط هم در بودجه سال 97 نسبت به سال 96 افزایش اعتبار دارند.

آیا واقعا افزایش اعتبارات و بودجه سال 97 برای رفع آسیب‌های اجتماعی کافی است؟

به رغم اینکه اعتبارات پیگیری منابع مالی در امر آسیب‌های اجتماعی در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، باید بگویم که مشکلات اجتماعی آن‌قدر رو به رشد است که به نظر بنده بودجه سال 97 برای رفع آن کافی نیست، همان‌طور که شما مستحضرید برای رفع معضل طلاق باید کار فرهنگی صورت بگیرد و دستگاه‌های فرهنگی وارد شوند. بر همین اساس به اعتباراتی نیاز است. آن چنان که در برخی شهرستان‌ها آمار طلاق به 47‌درصد رسیده که این آمار بسیار تکان‌دهنده است. از سوی دیگر، سن طلاق نیز پایین آمده و معمولا طلاق‌ها در سه سال اول ازدواج اتفاق می‌افتند. بنابراین رسیدگی به معضل طلاق یک اقدام عمیق فرهنگی را می‌طلبد. هر چند ما رشد نسبی را در همه زمینه‌ها داشته ایم، افزایش اعتبارات در این زمینه بسیار ناچیز و ناکافی است. همچنین اعتیاد امروزه در جامعه افزایش قابل توجهی داشته و بر اساس آخرین آمار ارائه شده نزدیک به سه‌میلیون نفر معتاد داریم. بنابراین لازم است که اعتبارات و منابع مالی کافی به مسائل فرهنگی، امور تبلیغات، صدا و سیما، پیشگیری و در نهایت برخورد جزایی صورت بگیرد، در حالی که ما اعتبارات و منابع مالی لازم را نداریم. هر چند اعتبارات قابل توجه هستند، ولی عمق تاثیرات منفی آسیب‌های اجتماعی به ویژه در پنج محوری که تاکید مسئولان نظام است، بسیار است که باید کاهش پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی سلامت نیوز ، تاریخ انتشار: 27 آذر 1396 ، کدخبر: 233037 ، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین