پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
رییس سازمان بهزیستی کشور از رشد ۹٫۲ درصدی بودجه این سازمان در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس مستمری مددجویان نهادهای حمایتی برای سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

شعار سال: محسنی‌بندپی با تشریح تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ دولت افزود: بودجه پیشنهادی بهزیستی برای سال آینده ۲۴۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، این در حالیست که بودجه مصوب امسال ۲۲۱۰ میلیارد تومان بود، بنابراین می‌توان گفت بودجه این سازمان در سال ۹۷ ، رشدی ۹٫۲ درصدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس آنچه که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه لحاظ شده است، مستمری‌های مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

بندپی در این باره توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، هر ساله حداقل مستمریها بر مبنای حداقل حقوق تعیین شده توسط "شورای عالی حقوق و دستمزد” باید ۲۰ درصد افزایش یابد. برای مثال کف حقوق‌ها امسال ۹۰۰ هزار تومان بوده که ۲۰ درصد این رقم، ۱۸۰ هزار تومان می‌شود؛ برهمین اساس امسال میانگین مستمری‌های خانوارهای یک نفره ۱۴۹ هزار تومان، دو نفره ۲۵۰ هزار تومان، سه نفره ۳۲۵ هزار تومان و چهار نفره ۴۶۰ هزار تومان بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه امسال شرایطی ایجاد شد تا افراد متوسط حقوق را دریافت کنند، ادامه داد: همین مبنا در سال ۹۷ نیز دنبال می‌شود. این در حالی است که ابتدا باید حداقل حقوق در "شورای عالی حقوق و دستمزد” تعیین و سپس ۲۰ درصد حداقل آن محاسبه شود، این در حالی است که براساس آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده است، مستمری‌ها حداقل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بندپی در این باره افزود: دولت مکلف است مبنای ۲۰ درصد افزایش حداقل حقوق و دستمزد را هر ساله برای مددجویان نهادهای حمایتی در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا براساس بودجه تعیین شده دولت قادر به اجرای تکلیف قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود؟ گفت: بله ـ آنچه دولت تعهد کرده، مبنای افزایش حداقل ۱۰ درصدی مستمری مددجویان است که سال آینده افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به بند یک تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ در خصوص کاهش فقر مطلق اظهار کرد: بر اساس این تبصره، کاهش فقر مطلق در خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداختی‌ها به نیازمندان و خانوارهایی که درآمد آن ها کمتر از مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی است، صورت می‌گیرد.

بندپی در ادامه از پرداخت حقوق و مستمری‌ به پشت نوبتی‌های نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد در سال ۹۷ خبر داد و گفت: براساس لایحه بودجه و ردیفی که در نظر گرفته شده است، به منظور کاهش فقر مطلق، مبلغی نیز برای افراد پشت نوبتی لحاظ شده تا از مستمری حداقلی که هم‌اکنون مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بهره‌مند هستند، برخوردار شوند. این همان چیزی بود که سال‌ها به دنبالش بودیم.

وی افراد پشت نوبت دریافت خدمات از سازمان بهزیستی در حال حاضر را ۱۵۰ هزار معلول و ۵۰ هزارخانوار نیازمند با میانگین بعد خانوار ۲٫۳ نفر اعلام کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه مستمری پرداختی به این پشت نوبتی ها چه مبلغی خواهد بود؟ گفت: این افراد نیز همان مبلغی را که به افراد تحت پوششی پرداخت می‌شود، دریافت خواهند کرد. این در حالی است که افزایش حداقل ۱۰ درصد مستمری‌ها در سال آینده، مشمول پشت‌نوبتی‌ها نیز می‌شود.

به گفته بندپی بار مالی این امر در لایحه بودجه پیشنهادی از محل هدفمندی یارانه‌ها لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مبلغ ۱۴۹ هزار تومان مستمری کنونی، ۵۳ هزار تومان را بهزیستی و ۹۶ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود عنوان کرد: این در حالی است که برای سال آینده نیز ۷۰۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری‌های مددجویان نهادهای حمایتی از این محل لحاظ شده است.

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت قصد دارد مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با انواع روشهای نقدی و غیرنفقدی بین خانوارهای هدف «کالا» توزیع کند که این رقم در سال گذشته ۴۸ میلیارد تومان بوده است؛ به عبارت دیگر این رقم برای سال جاری کاهش یافته است که رییس سازمان بهزیستی کشور در این باره به ایسنا گفت: براساس تمهیداتی که رییس جمهور در نظر گرفته و همچنین براساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه، سازمان هدفمندی به نام صندوق رفاه اجتماعی تغییر و اساسنامه آن تدوین خواهد شد. بدین ترتیب به برخی افراد کالابرگی که سابقا پرداخت می‌شد از این پی از طریق این صندوق ارائه خواهد شد که این کالاها احتمالا در قالب سبد غذایی ارائه می‌شود که البته جزییات بیشتر در این باره را نمی‌دانم.

بندپی توجه به اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌ها را از نکات حائز اهمیت دانست که در بودجه ۹۷ به آن اشاره شده است که در این باره اظهار کرد: بودجه امسال بدین منظور ۷۰ میلیارد تومان بود که با حدود ۲۵ درصد رشد در لایحه بودجه ۹۷ به حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته وی اولویت‌های این سازمان برای سال آینده برای اقدامات پیشگیرانه در بحث آسیب‌های اجتماعی، کاهش طلاق، اجباری کردن آموزش‌های ازدواج، غربالگری ژنتیک، پوشش غربالگری شنوایی، تنبلی چشم، توسعه خط ملی اعتیاد و است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سه سرفصل جدید به فعالیت‌های بهزیستی در بودجه ۹۷ اضافه شده است، گفت: سیاستگذاری برای کودکان کار به دنبال بازگرداندن آن ها به چرخه تحصیل، آموزش پذیر کردن آن ها و حمایت‌های روانی اجتماعی از این قشر، همچنین افزایش مشاوره ژنتیک براساس قانون برنامه ششم در راستای جلوگیری از معلول‌زایی، توسعه بنیادهای ژنتیک، همچنین توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری، و مناسب‌سازی معابر و مساکن و سیاست‌گذاری پژوهشدر این باره از مهم‌ترین این سرفصل‌ها به شمار می رود.

بندپی همچنین ضمن اشاره به تشکیل سازمان امور اجتماعی که در لایحه بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده است، گفت: برخی از اقدام عمل این سازمان در رابطه با کودکان کار، مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶، حاشیه‌نشینی، طلاق و در حیطه و حوزه عمل بهزیستی نیز به شمار می‌رود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی گیل سداد، تاریخ انتشار 21 آذر 96، کد مطلب: 4646 ، www.gilsadad.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین