پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۷۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
روز گذشته همزمان با تأکید رئیس قوه قضائیه بر پاسخگویی به شبهات مربوط به عملکرد دستگاه قضایی، دادستان کل کشور گفت که پاسخ احمدی‌نژاد را یکی دو روز آینده می‌دهیم.

شعار سال:  رئیس قوه قضائیه گفت: ما در کنار خدمت‌رسانی باید نسبت به تبیین و روشنگری درباره خدمات و تلاش‌های مجموعه دستگاه قضایی نیز اهتمام داشته باشیم. در جلسه‌ای که اخیراً با جمعی از دانشجویان داشتم به این جمع‌بندی رسیدم که بسیاری از تصورها از دستگاه قضایی ناشی از عدم تبیین پاره‌ای از مشکلات این دستگاه است که تبیین آن ها در کنار تشریح خدمات و تلاش‌های قوه قضائیه کار چندان دشواری هم نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی همچنین با اشاره به انواع هجمه‌ها به دستگاه قضایی، گفت: مسئولان دستگاه قضایی، قضات و کارکنان قوه قضائیه هرگز نباید از این هجمه‌ها ناامید شوند و در کارشان کاستی یا نقصی پدید آید زیرا دشمن با حملات، هجمه‌ها و ارزیابی‌های غیرمنصفانه خود دقیقاً به‌دنبال ایجاد تردید و در نتیجه پدید آوردن کاستی در کار و خدمت‌رسانی دستگاه قضایی است که بر این اساس بهترین پاسخ دندان شکن به دشمن، خدمت‌رسانی بیشتر و حل مشکلات مردم است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع‌رسانی قوه قضائیه سوء‌استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسئولان قضایی باید در حد ضرورت و تا جایی که نحوه پاسخگویی شبیه به جدل و کشمکش نشود، به شبهاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهند و به تبیین کارهایی که انجام می‌شود بپردازند. رئیس قوه قضائیه افزود: به‌عنوان مثال، در مورد شخصی که محکوم می‌شود گاهی بزرگنمایی می‌کنند و با انتشار مطالب خلاف واقع به بهانه‌های حقوق بشری، از این شخص یک قهرمان می‌سازند در حالی که اتهامات و محکومیت این فرد، آن چیزی نیست که در رسانه‌هایشان بیان می‌کنند.

در این قبیل موارد دستگاه قضایی باید برای جلوگیری از شایعه پراکنی‌ها و تشویش اذهان و افکار عمومی، پس از قطعیت رأی، برخی از جزئیات موضوع را به اطلاع مردم برساند. متأسفانه ما چون خودمان مدام درگیر پرونده‌ها و موضوعات مختلف در دستگاه قضایی هستیم تصور می‌کنیم که سایرین نیز از مسائل مورد بررسی ما مطلع هستند در حالی که این گونه نیست. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد که اگر به مذاکره بر سر توانمندی‌های موشکی علاقه‌مند هستند، اجازه دهند که جمهوری اسلامی به موضوعات دفاعی و موشکی آن ها ورود پیدا کند و با آن ها به مذاکره بپردازد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان تأکید کرد: این تصور که چون ایران با برخی مشکلات اقتصادی مواجه است پس می‌توانند به این بهانه فشارهایی را وارد کنند تصور بسیار غلطی است زیرا مردم ما با بصیرت و هوشیاری بالای خود همواره در صحنه حضور دارند و بارها نشان داده‌اند که این خیالات دشمن کاملاً باطل است.

واکنش دادستان کل کشور به احمدی نژاد

دادستان کل کشور هم اعلام کرد که ظرف یکی دو روز آینده پاسخ محمود احمدی‌نژاد را خواهند داد. محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم روز یکشنبه در ویدئویی که در سایت «دولت بهار» منتشر کرد، از رئیس قوه قضائیه خواست اسناد حمایت او از بابک زنجانی را منتشر کند. احمدی‌نژاد با انتقاد از سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان نوشت اگر در 48 ساعت آینده اسناد سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی منتشر نشود، او درباره عملکرد قوه قضائیه با مردم سخن خواهد گفت. آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه اخیراً در جمع دانشجویان با انتقاد از تحریکات احمدی‌نژاد و نزدیکانش از جمله «بست‌نشینی» گفته بود: «در فتنه ۸۸ قوه قضائیه تمام قد ایستادگی کرد، اما فتنه، قدیم و جدید ندارد. کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح می‌کنند و سیاه‌نمایی می‌کنند، نوعی فتنه است؛ زیرا هر کس اصل نظام را تخریب کند و دست به سیاه‌نمایی بزند، در واقع در حال فتنه‌گری است. سران فتنه می‌گفتند ما انتخابات و شورای نگهبان را قبول نداریم، اینها هم می‌گویند ما قوه قضائیه را قبول نداریم. آن ها دعوت به اغتشاش می‌کردند، اینها هم با بست‌نشینی به دنبال جریان‌سازی و اغتشاشند.» رئیس قوه قضائیه همچنین اعلام کرد: «حسب برخی گزارش‌ها این فرد (بابک زنجانی) مورد حمایت چهار نفر از وزیران سابق و شخص رئیس جمهوری پیشین بوده است.» آیت‌الله آملی لاریجانی در عین حال تصریح کرد: «البته بنده به این گزارش‌ها یقین ندارم، اما به هر حال باید پول مردم برگردد.» بعد از انتشار این اظهارات بود که احمدی‌نژاد برای قوه قضائیه ضرب‌الاجلی 48 ساعته تعیین کرد. بنا به گزارشی که ایلنا منتشر کرده است، دیروز حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در حاشیه همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مورد تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته از سوی احمدی‌نژاد برای رئیس‌ قوه ‌قضائیه برای ارائه اسناد در ارتباط با فتنه‌گر بودن یا حمایت از بابک زنجانی گفت: در یکی دو روز آینده پاسخ آن را خواهیم داد.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: دشمنان راه‌هایی را می‌گشایند و تلاش‌ها و برنامه‌هایی ایجاد می‌کنند و نباید غافل باشیم که عوامل شناخته شده و شناخته نشده یا نفوذی آن ها هم در داخل کشور این برنامه‌ها را تسهیل می‌کنند و عده‌ای هم ناخواسته یا نادانسته که بستگی و مأموریتی هم از طرف دشمن ندارند ولیکن جاده صاف کن استراتژی دشمن هستند؛ یعنی با منفعت‌طلبی‌ها و سودجویی و افتادن به زیاده طلبی‌هایی که عده‌ای دارند ولو به صورت ناخواسته این زمینه و آمادگی را برای برنامه‌های دشمن و اجرایی شدن آن فراهم می‌کنند.

وی افزود: باید به بحث استراتژی جدی دشمن و غفلت عده‌ای در داخل توجه داشته باشیم؛ چرا که این دو، دست به دست یکدیگر می‌دهند و مشکلاتی را که ما امروز در جامعه با آن مواجه هستیم به وجود می‌آورد. وی تأکید کرد: وقتی می‌بینیم بعضی از مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعال باشند، خود به نحوی سهم دارند یا خودشان یا فرزندان‌شان یا کسانی که وابستگی به آن ها دارند در وارد کردن قاچاق کالا و ارز سهیم هستند، چگونه انتظار داریم این مبارزه به نتیجه مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: من از یک مقام مسئول مستقیم در قاچاق کالا و ارز به صراحت می‌شنوم که برخی از دست‌اندرکاران دولتی نمی‌خواهند مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز بشود که دروغ هم نمی‌گویند و آثار و نشانه‌های آن را ما حس می‌کنیم می‌بینیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملاً‌ تعطیل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه گفت: هنوز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رئیس جمهوری نماینده خود را معرفی نکرده‌اند، چرا این گونه باید باشد این نشان از چیست؟ آیا اهتمام لازم نیست؟ یا شخص مناسب نیست؟ انتظار داریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مورد پیشگام باشد و همه دستگاه‌ها را به میدان بکشد و اگر دستگاهی کم‌کاری یا کوتاهی کند این ستاد بخواهد تشویق و هماهنگ و اگر هم نواقصی هست برطرف کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 243664، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین