پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۰۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
استاندار خوزستان با بیان اینکه این استان از مناطق لرزه‌خیز کشور است، گفت: دستگاه‌های مسئول باید نقشه‌های خطر زلزله را تهیه و نقاط پرخطر لرزه‌خیز خوزستان را شناسایی کنند.

شعارسال: استاندار خوزستان با بیان اینکه این استان از مناطق لرزه‌خیز کشور است، گفت: دستگاه‌های مسئول باید نقشه‌های خطر زلزله را تهیه و نقاط پرخطر لرزه‌خیز خوزستان را شناسایی کنند.

غلامرضا شریعتی در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین که امروز (چهارم بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران در کمربند زلزله‌خیز جهان قرار دارد و در دهه‌های گذشته، زلزله‌های بزرگی در ایران رخ داده‌اند که خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشتند که زلزله طبس در سال 57، زلزله رودبار در سال 69، زلزله طبس در سال 82، زلزله ورزقان در سال 91 و زلزله ازگله در سال جاری برخی از این زمین‌لرزه‌ها هستند.

وی تصریح کرد: زلزله، لغزش زمین، سیل و طوفان و پدیده‌های مشابه از فرایندهای طبیعی زمینی هستند اما زمانی که سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی در معرض این پدیده‌ها قرار بگیرد، مخاطره و بلا محسوب می‌شوند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان که در کمربند کوه‌زایی زاگرس واقع شده، از مناطق لرزه‌خیز کشور است. وجود زلزله‌های تاریخی و دستگاهی نیز حاکی از آن است. خطر لرزه‌خیزی در استان خوزستان از وضعیت کم در مناطق جنوب و جنوب غرب تا وضعیت زیاد در مناطق شمالی و شرقی متغیر است.

شریعتی ادامه داد: وجود برخی از گسل‌های اصلی زاگرس در استان خوزستان، این لرزه‌خیزی را تشدید می‌کند. متأسفانه برخی شهرهای بزرگ خوزستان از جمله کلان‌شهر اهواز و شهرهای آغاجاری، امیدیه، بهبهان، ایذه، باغملک، اندیکا، لالی شوشتر گتوند سردشت و مسجدسلیمان در مجاورت این گسل‌ها و در معرض خطر بالای زلزله هستند.

وی افزود: برخی پدیده‌های سطحی مانند زمین لغزش، ریزش سنگ، روان‌گرایی و نشست زمین همراه با وقوع زلزله رخ می‌دهند که موجب افزایش خسارت می‌شوند. زلزله بر خلاف مخاطرات طبیعی مانند سیل، طوفان و ... قابل پیش‌بینی نیست و این موضوع ضرورت اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه افزایش می‌دهد.

استاندار خوزستان گفت: دستگاه‌های مسئول باید نقشه‌های خطر زلزله را تهیه و نقاط پرخطر را شناسایی کنند. بدیهی است در مناطقی که امکان زلزله‌خیزی بالاتر است، مقاوم‌سازی سازه‌ها و به ویژه بافت‌های فرسوده، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

شریعتی با اشاره به عزم دولت در خصوص بازسازی و احیای بافت‌های فرسوده تصریح کرد: در این زمینه دولت از ابتدای روی کار آمدن، جلساتی با نظارت جدی رئیس جمهور تشکیل داده است تا برنامه‌ای برای بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار بگیرد. این موضوع علاوه بر حفظ و نگهداری از سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و انسانی می‌تواند در اشتغالزایی نیز نقش مؤثری ایفا کند.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش مردم و دستگاه‌ها و مسئولان در سطوح مختلف در زمینه رفتار در هنگام وقوع زلزله عنوان کرد: یکی از ایرادات ما این است که ابتدا اتفاقی رخ می‌دهد و پس از آن به این فکر می‌افتیم که باید چاره‌اندیشی کنیم. زمان نقش بسیار اساسی و حیاتی در بحث زلزله دارد و بنابراین ضرورت آمادگی در شهرهای مختلف در این زمینه مورد تأکید ما قرار دارد.

همچنین فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استاندار خوزستان، در این همایش اظهار کرد: در حال حاضر وارد مرحله‌ای از تغییر اقلیم به نام خشکسالی شده‌ایم که این موضوع می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود تا از هدر رفت آب و منابع دیگر جلوگیری شود زیرا متأسفانه تاکنون در زمینه منابع کاری نکرده و اسراف‌گونه رفتار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: رانش زمین جزو حوادث استان خوزستان است و زلزله جزو حوادثی است که در این منطقه روی می‌دهد و بنابراین ایجاد محیط امن برای آسایش شهروندان بسیار حائز اهمیت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396، کدخبر: 96110402320، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fox
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
خب اینکه بگردیم و پیدا کنیم خوبه در صورتی که بعد از اون شروع به مقاوم سازی خونه ها بشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین