پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سبزوار تاکید کرد: برای حفظ تاغزارهای سبزوار فروش زغال در سوپر مارکت ها ممنوع خواهد شد.

شعارسال: قاسم اخوندی در گفتگو با خبرنگار، مساحت تحت پوش تاغزارهای سبزوار را حدود 486 هزار هکتار بیان کرد و گفت: جنگل های شهرستان در قبل از انقلاب با تعداد 49 نیروی انسانی حفاظت می شد به مرور زمان با بازنشسته شدن افراد ، بحث حفاظت از یک میلیون هکتار اراضی ملی در شهرستان برعهده 5 نفر نیروی انسانی است.

آخوندی ادامه داد: طبق میانگین کشوری هر نفر نیروی انسانی موظف به حفاظت از 80 هزار هکتار از اراضی ملی است در صورتی که این رقم در سبزوار 2 و نیم برابر میانگین کشوری با کمترین حقوق و مزایا است.

وی با بیان اینکه وسعت عرصه منابع طبیعی با تعداد نیروهای حفاظتی موجود همخوانی ندارد گفت: به مرور زمان با توسعه قهوه خانه ها در سطح شهر بازار زغال در سبزوار به اوج خود رسید و چون منبع تولید زغال در سبزوار فراوان است هر باغ سرا تبدیل به قلیان سرا شد و افراد سود جو نیز از این موقعیت استفاده و دست به قلع و قمع تاغزارها در عرصه منابع طبیعی زدند.

آخوندی افزود: با مشارکت مردم و ورود دستگاه های امنیتی و قضایی اقدام بسیار خوبی در جمع آوری قلیان سراها انجام شد اما این حرکت تا مدت اندکی مثمر ثمر واقع شد.اما متاسفانه قهوه خانه ها به خانه های مردم ورود پیدا کرد چرا که منبع فروش زغال در سوپر مارکت ها همچنان ادامه دار است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری سبزوار با بیان اینکه فروش زغال در سوپرمارکت ها باید ممنوع شود گفت: با بازرسی هایی که از سطح شهر صورت گرفت تعدادی از سوپر مارکت ها از تولید کنندگان کلی زغال هستند چند ماه قبل از دادستان تقاضای حکم برای ورود به سوپری ها را داشتیم اما دادستان اعلام کردند کار منابع طبیعی در خارج از حوزه شهری است این در وظیفه اتاق اصناف است و قرار است این کار از طریق اتاق اصناف پیگیری شود.

اخوندی با تاکید بر اینکه حفظ منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست افزود: دولت طی سال های گذشته ثابت کرده که به تنهایی موفق به اجرای بسیاری از کارها نیست برای حفاظت از عرصه منابع طبیعی طرح ترسیب کربن در نقاط بحرانی البته با اولویت مشارکت مردم در سطح کشور در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه 200 هزار هکتار از ارارضی ملی سبزوار نیز در محدوده اجرای این طرح قرار دارد گفت: این طرح 20روستای بخش روداب را در بر می گیرد سعی بر این است تا با مشارکت مردم علاوه بر حفظ و احیاء منابع طبیعی به توانمند سازی روستائیان تاثیر گذار خواهد بود.

آخوندی در پاسخ به سوالی که مشکل منابع طبیعی با کشاورزان دیمی کار چیست اظهار کرد: اساس کار ما مصوبه 27 دیماه سال 41 ، ماده یک قانون ملی شدن جنگل ها است. طبق این قانون هر عرصه ای که بعد ازاین تاریخ سند زده شده باشد جزو اراضی ملی محسوب می شود .

وی افزود: به مرور زمان اراضی مرتعی منابع طبیعی توسط سود جویان تخریب و تبدیل به دیم زارهای کم بازده شده و این زمین ها چون بازده مناسی برای کشت ندارد به صورت قولنامه ای توسط افراد سودجو به فروش رسیده است

آخوندی ادامه داد: این اراضی از نظر ما جزء منابع طبیعی تخریب یافته است و این در نقشه های هوایی ما کاملاً مشخص است به این طریق اراضی ملی خلعیت شده و در اختیار منابع طبیعی قرار می گرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیز داری سبزوار گفت: اراضی منابع طبیعی جزء انفال است و همه مردم حق استفاده از آن را دارند اهداف ما جدا از اهداف مردم نیست در صورتی که کشاورزی اب مازداد داشته باشند منابع طبیعی با تنظیم اجاره نامه های بلند مدت زمین هایی را برای کشت به صورت قانونی در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی سبزوارنیوز، تاریخ انتشار: 18بهمن1394، کدخبر: 11926: www.sabzevarnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین