پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
انتقال پساب تصفیه شده مشهد به چناران در قبال تامین آب شرب مشهد از دشت چناران، انتظار به حق روستاییان میقات الرضا است؛ انتظاری که 5 سال پیش قرار بود محقق شود.

شعارسال: روستاها یک قطب اصلی تولید در کشور ما محسوب می شوند که آب در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درواقع وجود آب در کنار دانش و استفاده از تکنولوژی های روز در یک روستا سبب رونق اقتصادی آن منطقه شده و مانع مهاجرت این تولید کنندگان به کلان شهرها می شود و همچنین تقویت بنیه تولیدی کشور را فراهم می کند.

کمبود آب در دشت چناران و کاهش میزان آب سفره های زیر زمینی در این شهرستان یک مشکل جدی است.

از طرفی دیگر نیاز کشاورزان این شهرستان به آب سبب شده است برخی افراد اقدام به حفر چاه های غیر مجاز کنند و بحران کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی این دشت را جدی تر شود.

اقدامی که با برخورد جدی دستگاه قضا مواجعه شد و مردم یکی از روستاهای اطراف گلبهار برای ممانعت از پلمپ این چاه ها به خیابان ریختند و منجر به درگیری با نیروی انتظامی و مجروح شدن مامورین و همچنین مردم و شلیک گلوله شد.

دعوایی بر سر آب؛ قانون شکنی برای به دست آوردن آب و گردش چرخ معیشت خانوارهای روستایی و تولید محصولات مصرفی شهر نشینان؛ اما اگر وعده های مسئولان محقق می شد نه شاهد قانون شکنی بودیم و نه نظاره گر درگیری ضابطان قضایی با مردم.

مشکل کمبود آب جدی است و حفر چاه روستاییان از یک طرف و تامین آب شرب غرب مشهد الرضا از طرف دیگر امان از سفره های آب زیرزمینی چناران برده است.

مردم برخی روستاهای چناران برای تامین آب شرب مشکل دارند اما با این وجود تامین آب شرب غرب کلان شهر مشهد از اولویت های ای شهرستان است و البته کسی با این موضوع مخالفت ندارد.

اما مطالبه مردم به ویژه کشاورزان و روستاییان چناران از دولت مردان این است که بخشی از پساب تصفیه شده فاضلاب این کلان شهر با رعایت تمام موارد بهداشتی برای مصرف کشاورزی آماده شود و به چناران منتقل گردد و در اختیار کشاورزان این منطقه قرر گیرد.

مطالبه ای که به گوش مسئولین رسید و وعده هایی داده شد ، اما عملی نشد.

چند سال پیش صفرپور، مدیر سابق جهاد کشاورزی چناران وعده داده بود: تا پایان سال ۸۹ انتقال پساب تصفیه شده مشهد به چناران به اتمام می رسد.

که این خبر در پایگاه اطلاع رسانی دکتر محمد دهقان، نماینده مردم چناران نیز درج شده است.

اما با وجود گذشت چندین سال از زمان پیش بینی شده اتمام این طرح هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری از اجرای این طرح نیستیم؛ طرحی که علاوه بر تقویت سفره های زیر زمینی دشت چناران و ایجاد امنیت پایدار برای تامین آب شرب مشهد می شود و می تواند وضعیت کشاورزی و تولید این منطقه را بهبود دهد.

گفته می شود مشکل اصلی طرح انتقال پساب فاضلاب مشهد به دشت چناران، در حال حاضر تامین بودجه می باشد و درخواست روستاییان چناران از دولت مردان دولت تدبیر و امید، تامین بودجه و تاکید بر تصفیه کامل این پساب ها به نحوی که برای کشاورزی این منطقه مفید واقع شود، می باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ندای چناران، تاریخ انتشار: 18مهر1394،www. neda-chenaran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین