پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۶۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۳
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: حدود نیمی از منابع آبی عشایر استان از 10 تا 100 درصد دچار بحران خشکسالی و افت سطح آب است.

شعارسال: حمیدرضا حسینی افزود: 40 تا 45 درصد از منابع آبی عشایر استان سمنان در منطقه خارتوران بخش بیارجمند شهرستان شاهرود قرار دارد که بین 10 تا 100 درصد دچار بحرام کم‌آبی است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ها در سال 96 تاثیر بسیار بدی بر منابع آبی عشایر در نقاط مختلف استان سمنان داشته است، یادآور شد: عمده عشایر استان شامل عشایر مهدیشهر و شاهرود در حال حاضر در دوره قشلاق و در منطقه خارتوران شاهرود مستقر هستند که بیشتر قنات‌ها و چشمه‌های این منطقه دچار افت آب‌دهی و بحران کم‌آبی است.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بیان کرد: اجرای طرح های بهسازی منابع آبی عشایر در استان از مدت ها قبل برنامه‌ریزی شده و سعی بر این بوده تا افت آب‌دهی منابع کاهش یابد و در نقاطی از 40 درصد افت به 10 درصد کاهش یافته تا به این ترتیب مشکل عشایر از این لحاظ کاهش یابد.

حسینی با اشاره به افتتاح 19 طرح اداره کل امور عشایری استان سمنان به مناسبت سی و نهمین دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: این طرح‌ها با محوریت تامین آب در نقاط مختلف استان از طریق مرمت چشمه‌ها و قنات‌ها، نوکنی چاه‌های موجود، ایجاد منابع روزمینی و زیرزمینی و انتقال آب به حوزه استقرار عشایر به بهره‌برداری رسیده‌ است.

وی با اشاره به اجرای این 19 طرح حوزه آب عشایر استان سمنان با 6 میلیارد ریال اعتبار، اضافه کرد: 6 طرح در میامی، پنج طرح در شاهرود، پنج طرح در مهدیشهر و در شهرستان های سمنان، آرادان و گرمسار هر کدام یک طرح افتتاح شده است.

وی با اشاره به طرح های افتتاحی شاخصی که در دهه فجر96 در بخش عشایر استان سمنان افتتاح می شود، خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به روستای عشایرنشین سنگاب ایوانکی در شهرستان گرمسار با 2 میلیارد ریال هزینه، حفر چاه و اجرای پنج کیلومتر خط انتقال به روستا افتتاح می شود و با توجه به اینکه پیشتر به این روستا آبرسانی سیار انجام می شده، عشایر این روستا از این پس از آبرسانی سیار بی‌نیاز می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان، احداث دیوار ساحلی در حجم 400 مترمکعب در دهستان دوزهیر شهرستان سمنان را دیگر طرح افتتاحی دهه فجر 96 در استان سمنان برشمرد و گفت: این طرح با یک میلیارد ریال اعتبار و در قالب تامین آب آشامیدنی و جلوگیری از فرسایش آبی اجرایی شده است.

حسینی افزود: دیگر طرح شاخص افتتاحی دهه فجر امسال در بخش تامین آب عشایر استان سمنان در دهستان چاشم شهرستان مهدیشهر بود که شامل تعریض، ایجاد پل و احداث آب‌نما با یک میلیارد ریال هزینه می شود.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با اشاره به بحران کم‌آبی مناطق عشایری به ویژه در بخش جنوبی شهرستان های استان سمنان ، یادآور شد: امسال به علت کمبود آب و بحران منابع آبی، چهار میلیون مترمکعب آبرسانی سیار به این مناطق انجام شده که مناطق خارتوران در جنوب شهرستان شاهرود بیشترین هدف این آبرسانی بوده است.

آب مورد نیاز بیش از سه هزار نفر جمعیت عشایر استان سمنان از 130 چشمه، قنات و چاه تامین می شود، عشایر استان با داشتن بیش از یک میلیون راس دام سبک، سالانه 9 هزار و 300 تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 20بهمن1396، کدخبر: 82820568: www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
متاسفانه در چند سال اخیر مشکل خشکسالی گریبان گیر بیشتر نقاط کشور هست ، امیدواریم مسئولان یک بینش بلند مدت چند ساله برای مقابله با این بحران داشته باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین