پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
علت نام گذاری بنا به عمارت باغ امیر، همجواری آن با باغ بزرگ امیر اعظم بوده است. امیر اعظم مشهور ترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان فعلی) بوده است

شعار سال: عمارت و باغ امیر که به تبعیت از معماری صفوی ساخته شده است در متراژی به وسعت سه هزار متر مربع قرار دارد، که دارای دو باغ و دو منزل مسکونی بوده و از لحاظ فرهنگی به سه دسته فضا شامل: فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می شود . بنای فوق که خانه یکی از بزرگان و تجار سمنان بنام حاج میرزا آقا فامیلی بوده است به تملک شهرداری در آمده و هم اکنون باغی گردشگری محسوب می شود .

مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری باغ امیر به دو فاز تقسیم می شود:فاز اول آن موزه می باشد که شامل بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد ، موسیقی ، عکس و سینما و بخش دوم آن سفره خانه سنتی است .

در موزه باغ امیر سمنان در بخش تلفن و مخابرات بیش از 35 دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن های هندلی و تلفن های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفته و اولین دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمایش گذاشته شده است.

همچنین بزرگترین سند و وقفنامه آب سمنان به طول شش متر، شیرهای آب قدیمی و ساعت آبی، بالغ بر 100 سند قدیمی از اواخر قاجاریه تا دوره معاصر از جمله کوپن آذوقه مربوط به جنگ جهانی اول و دوم، اولین قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی مربوط به سال 1331 در این موزه قرار دارد.

بازدیدکنندگان از موزه باغ امیر سمنان با مجموعه هایی نظیر ابزار سلمانی، خطاطی و دستگاه بستنی ساز مربوط به یک قرن پیش، ساعت ورود و خروج مربوط به 80 سال قبل، ساعت سال کوک و اشیا و ابزارهایی که از تجاوز ارتش سرخ در سمنان حد فاصل سال هایی 1320 تا 1326باقی مانده است، آشنا می شوند.

این بنا در سال 1380 به مالکیت شهرداری سمنان در آمد و تا حدی مورد مرمت قرار گرفت و در سال 91 به بخش خصوصی برای تبدیل به خانه سمنان واگذار شد و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان تبدیل به مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری قومس، تاریخ انتشار: 2 فروردین 1396، کد مطلب: - : www. ghomess. ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین