پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
دانش آموزی در یکی از مدارس غیرانتفاعی اهواز توسط معلم اش به وسیله خط کش فلزی تنبیه شد. این دانش آموز فقط 8 سال دارد.

شعارسال: روزگاری دانش آموزان را به فلک می بستند. فلک تکه چوبی بود که پاهای دانش آموز خاطی را به آن می بستند و دو نفر دو سر چوب را می گرفتند و شخص سوم با ترکه به کف پای دانش آموز می زد. فلک کردن نه تنها در میان مکتب خانه ها رواج داشت بلکه با تاسیس مدارس این شیوه همچنان ادامه یافت.

هرچند پایان عمر فلک کردن به درستی مشخص نیست ولی شواهدی دال بر وجود آن در تعدادی از مدارس تا دهه هفتاد می داد. بعد از آن شیوه تنیبه بدنی از مدارس حذف شد. نادرست بودن تنبیه کودکان در تمام پیمان نامه های داخلی و بین المللی به چشم می خورد. ولی با این حال هنوز برخی از معلمین دانش آموزان خاطی را مورد تنبیه بدنی قرار می دهند.

سیلی زدن ، خودکار گذاشتن لای انگشت ، چسب زدن دور دهان دانش آموز یا استفاده از خط کش و... نمونه های امروزی تنبیه بدنی دانش آموزان است. اولین و بارزترین اثر نامطلوب تنبیه در مدارس یادگیری و تکرار آن رفتار توسط دانش آموز است . اثر بزرگتر و نامطلوب تر تنبیه بدنی در جایگزینی یک رفتار نامطلوب توسط رفتار نامطلوب دیگری است.

گاهی اوقات تنبیه بدنی منجر به تراژدی غم انگیزی می شود که تا سالیان سال در اذهان عموم می ماند و از ضمیر جامعه حذف نمی شود. نمونه آن در اردیبهشت ماه سال 1387 در خوزستان اتفاق افتاد.در اهواز معلمی دانش‌آموز خود را به‌دلیل دیر آمدن بر سر کلاس درس با سیم کابل برق تنبیه کردبه‌ شکلی که نخاع این دانش‌آموز دچار آسیب جدی شد و این دانش‌آموز اهوازی در حالت اغما قرار گرفت و بعد از چندی نیز فلج شد. بعدها گفته شد دلیل رفتار این معلم " فشار زندگی خصوصی" بوده و خشم خود را بر سر دانش آموز خالی کرده است.

این پایان ماجرا نبود در آبان سال 89 حادثه ای ناگوارتر در نیک شهر سیستان و بلوچستان رخ داد. حادثه ای که به مرگ دانش آموز ختم شد . معلم با نوک کتاب بر سر دانش آموز می زند و این ضربه دانش آموز را در کما فرو می برد کسی فکر نمی کرد که سعید دانش‌‌آموز كلاس سوم مدرسه راهنمایی شهید باهنر نیک شهر به علت نیاوردن كتاب درسی مورد مواخذه معلمش قرار گیردو پس از یک هفته اغما در بیمارستانی در زاهدان فوت کند .

*چندی پیش نیز یک دانش آموز در یکی از مدارس غیرانتفاعی اهواز توسط معلم اش به وسیله خط کش فلزی تنبیه شد. این دانش آموز 8 ساله در یکی از مدارس منطقه پردیس درس می خواند.

با گذشت چند روز از این قضیه و شکایت والدین دانش آموز، مدیر مدرسه در پاسخ به شوشان، در اظهاراتی عجیب شیطنت های خود دانش آموز را دلیل این تنبیه دانست و گفت: تنبیه در همه موارد بد نیست و او دانش آموزی فوق العاده پر جنب و جوش بوده که معلم را وادار به این حرکت کرده است ! مدیر مدرسه در پایان گفت : تا الان وقت نکرده ام که قضیه را با معلم این دانش آموز در میان بگذارم و علتش را جویا شوم!

لازم به ذکر است که بر اساس آیین‌نامه فعلی آموزش و پرورش هرگونه تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تكالیف درسی به منظور تنبیه دانش‌آموزان، ممنوع اعلام شده است. در فصل پنجم و ششم این آیین‌نامه، طی مواد ۶۸ تا ۸۵ به مسأله تنبیه پرداخته شده و در ماده ۷۶ درباره ممنوعیت تنبیه بدنی، خصوصا در دوران دبستان به شدت تذكر داده شده است. بر اساس این قانون معلمان و مسئولان مدرسه حق تنبیه خطاكارترین دانش آموزان حتی با ضعیف ‌ترین شكل آن را ندارند، چرا كه برای موارد انضباطی، قانون مصوب شده است و بر اساس آن با دانش آموزان خاطی برخورد می‌شود.

تنبیه دانش آموزان در گذشته / فلک شدن در مکتب خانه ها

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری شوشان، تاریخ انتشار خبر 25 مهر 1392، کدمطلب: 29570 www.shooshan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین