پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۴۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۸
امضاکنندگان طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» و مردم خواهان علنی‌شدن آرای نمایندگان برای این طرح هستند.

شعارسال: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان چندی قبل از سوی محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با گذشت زمانی اندک مورد استقبال وکلای ملت قرار گرفت.

۱۸۲ نماینده مجلس این طرح را امضا کردند و در نهایت با قید دو فوریت به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد، براساس اظهارات دهقان قرار است، فردا در صحن علنی مجلس، دو فوریت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به رای گذاشته شود.

براساس طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، هیئتی متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، روسای کمیسیون‌های اصل نود و حقوقی قضایی بر اموال مسئولان نظارت کرده و در صورت تخلف، حکم مصادره به نفع تولید و اشتغال صادر می‌کند.

بسیاری از صاحبنظران جای چنین طرحی را در کشور برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت خالی دانستند، زیرا براساس قانون فعلی تنها مسئولان در ابتدای مسئولیت، لیست اموال خود و خانواده شان را به قوه قضاییه اعلام می‌کنند، اما در پایان این سمت دیگر چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی درباره ضرورت این طرح گفت: مسئولان نظام باید به‌دور از رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی زندگی کنند، همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه این طرح را برای بازسازی اعتماد مردم ضروری دانست.

اما سید جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر با اشاره به استقبال جامعه از طرح اعاده اموال مسئولان، گفت: امیدواریم با پیگیری‌ها این طرح، قانونی محکم اجرایی شود و ابتر نماند.

در همان ابتدای رسانه‌ای شدن این طرح، کمپین مردمی برای حمایت از آن در فضای مجازی در بیشتر شهر‌های کشورمان راه اندازی شد، همچنین یکی از خواسته‌های جدی افکار عمومی علنی بودن نام وکلای ملت در زمان رای گیری درباره این طرح است، زیرا این اقدام را اولین قدم برای شفاف سازی در مبارزه با فساد می‌دانند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات ضمن تاکید بر رأی گیری علنی درباره طرح اعاده اموال نامشروع در مجلس گفت: حق مردم است که بدانند آرای نمایندگانشان در مسائل چگونه است، در قانون آئین‌نامه داخلی مجلس هم اینگونه پیش‌بینی شده که مبنای آراء غیرعلنی باشد مگر در یک موضوع حساس که اقتضاء کند آراء علنی مطرح شود.

وی تصریح کرد: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان از جمله استثنائاتی است که باید رأی‌گیری درباره آن علنی باشد، چراکه این مسئله موجب ایجاد شفافیت در بحث مطالبات مردم می‌شود.

براساس ماده ۱۲۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، أخذ رأى علنى را با استفاده از برگه اعلام کرده و تصریح دارد؛ هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان به‏ جاى استفاده از دستگاه الکترونیکى و یا قیام و قعود رأى علنى با برگه را تقاضا کنند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست، رأى‏ گیرى به عمل مى‏ آید و در صورت تصویب درخواست، اصل موضوع با برگه و به طور علنى به رأى گذاشته مى‏ شود.

همچنین به موجب ماده ۱۲۵ آیین نامه داخلی مجلس در رأى علنى با برگه، هر نماینده داراى سه ‏نوع کارت سفید، کبود و زرد است که اسم آن نماینده روى کارت‌ها چاپ شده است.

کارت سفید علامت قبول، کارت کبود علامت رد و کارت زرد علامت امتناع است؛ هنگام اخذ رأى علنى با برگه، نمایندگان کارت سفید یا کبود یا زرد خودشان را با نظارت دبیران در گلدان‌ها مى ‏ریزند، نمایندگانى که رأى ندهند و یا بعد از اعلام اخذ رأى از تالار جلسه خارج شوند، ممتنع محسوب مى‏ شوند.

اسامى موافقان، مخالفان و ممتنعان و کسانى که در رأى‏ گیرى شرکت نکرده و یا بعد از اعلام أخذ رأى از تالار خارج شده‏ اند، بدون اینکه در جلسه قرائت شود، در صورت مشروح مذاکرات مجلس ثبت مى‏ شود.

حال باید دید در زمان رای گیری درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در صحن علنی وکلای ملت چه اقدام و تصمیمی خواهند گرفت؛ اخذ رای با برگه و شفاف یا به صورت الکترونیکی و مخفی؟!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 20 اسفند 1396، کدخبر: 6467425، www.yjc.ir.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
این طرح مسلما به نفع هیچ یک از مسئولان نخواهد بود ؛ برای همین همه تلاش میکنند تا کاری کنند که این تصویب نشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
الان هر کسی که با این طرح داره مخالفت میکنه معلوم میشه که موافق فساده چون هیچ دلیلی نداره که با این طرح مخالفت بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین