پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
«سه‌شنبه‌های بدون خودرو» از آغاز امسال در شهر کرج با تبلیغات گسترده‌ای آغاز شد و انتظار می‌رفت با استقبال عموم موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در استان البرز شود، اما هنوز زیرساخت‌های اجرای این طرح در کرج مهیا نیست و مانع اصلی برای اجرایی شدن این طرح به‌ شمار می‌رود.

شعار سال: «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» از آغاز امسال در شهر کرج با تبلیغات گسترده‌ای آغاز شد و انتظار می‌رفت با استقبال عموم موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در استان البرز شود، اما هنوز زیرساخت‌های اجرای این طرح در کرج مهیا نیست و مانع اصلی برای اجرایی شدن این طرح به‌ شمار می‌رود. این طرح با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک ‌سرنشین مطرح شد تا شهروندان، دوچرخه‌سواری، پیاده روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را جایگزین خودرو شخصی کنند. اما به‌گفته دوچرخه سواران البرزی، مسیر امنی برای رکاب زنی ایجاد نشده و باید راه‌اندازی مسیر ویژه دوچرخه در سطح شهر و رعایت حقوق دوچرخه‌سواری مورد حمایت قرار گیرد، چرا که دور شدن رکاب زنان از دوچرخه سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عامل ایجاد آلودگی هواست. اگر یک روز با گروه دوچرخه سواران همراه شویم، با رانندگانی مواجه خواهیم شد که مراعات دوچرخه سواران را نمی‌کنند و عبور آنان از میان خودروها، جان‌شان را تهدید می‌کند. شاید به‌همین دلیل این طرح بیشتر یک حرکت نمادین است نه طرحی که موجب استفاده نشدن از حمل و نقل موتوری شود.

اشتیاق شهروندان البرزی به اجرای این طرح

«فردین حکیمی»، مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اشتیاق شهروندان البرزی به اجرای این طرح، اظهار داشت: از ویژگی‌های این پویش، ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان، توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا و سایر آسیب‌های ناشی ازآن، کاهش خودروهای تک‌ سرنشین و افزایش ظرفیت تردد خودروهای عمومی، ارتقای نقش حمل و نقل عمومی و تغذیه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران است. همچنین صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت، اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به‌عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی چون co2 از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با تأکید بر پیگیری و اجرای طرح مذکور در استان، افزود: با توجه به وضعیت کیفی هوا در شهرستان کرج و نقش منابع متحرک مثل خودروها در تشدید آلودگی این کلانشهر

(۶۲درصد)، یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش آلودگی هوا، استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حرکت پاک است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا، در سلامت جسم و روح مفید خواهد بود و اجرای پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» می‌تواند در ترویج و ترغیب افراد به استفاده از دوچرخه نقش مهمی داشته باشد لیکن بسترسازی و ایجاد زیرساخت مناسب برای استفاده عموم در سطح شهر باید مهیا شود.

حکیمی با قدردانی از مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز به خاطر اجرای برنامه‌های پویش سه‌شنبه بدون خودرو و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه، یادآور شد: این پویش به صورت هفتگی و مستمر در شهر کرج و برخی شهرستان‌ها اجرا می‌شود، اما متأسفانه با عدم همراهی و اقبال برخی دستگاه‌های مرتبط با آن، مواجه است.

پیش‌بینی 4 مسیر ویژه دوچرخه سواری

«محمدرضا احمدی نژاد»، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز گفت: شهرداری در حال تسهیل حمل و نقل عمومی و نوسازی زیرساخت‌هایی در حوزه تجهیز ایستگاه‌ها، اتوبوس‌های شهری و جایگزینی به جای خودروهای شهری است. به‌همین منظور مطالعات خطوط «بی.آر.تی» در کرج انجام شده و در مرحله ایجاد مسیر تندرو درخیابان شهید بهشتی این شهر هستیم و در حال اقدامات اجرایی است تا پیش از سال جدید شرایط استفاده از آن فراهم شود. این خط ویژه از ابتدای خیابان شهید بهشتی تا میدان حصارک ادامه دارد. همچنین از پایانه شهید سلطانی تا کمال شهر ادامه پیدا می‌کند و مطالعات آن انجام شده و در حال بررسی است.

وی افزود: در حوزه آموزش و فرهنگ ترافیک با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی بر رعایت قوانین، ایجاد ایمنی برای شهروندان و استفاده از حمل و نقل عمومی تأکید کرده‌ایم. همچنین 8 مرکز معاینه فنی مجهز به 2 دوربین پلاک خوان در شهر فعال شده است. مطالعات و اقداماتی نیز در خصوص 40 مورد اصلاح هندسی و نقاط حادثه خیز شهری صورت گرفته و در حال اجراست. به‌منظور تسهیل در تردد، توقف و ترافیک‌ها نیز 40 مورد چراغ راهنمایی در کرج نصب شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به طراحی مسیرهای دوچرخه سواری در کرج، گفت: استفاده از دوچرخه و توسعه پیاده راه جهت ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل غیرموتوری پاک به‌عنوان یک مدل حمل و نقل درون شهری مورد نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار دارد و انجام مطالعات و طراحی مسیرهای دوچرخه توسط اداره کل مطالعات و بررسی‌های ترافیک شهری اجرا شده که تاکنون 4 مسیر به شرح ذیل و با توجه به بافت منطقه و ضوابط و آیین نامه‌ای امکان سنجی و جهت اجرا تصویب شده است. مسیر شماره یک در منطقه جهانشهر بلوار ماهان به طول تقریبی 5/7 کیلومتر، مسیر شماره 2 در منطقه مهرشهر به طول تقریبی 8 کیلومتر، مسیر شماره3 در منطقه باغستان به طول 5/7کیلومتر و مسیر چهارم که دسترسی دانشگاه به طول تقریبی 5/2کیلومتر است. وی افزود: با توجه به اینکه در این مرحله برای شروع اجرای مسیرهای دوچرخه طول 25 کیلومتر در نظر گرفته شده، مهندسان مشاور نقشه‌های اجرایی شبکه منتخب، تعیین وسایل کنترل ترافیک، تجهیزات مورد نیاز، تعیین فضا و تجهیزات پارکینگ مخصوص دوچرخه را در مسیرهای طراحی ارائه کرده‌اند.

در فاز اول که مطالعات انجام شده این طرح است، 25 کیلومتر مسیر دوچرخه در کرج پیش‌بینی شده و در تلاش برای اخذ مصوبات از شورای ترافیک استان هستیم تا بتوانیم در سال آینده مسیر ویژه دوچرخه سواری ایمنی داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: فاز دوم این طرح، مراحل اجرایی، مجوزها و بودجه‌هاست. ایستگاه‌ها باید حتماً در شورای ترافیک مطرح و اگر مطالعات مورد تأیید باشد، مراحل اجرایی تصویب و پیش‌بینی شود. در این طرح در منطقه جهانشهر که از فازهای اجرایی است، برای استفاده علاقه مندان دوچرخه و محل توقف در نظر گرفته شده ومحدوده تردد، جداسازی و رنگ‌بندی می‌شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه ترویج این فرهنگ نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا دارد، اظهارداشت: شهر کرج و بویژه مرکز شهراین ظرفیت و قابلیت را دارد، اما باید ایجاد ساختاری مانند پیاده محوری در سطح شهر مورد توجه قرار گیرد و به شهروندان آموزش داده شده ‌و‌نهادینه شود تا در مسیرهای کوتاه مدت از خودرو شخصی کمتر استفاده کنند. بر اساس طرح پیشنهادی در سطح شهر10 میدان و 10 تقاطع برای امور عرضی ایمن، آرام‌سازی و ایمن‌سازی خواهد شد. در این تقاطع‌ها برای ایمن‌سازی عابر پیاده و کانالیزه شدن ترافیک از چراغ‌های راهنمایی استفاده وسال آینده هوشمند‌سازی می‌شود. وی ادامه داد: زیرساخت‌هایی باید دیده شود. با وجود شبکه معابری که امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و سرعت در رسیدن به مقصد را فراهم کند، نه تنها سه‌شنبه‌ها بلکه روزهای دیگر هم می‌تواند بدون خودرو باشد.

برش

استفاده کارمندان از دوچرخه به جای خودرو

«امیرغفرانی»، مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز با بیان اینکه ماهیت استفاده از دوچرخه در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، ورزش است، گفت: علاوه بر تأثیر ورزش در سلامتی، به‌دلیل آلودگی هوای استان توجه به دوچرخه سواری ضروری به نظر می‌رسد. این طرح از 6 فروردین امسال در شهرستان‌های استان البرزشروع شد و استقبال خوبی از سوی سازمان‌ها و نهادها شده است. انتظارما از دستگاه‌های دیگر مشارکت است و اگر فرهنگ استفاده کارمندان از دوچرخه به جای خودرو ترویج شود و تسهیلات برای تهیه دوچرخه برای پرسنل دستگاه‌ها در نظر گرفته شود، گام بزرگی برداشته‌ایم. چنانچه تسهیلاتی برای خرید دوچرخه فراهم شود، یا شهرداری در جایگاه‌های ویژه، دوچرخه در اختیار عموم قرار دهد کمک مؤثری به ترویج این فرهنگ می‌شود.

غفرانی ادامه داد: چون قبلاً درخواست پیاده روی، اسکیت و دوچرخه سواری مطرح نبوده است، ساختار نقشه‌ای شهرداری برای خیابان‌های جدید در نظر گرفته شده و درخواست لاین برای دوچرخه سواری در سطح شهر کرج، نیاز به مصوبه و تأمین اعتبار دارد تا لایحه به شورا تقدیم و بودجه در نظر گرفته شود.

وی افزود: در روزهای نخست این طرح با مشارکت 20 دوچرخه سوار شروع شد، اما در حال حاضر بیش از 150 رکابزن شرکت می‌کنند. روزهای نخست اجرای طرح ناچار به اجاره دوچرخه برای علاقه‌مندان بودیم اما حالا بیشتر دوچرخه سواران با دوچرخه خودشان شرکت می‌کنند. در اداره کل ورزش و جوانان البرز برای 160 کارمند، دوچرخه تهیه کردیم تا به محل کار خود بدون خودرو تردد کنند و امیدواریم در شورای عالی ورزش استان، لزوم اجرای این طرح به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ----- ، کدمطلب: 461243 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین