پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۱
منطقه غرب آسیا در 24 ساعت گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک و نظامی گسترده آمریکا و متحدانش در راستای لفاظی‌های خود در زمینه اقدام نظامی علیه سوریه بوده است.

شعارسال: چندی پیش تروریست‌ها ادعا کردند حمله شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی اتفاق افتاده است. به‌دنبال این ادعا تکاپوی سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و غرب علیه دمشق بالا گرفت و در این میان، جنگنده‌های اسرائیل پایگاه هوایی ارتش سوریه موسوم به T4 را با چند موشک، هدف قرار دادند که در آن چند مستشار نظامی کشورمان شهید شدند.

به‌دنبال این تحولات گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه افزایش یافته است و کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سفر خود به آمریکای لاتین را برای بررسی پاسخ به حمله شیمیایی انجام شده در سوریه لغو کرده است.

در عین حال شبکه الجزیره گزارش کرد تعدادی از هواپیماها و جنگنده‌های آمریکایی سه‌شنبه شب در مرز عراق با سوریه به پرواز درآمدند و به گشت‌زنی پرداختند. برخی منابع خبری دیگر نیز از به پرواز درآمدن هواپیماهای نظامی آمریکا و فرانسه بر فراز اردن خبر داده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز روز گذشته (سه‌شنبه) گزارش کرد: «وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، ناوگروه تهاجمی آمریکایی یواس‌اس هری ترومن روز چهارشنبه پایگاه دریایی آمریکا در شهر نورفک ایالت ویرجینیا را برای استقرار در آسیای غربی و اروپا ترک خواهد کرد. ماموریت این ناوگروه عملیات امنیت دریایی و همکاری در عرصه‌های امنیتی در کنار متحدان و شریکان و قابلیت پاسخ‌دهی به بحران و افزایش همکاری‌های امنیتی در اروپا و غرب آسیا است

طبق گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سه‌شنبه شب در نشست خبری مشترک با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت در چند روز آینده درباره اقدام نظامی در سوریه تصمیم‌گیری می‌کند. در صورتی که حمله‌ای انجام شود، علیه توانمندی‌های شیمیایی سوریه خواهد بود، نه متحدان دمشق.

رسانه‌های صهیونیستی نیز به‌نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شدند ارزیابی‌ها و تجهیزات لازم از جمله ناوها و موشک‌های کروز برای اقدام نظامی در سوریه آماده شده است و استقرار یافته‌اند و ارتش آمریکا منتظر دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی است.

از سوی دیگر برخی منابع خبری اعلام کردند روسیه برای نخستین‌بار هواپیماهای پیشرفته ضد زیردریایی خود را در سوریه مستقر کرده است و تحرکاتی در پایگاه حمیمیم در سوریه از طرف مسکو و دمشق در حال انجام است.

دولت روسیه با رد ادعای غربی‌ها درباره حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی سوریه، نسبت به هرگونه اقدام نظامی علیه دمشق هشدار داده و گفته است به این حمله احتمالی پاسخ خواهد داد.

راه‌حل دیپلماتیک در شورای امنیت به بن‌بست خورد!

شب گذشته جلسه پر تنشی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر موضوع حمله شیمیایی در سوریه برگزار شد که بیش از هر چیزی به نوعی جنگ شباهت داشت و اختلاف مواضع میان کشورها به‌خوبی مشهود بود.

از سویی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد حضور داشت که همچون گذشته ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در دوما را مطرح کرد و مدعی شد دست روسیه نیز به خون مردم سوریه آلوده شده است و در سوی دیگر واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بود که نسبت به ادعاهای نماینده آمریکا ساکت نماند و گفت آمریکایی‌ها به مخالفان آموزش دادند تا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، زمینه را برای حمله به سوریه فراهم کنند.

در این میان بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بار دیگر اتهامات علیه دمشق را درباره استفاده از سلاح شیمیایی رد کرد.

هیلی پیش از رای‌گیری در نشست شورای امنیت گفت: «آمریکا هفته‌هاست که برای ایجاد ساز و کاری برای تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه تلاش می‌کند و پیش‌نویس طبق پیشنهادات کشورهای مختلف تنظیم شده است

در ادامه نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا، تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی و گامی دیگر به سوی تقابل است. آمریکا می‌خواهد ساز و کار پیشین را که عروسک خیمه‌ شب‌بازی مخالفان دمشق بود، احیا کند. شما نمی‌خواهید حقیقت را بدانید، بلکه مدت‌هاست که دنبال بهانه‌ای برای حمله بوده‌اید. سال گذشته هم همین مسیر طی شد و شما با همین بهانه به سوریه حمله موشکی کردید

پیش‌نویس قطعنامه نخست پیشنهادی روسیه درباره سوریه با کسب هفت رای مخالف، شش موافق و دو ممتنع رد شد. همچنین آمریکا، فرانسه و انگلیس پیش‌نویس یک قطعنامه دیگر ارائه شده از سوی مسکو در شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواستار حمایت از استقرار هیات حقیقت‌یاب در شهر دوما در سوریه بود وتو کردند.

سپس نوبت به قطعنامه‌ آمریکا رسید که روسیه وتو کند. آمریکا در قطعنامه خود قصد داشت کار هیات قبلی موسوم به «مکانیسم مشترک تحقیقاتی» که دوره ماموریت آن در ماه نوامبر با وتوی روسیه دیگر تمدید نشده بود، احیا کند.

پس از آنکه روسیه قطعنامه آمریکا و متحدانش درباره گزارش‌های مربوط به ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را وتو کرد و پیش‌نویس قطعنامه روسیه نیز رای نیاورد، سوئد پیشنهاد کرد سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وظیفه بازرسی و تهیه گزارش از دوما را در دو هفته برعهده بگیرد.

وی اظهار داشت: سوال من این است که اصلا چرا می‌خواهید تحقیق کنید؟ شما که از حالا نتیجه را مشخص کرده‌اید. شما نمی‌خواهید حقیقت را بدانید، بلکه مدت‌هاست که دنبال بهانه‌ای برای حمله بوده‌اید.

روسیه همزمان با این سخنان و در جلسه رأی‌گیری قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کرد و چین به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

تهدیدات آمریکا و غرب در حالی انجام می‌شود که کارشناسان ورود آمریکا و فرانسه را به یک جنگ تمام عیار در سوریه منتفی می‌دانند و معتقدند ممکن است واشنگتن همچون گذشته تنها یک یا دو پایگاه نظامی سوریه را با موشک هدف قرار دهد تا اینگونه القاء کند که تهدیدات ترامپ پوچ و توخالی نیست.

هشدار اروپا درباره پرواز بر فراز شرق مدیترانه

این تحرکات نظامی باعث شده است تا سازمان هواپیمایی اروپا به خطوط هوایی خود در زمینه احتمال حمله موشکی به سوریه در 72 ساعت آینده هشدار بدهد تا از پرواز بر فراز شرق مدیترانه خودداری کنند.

در بیانیه این سازمان آمده است: «به‌دلیل احتمال حمله نظامی به سوریه با موشک‌های کروز و موشک‌های هوا به زمین در 72 ساعت آینده و احتمال تداخل امواج رادیویی، بررسی‌ها و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود

نماینده روسیه در تهران؛ نماینده ایران در سوریه

هم‌زمان با تحرکات نظامی و دیپلماتیک در غرب و آمریکا، در منطقه نیز تحرکاتی دیپلماتیک با هدف بررسی اوضاع سوریه در جریان است. روز گذشته (سه‌شنبه) بود که الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در سوریه به تهران سفر کرد تا درباره آخرین تحولات سوریه با مقام‌های کشورمان گفت‌وگو کند. در عین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در راس هیاتی سیاسی به دمشق سفر کرد تا درباره آخرین تحولات این کشور با مقام‌های سوری گفت‌وگو کند.

وب‌سایت شبکه المیادین گزارش کرد، منابع آگاه گفتند، لاورنتیف دیداری محرمانه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داشت و در این دیدار دو طرف درباره آخرین تحولات سوریه و همچنین حمله اخیر اسرائیل به این کشور و تهدیدات آمریکا درباره مداخله نظامی در امور سوریه گفت‌وگوی طولانی داشتند. ملاقاتی که خلاف روند معمول، بازتاب رسانه‌ای نداشت.

دکتر علی‌اکبر ولایتی نیز که به سوریه سفر کرده است، به محض ورود به دمشق حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک پایگاه نظامی در سوریه را جرم توصیف کرد و گفت که این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

بن بست غرب در مواجهه با متحدان سوریه

همانگونه که مطرح شد، کارشناسان سیاسی ورود آمریکا و فرانسه را به یک جنگ تمام عیار در سوریه منتفی می‌دانند و معتقدند ممکن است واشنگتن همچون گذشته که پایگاه نظامی الشعیرات را هدف قرار داده بود، تنها یک یا دو پایگاه نظامی سوریه را با موشک هدف قرار دهد تا اینگونه القاء کند که تهدیدات ترامپ پوچ و توخالی نیست.

از آن زمان تاکنون دولت ترامپ نتوانسته است اهداف خود را در منطقه به‌ویژه سوریه محقق کند و با حضور مستشاری ایران و محور مقاومت در سوریه و توان بالای نظامی ارتش این کشور مخالفان مسلح سوری و گروه‌های تروریستی که زاییده سیاست‌های آشوب‌طلبانه واشنگتن و صهیونیست‌ها هستند، زمینگیر شده‌اند و به‌دنبال راهی برای فرار از باتلاق سوریه می‌گردند.

در این میان آمریکا نیز که می‌بیند از به راه انداختن بحران داخلی در سوریه چیزی عایدش نشده است، در تلاش است به بهانه‌های واهی ازجمله استفاده از سلاح شیمیایی از سوی نظام سوریه به نقاط مختلف این کشور که عمدتا پایگاه‌های نظامی هستند حمله انجام دهد. از سویی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا که به ادعای حمایت از نظام سوریه در برابر تروریست‌ها به این کشور آمده و پایگاهی ایجاد کرده است، ماهیت ضد سوری خود را با حمله به مواضع دولتی سوریه و مناطق مسکونی برملا کرده و دیگر اعتباری در این کشور ندارد. همین موضوع بهانه‌ای شده است تا ترامپ بخواهد نیروهایش را از سوریه خارج کند و برای ماندنشان بهانه‌های مالی بیاورد، بهانه‌هایی که نقطه ضعف سعودی‌ها است تا آن‌ها را بدوشاند.

به هر روی، اراده‌ مستحکم نیروهای محور مقاومت بارها توانسته است توطئه‌های شوم آمریکایی-صهیونیستی را با شکست مواجه کند. پیروزی‌های میدانی ارتش و نیروهای مسلح سوریه بیانگر این است که دولت و ملت سوریه با مقاومت و ایثارگری‌های جوانان خود توانسته‌اند در برابر فشارهای گسترده کشورهای غربی و ضدسوری به اهداف خود دست یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 22فروردین1397، کدخبر: 380043: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین