پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
جنگل زیبای ابر با 35هزار هکتار مساحت در شمال شاهرود قرار دارد ، برای رسیدن به این جنگل مردم منطقه و مسافرانی که از دیگر نقاط کشور قصد دیدن آن را می کنند باید از روستای ابر بگذرند.

شعار سال: کمتر از یک کیلومتر که روستای ابر پشت سر گذاشته می شود، انبوه خودروهایی دیده می شوند که برای دادن عوارض ورود به جنگل متوقف شده اند ، برای سواری 50 هزار ریال ، مینی بوس 150 و برای عبور اتوبوس هم 400 هزار ریال دریافت می شود.
برخی از مسافران و گردشگران که برای پرداخت این مبالغ توجیه نیستند مشاجره کرده و می گویند چه دلیلی دارد برای استفاده از محیط جنگل ، عوارضی هم به دهیاری روستای ابر داده شود.
برخی این امر را فرصت طلبی دهیاری عنوان می کنند و می گویند: اگر دریافت عوارض موضوعی قانونی است ، چرا در دیگر روزها از مسافران عوارض گرفته نمی شود.
حسین محمدی که به همراه خانواده اش از اصفهان به دیدن جگل ابر آمده است گفت: به طور معمول عوارض برای ارایه خدمت از مردم دریافت می شود، در حالی که هیچ خدمتی برای مردمی که از ابر دیدن می کنند ؛داده نمی شود.
فاطمه اکبری یکی دیگر از مسافران نیزگفت: بیشتر نقاط این جنگل با میله گذاری ، منطقه حفاظت شده معرفی شده و ورود به آن ممنوع است ، در حالی که در روزهای تعطیل و با هجوم مسافران هیچ نظارتی نبوده و برخی از مردم به این مناطق وارد می شوند.
حسین بهرامی نیز گفت: جاده کم عرض و پرپیچ و خم روستای ابر آسفالت نامناسبی دارد ، بسیاری از مسافران با این جاده آشنا نیستند و ممکن است خطراتی برایشان بوجود آید.
وی ادامه داد: ساخت چند پناهگاه برای اسکان موقت مسافران در هنگام بارندگی و نیز پایگاه امدادی از دیگر نیازهای اساسی این جنگل است ، تا نزدیکترین پایگاه امدادی دستکم بیش ازیکصد کیلومتر باید طی شود.
علاوه بر مسافران برخی از مردم روستای ابر نیز از وضعیت عمومی این روستا ناراضی هستند، به گفته آن ها با وجود دریافت عوارض بسیار زیاد از مسافران ، امکانات رفاهی روستا نامناسب بوده و تغییر محسوسی در آن ایجاد نشده است.
بخشدار بسطام در تماس تلفنی گفت: برابر قانون خدمات دهیاری ها باید در محدوده روستاها و طرح هادی انجام می شود، اما جنگل ابر خارج از این محدوده است.
مهدی استیری افزود: برای رفاه حال مسافران و گردشگران ، پارسال پس ازهماهنگی با اداره منابع طبیعی و با همکاری میراث فرهنگی چند چشمه سرویس بهداشتی در این جنگل دایر شده است.
وی تاکید کرد: جمع آوری زباله های باقی مانده در جنگل ،تامین آب سرویس های بهداشتی و نظافت آن ، پرداخت دستمزد شش تا نه نفر نیروی خدماتی این حوزه و تامین کیسه های زباله که در عوارضی بین مسافران و گردشگران توزیع می شود ، هزینه دارد.
بخشدار بسطام گفت: برای انتقال نه هزار لیتر آب در جنگل ابر از روستا تا محل سرویس های بهداشتی بطول 12 کیلومتر ، هر ماه سه میلیون و 500هزار ریال به صاحب یک تراکتور پرداخت می شود.
دهیار روستای هدف گردشگری ابر شاهرود گفت: تعداد 10 چشمه سرویس بهداشتی در منطقه 'قلعه چر' احداث شده است .
محمد رضا اسلامی افزود: کیسه زباله با نشان دهیاری روستای ابر در ورودی این جنگل بین مردم و گردشگران توزیع می شود.
وی با بیان اینکه بعد از تعطیلات نوروز 97 به مدت سه روز و روزانه یک نیسان کمپرسی و یک گاری تراکتور از مناطق مختلف این جنگل زباله جمع آوری شده است،ادامه داد: این امر درحالی است که کیسه زباله رایگان به داده می شود.
وی با اشاره به اینکه شیرآلات و تجهیزات بهداشتی سرویس های بهداشتی این جنگل چندین بار تخریب و سرقت شده است ، تاکید کرد : یک نیرو برای حفاظت و نظافت شبانه روزی این سرویس های بهداشتی در منطقه به ویژه در ایام شلوغ حضور دارد.
وی به حجم بالای استقبال گردشگران داخلی و بین المللی از جنگل ابر و منطقه قطری اشاره کرده و گفت : زیر ساخت هایی مانند دو بانده شدن جاده روستا ،رفع پیچ خطرناک این مسیر،افزایش پهنای باند اینترنت و پوشش و رفع نقاط کور آنتن دهی تلفن همراه پیگیری شده است.
دهیار روستای هدف گردشگری ابر گفت: با تفاهم منابع طبیعی از سه سال گذشته تاکنون برای ورود گردشگران با خودروی سواری پنج هزار تومان ،مینی بوس 15 هزار تومان و اتوبوس 40هزار تومان عوارض دریافت می شود که امسال نیز این رقم افزایش نیافته است.
اسلامی افزود: از خرداد تا آبان ماه سال 96 حدود 100میلیون تومان از محل عوارض جنگل ابر جمع شده است که که بیش از 60میلیون تومان آن را برای پرداخت دستمزد نه نفر نیروی خدماتی دهیاری که به صورت ویژه در جنگل ابر خدمات ارائه می دهند پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه هفت اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز در این روستا فعالیت می کنند ،تاکید کرد:تعداد 25 اقامتگاه بومگردی نیز درحال دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت هستند.
اسلامی با اشاره به اینکه خانه بهداشت روستا با یک بهوز برخی خدمات لازم بهداشتی را به مراجعین و گردشگران ارائه می دهد ،گفت: واگذاری زمین برای احداث پایگاه ثابت هلال احمر و حضور نیروهای اورژانس 115 درحال پیگیری است.
دهیار روستای هدف گردشگری ابر گفت: باتوجه به اینکه آسفالت ورودی جنگل ابر با شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه کاری پر هزینه است ، تاکید کرد: تیغ کشی این مسیر سالانه انجام می شود که با هر بارندگی باید این امر دوباره انجام شود که این امر هم هزینه دارد.
جنگل ابر شاهرود که آوازه بین المللی دارد برای خدمات دهی بهتر و بیشتر و رفاه حال گردشگران بودجه ای ملی وتوجه همگانی را می طلبد.
اگر چه همه کارهایی که به گفته بخشداربسطام و دهیار روستای ابر در محیط جنگل ابر انجام می شود هزینه های زیادی در بر دارد، با این همه دریافت این عوارض بنابه گفته خودشان هیچ محمل قانونی ندارد.
چنانچه دریافت عوارض کاری ضروری است باید راهکارهای قانونی آن فراهم شود تا پاسخ اعتراض مردم به شکل اصولی داده شود.
جنگل ابر از جنگل های دوره هیرکانی است که قدمت آن به بیش از سه میلیون سال می رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ 16 اردیبهشت 97، کد مطلب: 915054: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین