پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
چین در واكنش به موضع گیری كشورهای شركت كننده در نشست وزیران خارجه «جی هفت» در خصوص منازعات دریای جنوبی، اعلام كرد كه برخی ها با اعمال فشار و لابی های خود این همایش را از مسیر و اهداف اصلی آن منحرف كردند.

شعار سال: چین روز سه‌شنبه در واكنشی سخت به بیانیه پایانی این اجلاس موسوم به «بیانیه هیروشیما» كه دوشنبه منتشر شد و تلویحا پكن را اصلی ترین عامل تشدید تنش ها در دریای جنوبی و دریای شرقی معرفی كرده است، گفت: برخی كشورها این همایش را به گروگان گرفته‌اند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه گروه هفت در روز یكشنبه (22 فروردین) گفته بود كه این نشست نباید به موضوع دریای جنوبی بپردازد به این دلیل كه مسائل این پهنه آبی ارتباطی به كشورهای عضو این گروه ندارد.

با این وصف در بیانیه این گروه، نه تنها موضوع دریای جنوبی بلكه مسئله منازعات چین با ژاپن در دریای شرقی هم مورد بررسی قرار گرفت و از این موضوعات و منازعات ابراز نگرانی شده است.

در بخشی از بیانیه آمده است كه كشورهای عضو این گروه مخالف هر اقدام تحریك آمیز در منطقه دریای جنوبی و شرقی هستند كه باعث افزایش تنش ها می شود.

«لو كانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اظهاراتی شدیدالحن در پكن و در اولین واكنش رسمی به صدور این بیانیه گفت‌: برخی ها برای دستیابی به منافع خودخواهانه خود موضوع دریای جنوبی را پیش كشیده و اجلاس را از مسیر واقعی آن خارج كردند.

وی یادآور شد: اگر قرار است گروه موسوم به «جی هفت» در باره مسائل جهان نگرانی نشان داده و برای حل آن نقش اصلی را ایفا كند، باید ابتدا به درك درستی از واقعیت و نگرانی های جامعه بین المللی برسد.

وی ادامه داد: اما ظاهرا برخی كشورها برای رسیدن به منافع خود این اجلاس را به انحراف كشیدند و این برای توسعه و نفوذ آتی این گروه مطلوب نخواهد بود.

در بیانیه هیروشیما با هرگونه عملیات تحریك آمیز و ارعاب آور كه باعث افزایش تنش ها در دریاهای جنوبی و شرقی شود، مخالفت شده است.

این بیانیه مستقیما به نام چین اشاره نكرده است اما مضامین آن نشان می دهد كه مقصود كشورهای مذكور ساخت و سازهای چین در دریای جنوبی است.

«گروه هفت» كه به نوعی از شكایت فیلیپین به دادگاه لاهه در باره منازعات با چین در دریای جنوبی حمایت كرده، اعلام كرد كه كشورها باید به قوانین دریاها و حقوق آن و همچنین آرای محكمه های بین المللی احترام بگذارند.

این موضع‌گیری نشان می دهد كه اعضای گروه هفت می كوشند تا چین را وادار به قبول آرای دادگاه های بین المللی در باره مسائل دریای جنوبی كنند تا به این شكل فشارهای خارجی بر پكن نیز افزوده شود.

این در شرایطی است كه پیشتر چین اعلام كرده بود موضوع دریای جنوبی بین المللی نبوده و لزومی به طرح آن در محكمه های خارجی نیست.

چین خود را مالك كل دریای جنوبی می داند و به غیر از این كشور، ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالكیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395، کد مطلب: 82031219 (5270661):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین