پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
فلاح گفت: بعد از افزایش نرخ ارز قیمت وسایل و مواد آزمایشگاهی دو برابر شده است.

شعارسال:فلاح گفت: بعد از افزایش نرخ ارز قیمت وسایل و مواد آزمایشگاهی دو برابر شده است.

دکتر جلیل فلاح، رئیس آزمایشگاه تحقیقاتی لیستر، بیان داشت:بیش از 90 درصد موادی که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در حوزه بیولوژی مورد استقاده قرار می گیرد وارداتی هستند، این در حالی است که بسیاری از آن ها را می توان در داخل کشور تولید کرد.

وی با بیان این مطلب که واردات این مواد بسیار زیاد شده است، افزود: به جرأت می توان گفت در داخل کشور قابلیت تولید حداقل نصف این مواد وجود دارد اما متأسفانه عزمی برای تولید در این حوزه وجود ندارد، زیرا آن قدر وارداتش زیاد است که یک تولیدکننده رغبتی برای تولید ندارد.

وی تأکید کرد: بسیاری از این مواد توسط کسانی وارد کشور می شود که پست های دولتی دارند، بنابراین اگر تولید داخلی صورت بگیرد بسیار متضرر می شوند.

این متخصص آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: تولید برخی از این مواد مانند میکروتیوب‌ها بسیار آسان است و اتفاقا بسیار هم مورد استفاده آزمایشگاه های تحقیقاتی قرار می گیرد اما 100 درصد این کالا از کشور چین، هندوستان و گاها از اروپاوارد می شود، این در حالی است که قیمت وارداتی این کالا دو برابر قیمت تمام شده تولید آن در داخل کشور است.

فلاح در رابطه با تأثیر التهابات اخیر ارزی بر روی آزمایش‌های تحقیقاتی و بالینی مرتبط با بیماران خاطرنشان کرد: با تغییرات نرخی که ظرف ماه های گذشته صورت گرفته اکثر شرکت‌های تأمین کننده مواد، حاضر نیستند به راحتی مواد خود را بفروشند. بنابراین آزمایشگاه هایی که باید جواب بیماران را بدهند با کمبود کیت‌های تشخیصی مواجه شده اند.

وی گفت: بعد از افزایش نرخ ارز قیمت ها بسیار بالا رفته به طور مثال کیتی که قیمتش 500 هزار تومان بوده الان 900 هزار تومان هم به فروش نمی رسد یعنی قیمت ها حدودا دو برابر شده است با این حال ما حاضریم با همین قیمت مواد را تهیه کنیم اما همین هم در بازار پیدا نمی‌شود.

وی در رابطه با بودجه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها اظهار داشت: متأسفانه بودجه‌های تحقیقاتی بسیار کم شده و گاهی دانشجویان مجبور هستند که از جیب خود برای تحقیقات علمی هزینه کنند و این موضوع شامل دانشگاه های دولتی هم می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار5شهریور97، کدخبر: 2113297 ، www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ا.ف75
واقعا گرونی دلار به چه چیزی که اسیب نزد! ای کاش در زمینه علمی کم نیاریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین