شعار سال: نخستین نشست خبری هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه، دیروز، سهشنبه 13 شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این نشست مظفری عملکرد و بررسیهای خود از زمان ورود به مرکز (13 تیرماه سالجاری) را با اصحاب رسانه در میان گذاشت. وی در خصوص وضعیت پیگیری ارز دولتی در مورد کالاهای وارداتی هنرهای تجسمی و افزایش قیمت مواد اولیه تولید آثار به «ایران» گفت: مکاتبات لازم را انجام دادهایم و از وزارتخانه خواستهایم تا در شورای تصمیمگیری تعلق گرفتن ارز به کالاهای اساسی و موضوع مواد اولیه هنری مورد توجه قرار بگیرد. حالا نتیجهاش چه خواهد شد، باید منتظر باشیم. البته این باید در شرایطی سنجیده شود که دارو و مواد اولیه در اولویت هستند. باید دید این موضوع نیز جزو مواد اولیه محسوب میشود یا نه؟
سه هزار و 259 اثر ثبت شده است
مظفری با اشاره به وضعیت گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران گفت: تاکنون عدد اعلام شده در خصوص ثبت آثار گنجینه، سه هزار و 259 اثر بوده و 512 اثر دیگر هنوز به ثبت نرسیده است. زیرا این آثار یا به شکل امانی به موزه آورده شده یا هنرمندی اثری را آورده و به دنبال آن نیامده است. همچنین برای اعلام موجودیت این آثار، دولت به تمامی سازمان ها اعلام کرده که در صورت داشتن آثار هنری آنها را در سامانه جام ثبت کنند که در این نرم افزار حوزه هنرهای تجسمی تعریف نشده و این دغدغه بسیار مهمی برای ما است.
وی افزود: بنابراین در یک ماه گذشته بر اساس قرارداد ما با مشاوری، تصمیم بر آن شد تا بانک اطلاعاتی آثار و اشیای موزه هنرهای معاصر تهران را راهاندازی کنیم، این امر در سه مرحله شکل میگیرد. در پله اول، آثار ثبت شده با اطلاعات تکمیلی بارگذاری میشود. پس از آن گنجینه با اسناد خریداری شده مطابقت داده خواهد شد و در آخر طرح معاینه حضوری آثار توسط تیمی از هنرمندان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه مطرح میشود.
مظفری با اشاره به اینکه ظرف دو ماه آینده فاز اول این طرح را در رسانهها گزارش خواهد داد، تصریح کرد: در چهار ماه بعد گزارش طرح مطابقت با اسناد و معاینه گنجینه را به اصحاب رسانه اعلام خواهیم کرد. به گفته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سامانه خریداری و کار ورود اطلاعات گنجینه به آن نیز آغاز شده است که پس از استخراج، تمام این اطلاعات برای عموم قابل دسترس خواهد بود.
مظفری با اشاره به بیمه شدن گنجینه نیز توضیح داد: هنوز ارزش مادی گنجینه مشخص نشده، در نتیجه بیمه کردن آنها ممکن نیست که پس از ورود به این موضوع بحث بیمه نیز مطرح خواهد شد.
همچنین مظفری با اشاره به وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، اعلام کرد: تاکنون 98 روز از کار مرمت گذشته و طبق جدول زمانی ما، 116 روز دیگر باید این طرح به پایان برسد. در مجموع 21 درصد پیشرفت کاری داشتهایم که باتوجه به جدول کنترل پروژه این عدد باید 32 درصد میبود که پیمانکار و مشاور طرح به ما قول دادهاند تا پایان ماه جاری به عدد جدول مرمت برسیم.
هادی مظفری در پاسخ اختصاصی به خبرنگار «ایران» در مورد وضعیت ضعف پژوهش در حوزه هنرهای تجسمی توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در ساختار موزه هنرهای معاصر و مرکز هنرهای تجسمی باید اصلاح شود، بخش پژوهش است که فعال نبوده و بزودی به جریان میافتد.
همچنین مظفری با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از گالریهای هنری موجود در کشور در حوزه اقتصاد هنر و معرفی هنرمندان فعال هستند، گفت: در مجموع 261 گالری در تهران و 273 گالری در شهرستانها مجوز دارند که با بررسیهای صورت گرفته، تنها حدود 60 تا 70 گالری در حوزه وظیفه اصلی خود که معرفی هنرمندان یا چرخه اقصادی هنر، فعال هستند. در کمیت تعداد گالریها در ایران خوب است و روی کاغذ با توجه به حدود 19 هزار گالری موجود در دنیا، در جایگاه یک و نیم درصدی قرار داریم. اما در واقعیت تعداد گالریهای اثرگذار در ایران، تنها 10 درصد است که تلاش داریم کیفیت این جنس از گالریها را بالا ببریم.
بحران جشنوارهها
در ادامه مظفری با اشاره به وضعیت برگزاری جشنوارههای هنرهای تجسمی در کشور توضیح داد: در کشور دچار بحران جدی به نام جشنوارهها هستیم که حوزه هنرهای تجسمی در این میان پررنگتر است. یعنی هر کسی که خواسته حضوری داشته باشد یا حرفی بزند، یک جشنواره تشکیل داده، حدود 83 جشنواره دولتی، خصوصی و استانی در بخش تجسمی داریم که این اصلاً خوب نیست. یعنی با توجه به تعداد روزهای سال حدود هر چهار یا پنج روز یک جشنواره تجسمی در کشور برگزار میشود.
وی افزود: نمیتوانم بگویم همه این رویدادها چراغ هستند اما همانند یک شمع خود را نمایش میدهند. برای اثرگذاری جشنوارهها، نیاز به مدیریت داریم. یا این رویدادها باید در هم ادغام یا حذف شوند. نبود خلاقیت در این جشنوارهها، آنها را تبدیل به یک قالب اداری میکند. مظفری در مورد برپایی جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره در مدت 10 سال برگزاری باید از نهال به درختی تبدیل میشد که اتفاق نیفتاد که این موضوع برای ما قابل قبول نیست. البته با توجه به این پیشینه نمیتوانم بگویم جشنواره یازدهم نیز بدون اشکال برگزار میشود. باید دوباره برای هنرمندان اعتمادسازی کنیم تا در این جشن تمام هنرمندان و مستعدان حضور داشته باشند، بنابراین نیاز به یک خانه تکانی اساسی داریم.
همچنین مظفری بزرگترین چالش خود در پست مدیر کلی را نبود ساختار در مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این مرکز نتوانسته در ساختار به میزانی که مرکز هنرهای نمایشی و موسیقی فعال بودند در عرصه خود فعال باشد. وی افزود: اعتقاد جدی دارم که همکاران مرکز نباید تماماً تصمیم گیرنده باشند، بلکه باید جامعه هنری و انجمنها نیز پیشنهادهای خود را برای ما بفرستند تا پس از بررسی و تأمین اعتبارها، بخش اجرایی را برعهده بگیرند.
مظفری در خصوص مافیای هنر توضیح داد: در مورد یک واژه نمیتوان نظر داد، وقتی میگوییم مافیا، یا راجع به یک شخص یا یک گروه صحبت میکنیم. این موضوع بسیار کلی است، اما در مورد بخشی که چارچوب دارد میتوانم پاسخگو باشم. وی در مورد وضعیت گالری ملی نیز گفت: طبیعتاً پروژههای عمرانی جزو برنامههای سالجاری مرکز است و بشدت برای این موضوع برای برپایی رویدادهای تجسمی اهمیت قائل هستیم.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 14شهریور 97، کدمطلب: 480728، www.iran-newspaper.com