پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
لباس محلی کهگیلویه و بویراحمدی ها همچنان محبوب ترین لباس برای دختران جوان این استان است.

شعارسال: هر استان با توجه به رسم و رسوماتی که از قدیم داشته است لباس خاص خودشان را نیز استفاده می کردند وقتی فردی لباس محلی استان خودش را بپوشد دیگر لازم نیست از وی بپرسید اهل کجاست از روی لباسش می توان تشخصی داد متعلق به کدام استان است در این میان کردها، لرها و ترک ها لباس های خاص تری دارند.

برخی از استان ها نیز موسیقی خاص خودشان را دارند مثلا موسیقی کردی در کشور طرفداران بسیار زیادی دارد ترکی و لری نیز هر کدام محبوبیتی خاص در میان مردم دارد درست است که زبان ترک و یا لر و یا کردها را متوجه نمی شویم اما سبک موسیقی و اهنگشان به دل می نشیند هرچند ندانیم چه می گویند.

لباس محلی نیز زیبایی های خاص خودش را دارد تنوع رنگ در این گونه لباس های باعث شده است که طرفداران بسیار زیادی در استان ها و در کشور داشته باشند خیلی ها دوست دارند با اینگونه لباس ها عکس بگیرند اما لباس محلی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد تنها گرفتن عکس نیست بلکه این لباس با زندگی آنها امیخته شده است.


محبوبیت لباس محلی در میان عروس های کهگیلویه و بویراحمدی


هر چند که پوشیدن لباس محلی در میان مردم این استان نسبت به سال های قبل کم رنگ تر شده است اما هنوز دختران و مردان این استان لباس محلی را یکی از بهترین لباس هایی می دانند که می توانند از آنها برای شرکت در جشن ها استفاده کنند تنوع رنگ و زیبایی در لباس های محلی این استان باعث شده است که در اثار ملی ثبت شود.

لباس محلی کهگیلویه و بویراحمدی ها هنوز یکی از زیباترین لباس های این مردم است که ان را فراموش نکرده اند زنان و دختران این استان هنگام عقد اولین چیزی که خریداری می کنند لباس محلی است که بتواند در مراسم های مختلف در خانه داماد از آن استفاده کند.


محبوبیت لباس محلی در میان عروس های کهگیلویه و بویراحمدی


عروس و دامادهای کهگیلویه و بویراحمدی برای نشان ادن اصلت خودشان از این لباس استفاده می ئکنند به گونه ای که در این استان از هر 30 عروس 29 عروس به جای تور عروس از لباس محلی استفاده می کند و این نشان می دهد لباس محلی هنوز زیباترین لباس از نظر مردم این استان است.


محبوبیت لباس محلی در میان عروس های کهگیلویه و بویراحمدی


رنگ و جنس پارچه این لباس ها معمولا بنا به طبیعت این استان در مناطق گرمسیری و سردسیری، نوع بافت عشایری و روستایی، نوع باورها و گرایش قومی و قبیله ای و سن زنان انتخاب می شود طوری که برای دختران نوجوان و کودک بیشتر از رنگ های شاد و حجم کمتر پارچه و برای دختران جوان رنگ های روشن تر با پارچه بیشتر استفاده می شود.

با افزایش سن زنان نیز رنگ این لباس ها بیشتر به سمت تیره و خاکستری مانند سبز یشمی یا سورمه ای سوق پیدا می کند دختران جوان و عروس های جوان رنگ های شاد و زیباتر را برای خود انتخاب می کنند و این نشان اهمیت داشتن لباس محلی در میان مردم این استان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری صبح زاگرس ، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1397 ، کد خبر: 110611 ، www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین