پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
بانوی خیاط یاسوجی که 25 سال است به دوخت لباس محلی مشغول است از سنت های گذشته استان گفته است از جمله اینکه در گذشته به جای ماشین از اسب برای بردن عروس استفاده می شد.

شعار سال: لباس محلی یکی از زیباترین لباس های استان کهگیلویه و بویراحمد است که از کذشته تا کنون دچار تغییراتی شده است اما همچنان مورد پسند بانوان این استان است هر چند پوشیدن این گونه لباس ها بیشتر مناسبتی شده است اما زنان و دختران این استان اداب و سنن قدیمی خود را فراموش نکرده اند.

پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ ها و پارچه ها ، جلوه خاصی به لباس محلی زنان در این استان بخشیده است رنگ های این لباس زیبایی دوچندان به آنها داده است به گونه ای که هر گردشگری وارد استان شود از این لباس و قدمتش می پرسد و با پوشیدن آن عکس یادگاری می گرند.

امروزه استفاده از لباس محلی و سنتی بیشتر در زنان بالای 30 سال استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می شود اما در جشن ها و مجالس عروسی تمام زنان و دختران به عنوان یک سنت از لباس های محلی شاد و متنوع استفاده می کنند. تنوع و زیبایی این نوع لباس نشان می دهد که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه اندازه به رنگ های شاد علاقه دارند. مردم این استان به دلیل تنوع اقلیمی طبیعت ، علاقه زیادی به تنوع رنگ ها دارند که این امر در نوع پوشاک آنها به خوبی به چشم می خورد


در جشن ها و مراسم عروسی رسم است که زنان با به کار بردن زیورآلات در این لباس ها، جلوه ای خاص به آن می بخشند. رنگ به کار رفته در لباس محلی و سنتی زنان این استان با توجه به موقعیت و زمان تغییر می کند به عنوان مثال زنان عزادار تا حدود یک سال از لباس های تیره استفاده می کنند. اهمیت استفاده از لباس محلی در میان زنان لر تا حدی است که با وجود گران بودن برخی پارچه ها و حجم بالای پارچه ای که باید تهیه شود، آنها تمایل زیادی به تهیه این نوع لباس بخصوص برای جشن هاو عروسی ها دارند.

در بازار پارچه لباس محلی قیمت های متفاوتی دارد و به هر اندازه که دارای رنگ و تنوع بیشتر باشد قیمتش نیز بالاتر است برای دوخت دامن لباس محلی معمولا چهارمتر تا پنج متر پارچه استفاده می کنند و برای دوخت پیراهن آن نیز از یک و نیم تا دو متر استفاده می شود این پارچه ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به فروش می رسد و اگر به سایر استان ها مثلا تهران و یا اصفهان بروید چنین پارچه هایی مشاهده نمی کنید در حالی که اینجا مغازه های زیادی به فروش پارچه محلی مشغول هستند.


افرادی که این لباس ها را می دوزند نیز سابقه چندین ساله دارند برخی جوان هستند و برخی نیز از 25 سال قبل به کار خیاطی مشغول اند و درامد خانواده شان را از این طریق تامین می کنند و هیچگاه لباس فرم نتوانسته جای لباس محلی را در میان دختران و زنان این استان بگیرد.

یکی از خیاط هایی که اکنون بیش از 25 سال است که به کار دوخت لباس محلی مشغول است حرف های زیادی برای گفتن داشت وی که چهار دختر و یک پسر دارد و شوهرش نیز دو سال قبل از دنیا رفته است در آمد خانواده اش را از این طریق تامین می کند.

پریناز قاسمپور گفت: در گذشته دختران جوان از وقتی عروسی می کردند و مسن ترها همیشه چه در خانه و چه بیرون از خانه لباس محلی می پوشیدند اما این روزها پوشیدن لباس های محلی در بین دختران جوان بیشتر مناسبتی شده است و کمتر در خانه می پوشیدند استقبال از این گونه لباس ها در عروسی ها بیشتر از سایر مناسبت هاست.


این مادر در حالی که مشغول دوختن لباس محلی بود، ادامه داد: در گذشته پارچه های زیبا و سنتی برای دوخت لباس محلی استفاده می شد اما به مرور زمان پارچه های جدید جایگزین پارچه های سنتی شدند اما در سال های اخیر نیز دوباره پارچه های زمان گذشته به روی کار آمده اند و دوباره استفاده می شوند.

وی با اشاره به تغییر مد لباس محلی گفت: هر ساله مد این گونه لباس ها تغییر می کند هر چند در اصل همان لباس محلی است اما گاهی دچار تغییراتی می شوند مثلا گاهی برای پایین دامن از چین استفاده می کنند و گاهی بدون چین می پوشند و گاهی نیز پیراهن این لباس کوتاه تر از دامن دوخته می شود.

این خیاط که 25 سال سابقه خیاطی دارد گفت: اگر بخواهیم از نظر حجاب به این لباس نگاه کنیم می توان کامل ترین حجاب را در لباس محلی استان دید چرا که هم زیباست و هم همه بدن یک زن را می پوشاند می توان گفت یک حجاب کامل را دارد.


قاسمپور ادامه داد: گاهی به دلیل قیمت بالای پارچه لباس محلی و یا به دلیل تنوع طلبی بیشتری دختران به جای خرید لباس کرایه می کنند و کرایه این لباس ها نیز قیمت های متفاوت دارد از 70 هزار تومان به بالا لباس هست تا 200 هزار تومان که بستگی به جنس و تنوع ان پارچه دارد.

وی با سنت و اداب رسوم گذشته مردم استان در عروسی های اشاره کرد و گفت: در گذشته برای عروسی از ماشین استفاده نمی شد برای بردن عروس آسب می آوردند و عروس بر اسب سوار می شد و بقیه به دنبال اسب راه می افتادن که خیلی زیبا بود اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ 15 آذر 96، کد مطلب: 104295: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م . م
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
1
درود بر شرف زن لر
سختی های زندگی را تحمل می کند
با عزت زندگی می کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین