پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رئیس مجلس سنای بلژیک، سوابق 170 ساله روابط دو کشور و حضور بلژیکی‌ها در احداث راه‌آهن و احداث نخستین کارخانه قند در ایران و اصلاح سیستم گمرک، مالیات و پست را میراثی گرانبها دانست و گفت: سطح مناسبات دو کشور با توجه به ظرفیت‌ها باید ارتقا یابد و امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین دو کشور، شاهد رونق روابط باشیم.

شعار سال: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «قبل از انقلاب مدتی در بروکسل بودم»، گفت: بلژیک را می‌شناسم و با توجه به شناختی که از اتحادیه اروپا و ظرفیت‌های کشور خود داریم، هیچ محدودیتی برای گسترش روابط نمی‌بینم.

وی با ارائه تحلیلی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تروریست‌ها در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: علاوه بر رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس قوه قضائیه که توسط تروریست‌ها به شهادت رسیدند، خیلی از مسئولین فعلی، از جمله مقام معظم رهبری و من هم از صدمه‌دیدگان اقدامات تروریست‌ها هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «تروریست‌ها یک خطر جهانی شده‌اند»، به تبلیغات آنها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اکثر مناطق جهان برای آینده خود بذرپاشی کرده‌اند که در بروکسل و پاریس شاهد جنایت آنها بودید.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیوستن بعضی از انسان‌های تحصیلکرده به گروه‌های تروریستی، نسبت به دسترسی آنها به سلاح‌های شیمیایی و حتی بالاتر هشدار داد و اظهار کرد: این گروه‌های تروریستی در مناطقی از آفریقا و آسیا حضور دارند و بعید نیست که در کشورهای صنعتی نیز حضور و نیرو‌های خود را تقویت کنند. به همین خاطر ریشه‌کنی این موج خطرناک نیاز به یک کار بنیادی بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه «ایران زخم‌خورده تروریسم است»، خاطرنشان کرد: امنیت امروز جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه مرهون تجربه مبارزه ما با گروه‌های تروریستی است و ما حاضریم تجربیات ارزشمند خود را در اختیار جامعه بشری قرار دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود ظرفیت‌های همکاری تهران - بروکسل را گسترده خواند و با اشاره به امتیازات و ویژگی‌های معادن و منابع ایران، تصریح کرد: ایران هیچ محدودیتی برای همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه بلژیک ندارد.

هاشمی رفسنجانی در خصوص برجام و توافقات حاصل از آن، گفت: دنیا انتظار داشت که آمریکا در اجرای برجام نیز مانند تصویب آن کوشا باشد.

وی فضای ایجادشده بین ایران و کشورهای عضو 1+5 را یک فرصت ارزشمند برای جامعه بشری توصیف کرد و با اشاره به نتایج دو انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بزرگان جامعه جهانی نباید باعث گسترش یأس اجتماعی و اقتصادی در جهان شوند و باید برای رفع این مانع بکوشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد اشتغال را وظیفه و برنامه دولت هر کشوری دانست و با توجه به نقش تعاملات پولی بین‌المللی در رونق مبادلات تجاری و اقتصادی و به تبع آن تولید و ایجاد اشتغال، اظهار کرد: الان که فصل اجرای توافقات بین‌المللی است، می‌بینیم که آمریکا تمام روابط جهانی را به دلار خویش گره زده و دادگاه‌های آمریکا نیز مثل عهد قدیم، تحت تأثیر حرف‌های دیگران، رأی می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «مردم ایران صبور هستند»، به مقاطع گوناگون از انقلاب و دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه پس از آن پرداخت و خاطرنشان کرد: صلاح چند کشور بزرگ، از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیست که در راه اجرای توافقات خویش مانع‌تراشی کنند.

بر اساس این گزارش، خانم کریستین دوفرین - رئیس مجلس سنای بلژیک - نیز در این دیدار با معرفی هیأت همراه که همگی از نمایندگان سنا بودند، به سوابق روابط دو کشور اشاره و تأکید کرد: در مقطع فعلی گسترش روابط در همه زمینه‌ها ضروری است و ما در جریان دیدارهای خود برای گسترش همکاری‌های دارویی، پزشکی و فضایی تأکید داشتیم و داریم.

رئیس مجلس سنای بلژیک با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و دیدارهایی که در ایران داشته است، مبارزه با تروریسم را یکی از اهداف سفر خویش خواند و گفت: می‌دانید که بلژیک اخیراً هدف یکی از اقدامات تروریست‌ها بود که جوانان ما را جذب می‌کنند و آموزش می‌دهند.

وی با ابراز رضایت از سفر به چند شهر مهم ایران، از جمله اصفهان، کاشان و قم، اظهار کرد: در این سفرها دیدم که ایران چه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های فرهنگی دارد و کشور متبوع من با مردم خونگرم و آرام، مایل به توسعه همکاری با کشور ایران است.

دوفرین، جدیت در اجرای توافقات بین‌المللی را شرط اعتبار آنها و کشورهای امضا کننده دانست و گفت: براساس روابطی که با آمریکا داریم، حتماً به آنها خواهیم گفت که باید برای اجرای توافقات خودشان جدّی‌تر باشند.

رئیس سنای بلژیک افزود: نباید به این دلخوش باشیم که برجام روی کاغذ نوشته شده، بلکه باید شاهد توافقات عملی باشیم و دولت بلژیک تلاش می‌کند که به صورت عملی موانع را بردارد.

وی خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: همه می‌دانند شما از فرزانگان ایران هستید و باید در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی و دو جانبه برای عملیاتی شدن توافقات برجام تلاش کنیم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 95021106541:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین