پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۲۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
عضو هیئت رئیسه حزب کارگزاران در گفتگو با تسنیم می‌گوید که اگر امور زندگی و معیشت مردم با لاریجانی بهتر شود، اصلاح‌طلبان از وی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ حمایت می‌کنند.

شعارسال:یدالله طاهرنژاد از فعال سیاسیاصلاح طلب و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است. ویکه متولد 1336 در شهرستان کلاردشت است،با آغاز جنگ تحمیلیبه فعالیت‌های فرهنگی و امدادی در جبهه‌ها پرداخت و به واسطه حضور در عملیات کربلای 5 با مرحوم هاشمی رفسنجانی که در آن برهه به عنوان نماینده حضرت امام، عهده‌دار فرماندهی امور جنگ بود، آشنا شد.

طاهرنژادسابقه نمایندگی مردم نوشهر و چالوس در دوره پنجممجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. این فعال اصلاح طلب با تاسیس حزب کارگزاران در سال 74 و به واسطه آشنایی با مرحوم هاشمی در دوران جنگ به عضویت این حزب درآمد. طاهرنژاد که معاون جهانگیری در وزارت صنایع دولت اصلاحات بود، هم اکنون ریاست کمیته اقتصادی ایران اندونزی را برعهده دارد.

**طاهرنژاددر ابتدای این مصاحبه درباره نشست رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان گفت: "اصلاح‌طلبان در جلسه اخیر با رئیس جمهور به شکلیصادقانه و صمیمانه و در عین حال با لحنی صریح، آنچه را که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبی این روزها مطرح می‌کند را در جلسه بیان کردند و رئیس جمهور نیز پاسخ آنها را دادند. امیدواریم که فاصله این دیدارها کوتاه‌تر شده و جلسات به شکل منظم برگزار شود."

** وی درباره تغییر رئیس بانک مرکزی و نقش سیف در تلاطمات بازار ارز می‌گوید: "معتقدم که آقای همتیهنوز مجال پیدا نکرده تابرنامه‌های خود را عملیاتی کند و در حال حاضر زود است که بخواهیم عملکرد او را مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر بخواهیم ظرفیت‌های این دو شخصیت راواکاوی کنیم، ماآقای همتی را برای بانک مرکزی مناسب‌تر می‌دانیم. حزب کارگزاران از ابتدا با ریاستَآقای سیف در بانک مرکزی مخالف بود ولی صدای ما به جایی نرسید."

**این عضو حزب کارگزارانبا انتقاد از عملکرد نوبخت می‌گوید: "اگر یک سازمان برنامه کارآمدی داشتیم حتما 700 هزار پروژه معطل در کشور وجود نداشت؛پروژه‌هایی که عدم تکمیل آنها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها کشور می‌شود."

** این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه خاطرنشان کرد: "اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشتمردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم."

** طاهرنژاد خاطرنشان کرد: "ما در دوره اول انتخابات ریاست مجلس به دلیل اینکه از ریاست آقای لاریجانی حمایت کردیم بسیار تحت فشار قرار گرفتیم ولی بعد‌ها مشخص شد که ما درست می‌گفتیم و امروز همه اذعان می‌کنند که آقای لاریجانی در اداره مجلس بسیار با درایت عمل می‌کند و تاکنون بسیاری از مشکلات دولت را از سر راهش برداشته است."

** وی درباره تشکیل پارلمان اصلاحات و نقش آن اظهار داشت: "درباره اسم آنمی‌توانیم نام«مجمع عالی اصلاح طلبان» را روی آن بگذاریم تا با پارلمان ملی اشتباه گرفته نشود. متن ماده مصوبه تشکیلپارلمان اصلاحات در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شده و یک نهاد بالادستی است که در حوزه اصلاح طلبی در سطح عالی تصمیم گیری می‌کند.


متن زیر مشروح مصاحبه خبرنگاران گروه سیاسی تسنیم با یدالله طاهرنژاد:

 با تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید،به عنوان سوال اول به نظر شما ریشه تلاطمات بازار ارز و سکه در ماه‌های اخیر چه بود و قوای سه گانه چه تدابیری را باید بیاندیشند تا مانع بروزشوک‌های ناگهانی این‌چنینی که بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، شوند؟

طاهرنژاد:کاهش شدید قیمت در مدت کوتاه نشان داد که ریشه افزایش قیمت،صرفا اقتصادی نبوده است. یعنی بار روانی و تبلیغاتی سهم بسزایی در افزایش قیمت ارزداشت. زمانی القائات بیرونی و فضاسازی‌ رسانه‌های خارجی تاثیرگذار است که باورها در داخل کاهش پیدا کند. اگر باورهای مردمنسبت به رسانه‌های داخلی و مسئولین بالا باشد، مردم کمتر تحت تاثیر رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرندلذا مادامی که به‌آن باور نرسیدیم باید منتظر بروز اتفاقات این چنینی در کشور باشیم.

با توجه به اینکه بنده جزودست اندرکاران اقتصادی کشور محسوب می‌شوم، به نظرم ثباتی نسبی که امروز در بازار ارز دیده می‌شود، حس اطمینان بیشتری نسبت به افق آینده اقتصادی کشور ایجاد کردهو دست اندرکاران اقتصادی کشور نسبت به گذشته دلگرم‌تر هستند. البته تصویب لایحه CFT در مجلس نیز بی‌تاثیر نبود و امیدواریم که شاهد شرایطی باثبات در کشورباشیم و اقتصاد کشور حداقل در کوتاه مدت دچار التهابات باور نکردنی نشود.

با توجه به اینکه اکثر انتقادات در بحث التهابات بازار ارز به نحوه مدیریت بانک مرکزی برمی‌گردد، تغییر در ریاست بانک مرکزی تا چه حد در کاهشقیمت ارزموثر بود؟

طاهرنژاد: دکتر همتی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و اقتصاددان است ولی آقای سیف بانکدار بود. حتما بنده حضور آقای همتی در بانک مرکزی را در تحولات بازار ارز موثر می‌دانم و معتقدم که آقای همتیهنوز مجال پیدا نکرده تابرنامه‌های خود را عملیاتی کند و در حال حاضر زود است که بخواهیم عملکرد او را مورد ارزیابی قرار دهیم. به طور کلی اگر بخواهیم ظرفیت‌های این دو شخصیت راواکاوی کنیم، ما آقای همتی را برای بانک مرکزی مناسب‌تر می‌دانیم.

حزب کارگزاران از ابتدا با ریاستَآقای سیف در بانک مرکزی مخالف بود ولی صدای ما به جایی نرسید؛ نه اینکه بگوییم آقای سیف آدم خوبی نیست اما تنها خوب بودن افراد معیار مناسبی برای کارآمدی افراد نیست و برای مدیریت امور، به علم و تجربه در حوزه مربوطه نیز نیاز است.

از آنجایی که آقای همتی در استاد دانشگاه است، ظرفیت بالایی برای شنیدن نظرات دیگران دارد. بر خلاف ایشان، یک سری از افراد هستند که از ابتدای فعالیت‌شان رئیس بوده‌اند.از خصوصیاتی افرادی که همواره رئیس بوده‌‌اند این است که گوش شنوایی برای نظرات دیگران ندارند.

دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با رئیس جمهور دومین دیدار رسمی اصلاح طلبان با وی بعد از انتخابات سال گذشته بود. در این چند وقت اصلاح طلبان نقدهای زیادی به عملکرددولت داشتند. با توجه به این تفاسیر ادامه رابطه اصلاح‌طبان با آقای روحانی چگونه خواهد بود؟

طاهرنژاد: این نشست سازنده و خوب بود اگرچه دیرهنگام برگزار شد. انتظار از رئیس جمهور این بود که خیلی زودتر از اینها با جریان‌های سیاسی که دولت او را مورد حمایت قرار دادند و یا حتی گروه‌های دیگر سیاسی جلسه مشترکی داشته باشد. رئیس جمهور حتی باید با مخالفین خود نیز جلسات مشترک داشته باشد و حرف‌ آنهارا بشنود. اگر در یک فضای دوستانه نقدها مطرح و پاسخ‌ها شنیده شود، این مباحث کمتر به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده می‌شود و تاثیر منفی کمتری هم بر روند تحولاتاقتصادی خواهد گذاشت.

اصلاح طلبان در جلسه اخیر با رئیس جمهور به شکلیصادقانه و صمیمانه و در عین حال با لحنی صریح، آنچه را که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبی این روزها مطرح می‌کند را در جلسه بیان کردند و رئیس جمهور نیز پاسخ آنها را دادند و در نهایت نیز قرار شد که کارگروهی مشترک تشکیل شود. امیدواریم که فاصله این دیدارها کوتاه‌تر شده و جلسات به شکل منظم برگزار شود تا بتوانیم از این شرایط که از سوی مقامات بلند پایه کشور به جنگ اقتصادی تعبیر شده، عبور کنیم. در این شرایط گفت‌وگو، تعامل و نزدیک کردن نظرات به یکدیگر و اینکه دو طرف متقاعد شوند که در گفت‌وگوها حسن نیت وجود دارد، در روان سازی امور کشور بسیار کمک می‌کند.

گویا از جمله نقدهایی که فعالان اصلاح طلبدر این جلسه مطرح کردند درباره مطالبات اصلاح طلبان در زمان انتخابات و همچنین بحث تغییر تیم اقتصادی کابینه بود. حاضران در این جلسه معتقد بودند کهبا تیم اقتصادی کنونی دولت نمی‌تواند شرایط اقتصادی کشور را مدیریت کند. با توجه به اینکه مجلس در ماه‌های اخیر به دنبال استیضاح تعدادی از وزرای اقتصادی دولت بود، اقدام پیش دستانه رئیس جمهور در تغییر وزرای ناکارآمد، چه میزان در بهبود شرایط اثربخش است؟

طاهرنژاد: متاسفانه دولت در انتخاب نیروهای کارآمد که بتوانند از فیلترهای مختلف عبور کرده و از مجلس رای اعتماد بگیرند، با محدودیت روبرو است. بنابراین رئیس جمهوردر انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای اینکه بتواند تغییرات مورد نظرش در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اعمال کند، با محدودیت‌هایی روبرو است.با این تفاسیر بنده خیلی خوشبین نیستم که با ترمیم تیم اقتصادی کنونی، شرایط اقتصادی کشور دچار تحول چشم‌گیریشود. به طور مثال آقای ربیعی توسط مجلس استیضاح و از سمت خود کنار گذاشته شد. رئیس جمهورقصد دارد شخصی را جایگزین آقای ربیعی کند که برخلاف او ارتباط چندانی با جامعه کارگری نداشته است، اگر دایره انتخاب دولت بزرگ‌تر شود شاید تعدادی افرادی را بتوانیم به خدمت بگیریم که بخش بزرگتری از مطالبات مردم را پاسخ دهند.

در زمینه باور کردن جوان‌ها مقاومت زیاد است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در ورزشگاه آزادی تصریح کردند که جوان‌ها تنها راه حل مسائل امروز کشور هستند. اگر این موضوع به باور عمومی تبدیل شود، آن مسئولی که هنوز فکر می‌کند زادوولدهای دهه 60 دردسری برای کشور ایجاد کرده، دیگر به خود اجازه نمی‌دهدکه چنین مطلبی را با صدای بلند اعلام کند.

اگر سابقه شخصی کهبه عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصادمطرح شده،در کنار آقای طیب‌نیا گذاشته شود، به لحاظ تجربه و دانش اقتصادی به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند.

انتظاری که از رئیس جمهور در انتخاب وزرای پیشنهادی وجود دارد این است که از چهر‌ه‌های جوانی همچون وزیر ارتباطات برای تصدی وزارت خانه‌ها استفاده کند؟

طاهرنژاد: ببینید در زمینه باور کردن جوان‌ها مقاومت زیاد است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در ورزشگاه آزادی تصریح کردند که جوان‌ها تنها راه حل مسائل امروز کشور هستند. اگر این موضوع به باور عمومی تبدیل شود، آن مسئولی که هنوز فکر می‌کند زاد و ولدهای دهه 60 دردسری برای کشور ایجاد کرده، دیگر به خود اجازه نمی‌دهد که چنین مطلبی را با صدای بلند اعلام کند. درد سری که در ذهن این مسئول وجود دارد این است که جوان دهه شصتی نیاز به کار، ازدواج و مسکن دارد در حالی که نیروی انسانی جوان نعمتی است که بسیاری از کشورهای اروپایی آرزوی داشتن آن را دارند. بنابراین باید این نعمت بزرگ را قدر دانست.

اگر بیانات رهبر انقلاب به یک باور عمومی تبدیل شود،‌ همانند دوران اول انقلاب که بسیاری از مسئولیت‌های سخت و سرنوشت‌ساز در دست جوانان بود و کشور به توفیقات بی‌نظیری دست پیدا کرد، امروز نیز می‌توانیم از شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم. در دوران جنگ 8 ساله ایران با عراق بسیاری از کشورهای دنیا به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از صدام حمایت کردند ولی در آن سالها با اعتماد به نیروهای جوان حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان نیفتاد. از سوی دیگر ذخایر ارزی ما در پایان جنگ به نسبت روزهای ابتدایی جنگ بیشتر شد. علت این مسئله این بود که بار اصلی جنگ به دوش همه مردم بود و البته همه مردم از جوانان حمایت کردند.

اگر در برهه افزایش ناگهانی قیمت ارزو سکه مسئولان از طریق تربیون‌های رسمی با مردم سخن می‌گفتند، مردم همانندجنگ تحمیلی به میدان نمی‌آمدند؟

طاهرنژاد: قطعا اگر مسئولان مشکلات آن روزها را با مردم در میان می‌گذاشتند، مردم نیز همراهی بیشتری می‌کردند. ولی مسئله‌ای که در ارتباط با افزایش ناگهانی قیمت دلاروجود دارد این است که خود مسئولان نیز در آن برهه دچار شوک بودند.بنده 40 سال است که در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور فعالیت می‌کنم، شرایط دو ماه قبل را تجربه نکرده بودم، حتی شرایط ماه‌های اخیر با شرایط سال 91 که در آن برهه نیز قیمت ارزبه یکباره 3 برابر شد، قابل قیاس نبود. البته وظیفه مسئولان این بود که در آن شرایط با حضور در میدان روحیه مردم را برای مقابله با شرایط جدید تقویت کنند.

متاسفانه بطورکلی ارتباط مسئولان ما با مردم بسیار کم شدهاست. حتی اگر شما سری به وزارتخانه‌ها بزنید، مشاهده می‌کنید که ارتباط مدیران میانی آن وزارتخانهبا وزیر در حد ارتباط وزرا با مردم عادی است. امروز شاهدیم کهآسانسورخاص و درب خاص در وزارتخانه‌ها تعبیه شده و وزراارتباطی با بدنه وزارتخانه زیر نظر خود ندارند. در حالی که در دهه اول و دوم انقلاب روابط وزرا با کارمندانشانبسیار نزدیک بود. اگر می‌خواهیم باز هم موفقیت‌های اول انقلاب را داشته باشیم، باید به سیره مردمی بودنبرگردیم.

متاسفانه بطورکلی ارتباط مسئولان ما با مردم بسیار کم شدهاست. حتی اگر شما سری به وزارتخانه‌ها بزنید مشاهده می‌کنید که ارتباط مدیران میانی آن وزارتخانه با وزیر در حد ارتباط وزرا با مردم عادی است. امروز شاهدیم کهآسانسورخاص و درب خاص در وزارتخانه‌ها تعبیه شده و وزراارتباطی با بدنه وزارتخانه زیر نظر خود ندارند.

در مجلس پنجم رابطه بین اصلاح طلبان و اصولگرایان صمیمی‌تر از امروز بود و در بسیاری از طرح‌ها و لوایح با همکاری و تعامل با هم برخورد می‌کردیم. البته در آن دوره مدیریت آقای ناطق نوری در ایجاد رفاقت میان نمایندگان نقش بسزایی داشت. به طوری که شما در این دوره حتی یک بار سراغ ندارید که نمایندگان با هم درگیر شده باشند. بنابراین اگر بخشی از فرهنگ ابتدای انقلاب در دستور کار مسئولان قرار گیرد و در مسائل مختلف با همکاری و همفکری بیشتر رفتار کنیم، مشکلات کشور نیز قابل حل خواهد بود.

تسنیم: با توجه به انتقاداتی که اصلاح طلبان به عملکرد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه دارند، شما عملکرد این سازمان را در مدیریت امور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طاهرنژاد:وقتی که درباره عملکرد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه اظهارنظری صورت می‌گیرد باید این بحث را مجزا از مسئولیت حزبی او مورد بررسی قرار داد. نقش سازمان برنامه و بودجهدر اداره امور و تخصیص بهینه منابع کشور و نظارت درست بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی دقیق دستگاه‌ها در چگونگی هزینه‌کرد منابع نقش بی بدیلی است.

پس از دولت آقای احمدی نژاد که سازمان برنامه و بودجه را به طور کلی حذف کرده بود، نیروی مضاعفی نیاز بود تا این سازمان تاثیرگذار دوباره احیا شده و ظرفیت کارشناسی آنمجددا به حرکت در آید. اگر یک سازمان برنامه کارآمدی داشته باشیم حتما 700 هزار پروژه معطل در کشور وجود نداشت؛پروژه‌هایی که عدم تکمیل آنها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها کشور می‌شود.

اختیارات سازمان برنامه و بودجه در کشور بسیار زیاد است.تخصیص اعتبار برای پروژه‌ها،نظارت و ارزیابی کمی و کیفی آنها و همچنین تعریف ظرفیت پیمانکار برای پروژه‌ها با سازمان برنامه و بودجه است. به طور کلی اگر امور اجرایی کشور به درستی اداره شود، این موضوع به معنا عملکرد مناسب سازمان برنامه است.

اگر یک سازمان برنامه کارآمدی داشته باشیم حتما 700 هزار پروژه معطل در کشور وجود نخواهد داشت؛پروژه‌هایی که عدم تکمیل آنها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها کشور می‌شود

تسنیم: در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی به سازوکار شورای سیاست گذاری اصلاح طلباناز سوی برخی سران احزاب اصلاح‌طلب از جمله آقای منتجب نیا مطرح شدهو سران احزاب معتقدند که این شورا توسط تعداد محدودی که خارج شورای سیاست گذاری هستند اداره می‌شود و در نهایت نظر احزاب در تصمیمات شورا نادیده گرفته می‌شود.

طاهرنژاد: به طور کلی توجه به بحث تحزب سالهاست که مورد غفلت قرار گرفته و به شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان محدود نمی‌شود. ترکیب شورای عالی سیاست گذاری احزاب و شخصیت‌های حقیقی بودهو به گونه‌ای تشکیل شده است که در برابر هر دو کرسی احزاب، یک کرسی برای شخصیت‌های حقیقی وجود دارد. علت حضور شخصیت‌های حقیقی در شورا این است که این اشخاصدارای اندیشه بوده و ازجایگاه ملی برخودارند.

اگرچه این اشخاص عضو هیچ حزب و تشکیلاتی نیستند ولی نمی‌شودآنها را نادیده گرفت. بنابراین قرار شد که این دوستان نیزدر کنار احزاب و تشکل‌های سیاسی، در جلسات شورای سیاست گذاری حضورداشته باشند. حضور این چهره‌ها دردو دوره قبلی شورای سیاست گذاری هیچ اعتراضی را به همراه نداشت ولی در این دورهترکیب شورا کمی دچار تحول شد و از آن تعریف مد نظر مقداری فاصله گرفت.

تعریف ما از چهره‌های حقیقی،‌شخصیت ملی مقبولی بود که حیف بود از اندیشه آنها در شورای سیاست‌گذاری استفاده نشود لذا اگر کسی در قالب این تعریف نگنجد، در شورای سیاست‌گذاری نیز نمی‌تواند باشد. به همین دلیل هم برخی از دوستان انتقاد دارند که بعضی از اشخاص حقیقی شورای سیاست‌گذاری، در این تعریف و قالب نمی‌گنجند که در حال گفت‌وگو برای حل این مسئله هستیم.

آقای سرحدی زاده یکی از اشخاصی است که در این دوره شورای سیاست گذاری حضور دارد. ایشان زمان پهلوی محکوم به اعدام بود و جزومبارزین قدیمی و مورد احترام همه از چپ و راست به حساب می‌آید، ایشان با وجود مشکلات جسمی که دارد به سختی در برخی از جلسات حضور پیدا می‌کند ولی وقتی می‌آید و احترامش می‌کنند و همه جلوی پایش می‌ایستند، روحیه‌اش خوب می‌شود و همین خودش برکت است و اگر جمله‌ای هم نگوید، همین که جوانان ببینند که چه کسانی زندگی‌شان را داده‌اند تا آنها امروز اداره امور را در دست داشته باشند، بسیار ارزشمند است.

در رابطه با اینکه جریانی از بیرون برای شورای سیاست گذاری پخت و پز می‌کند،من این را قبول ندارد و اینتوهینبه شعور احزاب است چراکهکسانی که در آنجا حضور دارند دارای فکر و اندیشه‌ای بودندکه تشکلی را راه انداخته‌اند و مدیریت می‌کنند. من فکر می‌کنم اگر به آن تعریف اصلی برگردیم و قائل باشیم که آن را رعایت کنیم، اصل حضور اشخاص حقیقی در شورای عالی سیاست‌گذاری قابل قبول است.

البته برخی از دوستان و نهادهای نظارتی هم معتقدند که احزاب می‌توانند باهم به موجب قانون ائتلاف کنند ولی اشخاص نمی‌توانند با هم ائتلاف کنند کهاین حرف حقوقی و قابل تاملی است. به همین دلیلراه حلی که ارائه داده‌اند این است که اشخاص باید از ناحیه احزاب معرفی شوند که خدشه قانونی به فعالیتشورا وارد نشود.

طرح تشکیلپارلمان اصلاحات در موازات تشکیل دور سوم شورای سیاست گذاری در حال پیگیری است و شاهد هستیم اشخاصی که خیلی انتقاد به سازوکار عمومی شورای سیاست گذاری دارند، خیلی در تلاش‌اند تا پارلمان اصلاحات را به عنوان یک نهاد بالادستی معرفی کنند که بر شورای سیاست گذاری نظارت می‌کند.

طاهرنژاد: سابقه پارلمان اصلاحات به سال 92 بازمی‌گردد که برای اولین بار یکی از اعضای کارگزاران پیشنهاد تشکیل آن را داد. فلسفه این پیشنهاد این بود که ما چتر تصمیم‌گیران حوزه اصلاح طلبی را بزرگ‌تر کنیم و به30 یا 40 نفر که برای کل کشور تصمیم بگیرند، محدود نشودو نمایندگانی از سراسر کشور در جایی جمع شوند و اسم آن به عنوان پارلمان یا اسامی دیگری که برای آن مطرح می‌شود، گذاشته شود.

تعریف ما از چهره‌های حقیقی در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، شخصیت ملی مقبولی بود که حیف بود از اندیشه آنها در شورای سیاست‌گذاری استفاده نشود. اگر کسی در قالب این تعریف نگنجد، در شورای سیاست‌گذاری نیزنمی‌تواند باشد. به همین دلیل هم برخی از دوستان انتقاد دارند که بعضی از اشخاص حقیقی شورای سیاست‌گذاری، در این تعریف و قالب نمی‌گنجند

سال گذشته ما در حزب کارگزاران به این جمع بندی رسیدیم که پارلمان اصلاحاتفکر خوبی است که قابلیت دنبال شدن داردو سازوکاری نیز برای آنتدوینکردیم و درباره پارلمان اصلاحات ابتدا در "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" مقاومت‌هایی وجود داشت. از نظر ما پارلمان اصلاحات از جهات مختلف می تواند مفید باشد. دربارهاسم آن نیز می‌توانیم نام«مجمع عالی اصلاح طلبان» را روی آن بگذاریم تا با پارلمان ملی اشتباه گرفته نشود.

متن ماده مصوبه تشکیلپارلمان اصلاحات در جلسه شورای هماهنگی تصویب و براساس آن،مجمع یا همان پارلمان نهاد بالادستی است که در حوزه اصلاح طلبی در سطح عالی تصمیم گیری می‌کندو تبصره‌ ذیل این ماده نیز این شد که کمیته سیاسی شورای هماهنگی سازوکار این مجمع را تعیین می‌کند.

ما تلاش می‌کنیم که این مجمع زودتر پا بگیرد چرا که به همه این حرف و حدیث‌ها پایان می‌دهد. از سوی دیگر به دلیلفراگیری که دارد موجب می‌شود که رضایت‌ گروه‌های مختلف اصلاح طلب جلب شود. همچنین تفاوتی که با شورای سیاست گذاری دارد این است که از ابتدا با اخذ مجوز از نهادهای ذی ربط کار خود را شروع می‌کند.

اخیرا یکی از چهره‌های اصلاح طلب گفته بود که اصلاح طلبان برای سال 1400 می‌توانند با آقای لاریجانی نیز به توافق برسند. چقدر احتمال دارد که این موضوع به واقعیت بدل شود و اصلاح طلبان مانند سال 92 از یک گزینه اصلاح طلب به یک گزینه راست معتدل گرایش پیدا کنند؟

طاهرنژاد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هفته ‌های پیش دلار 19 هزار تومان بود و این روزها دلار 11 هزار تومان است. بنابراین وقتی شرایط کشور در مسائل اقتصادی اینگونه مواج است، نمی‌شود که در حوزه سیاسی با قاطعیت بگوییم که در سال 1400 چه اتفاقی می‌افتد. اما به هر حال هدف ما اداره کشور به گونه‌ای است که امنیت، معیشت و رفاه مردم تامین شود.

ما خیلی به مردم بدهکار هستیم. ملت ایران پای تمامی سختی‌های این نظام ایستاده‌اند. از جنگ 8 ساله گرفته تا تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا و همچنین بیکاری جوانانشان. بنابراین صورت حساب ما خیلی سنگین است. لذا امروز هیچ چیز از این مسئله مهم‌تر نیست که ما به فکر حل مشکلاتاساسی مردم باشیم. اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشتمردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند.

هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم. البته تا سال 1400 خیلی مانده و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی تا آن زمان می‌افتد.

 گویا کارگزاران در همین رابطهجلساتی با آقای لاریجانی داشته‌‌اند؟

طاهرنژاد: خیر؛ در این رابطه تاکنون هیچ جلسه‌ایبا آقای لاریجانی نداشتیم. طبعا اگر قرار باشد که جلسه مشترکی داشته باشیم بنده که جزءهیئت رئیسه حزب هستم از این جلسه مطلع می‌شوم.

اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشتمردم با حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد کهاصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم. البته تا سال 1400 خیلی مانده و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی تا آن زمان می‌افتد.

البته در ارتباط با ریاست مجلس در دوره اول، نظر حزب کارگزاران ریاستآقای لاریجانی بود و ما احساس می‌کردیم که ایشان به لحاظ سابقه و تجربه پارلمانی که دارد، برای ریاست مجلس مناسب‌تر است.

خانم کولایی اخیرا مصاحبه‌ای داشتند و در ارتباط با انتخابات و تعاملاتی که گروه‌های مختلف اصلاح طلب با یکدیگر داشتند، گفته بود که هرگاه اختلافی میان حزب کارگزاران بادیگر احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح طلب به وجود می‌آید، این جریاناصلاح طلب است که نقش مادران خود را بازی می‌کند تا انسجام جریان اصلاحات حفظ شود. در نهایت نیز اکثر پست‌ها و سمت‌ها به کارگزاران می‌رسد؟

طاهرنژاد: وقتی بچه‌ها ادعای مادری می‌کنند آدم احساس خوشحالی می‌کند.سابقه حزب کارگزاران در جریان اصلاحات تنها از سازمان مجاهدین انقلاب کمتر است که این سازمان نیز امروز فعالیتی ندارد.

برای حزب کارگزاران همیشه مصالح کشور اصل بوده است. حزب ما در دوره اول انتخابات ریاست مجلس به دلیل اینکه از ریاست آقای لاریجانی حمایت کرد بسیار تحت فشار قرار گرفت ولی بعد‌ها مشخص شد که ما درست می‌گفتیم و امروز همه اذعان می‌کنند که آقای لاریجانی در اداره مجلس بسیار با درایت عمل می‌کند و تاکنون بسیاری از مشکلات دولت را از سر راهش برداشته است.

اداره مجلس کار بسیار دشواریاست. بویژه وقتی می‌دانید باید 290 نماینده‌ای را مدیریت کنید که هریک از آنها بر اساس قانون می‌توانند درباره تمامی مسائل کشور اظهارنظر کنند. اداره چنین جمعی نیازمند تجربه مدیریتی و ظرفیت بالایی است و ما فکر می‌کردیم که آقای لاریجانی از این حیث بسیار مناسب‌تر است. آقای عارف شخصیت بسیار قابل احترامی هستند ولی نکته‌ای که در ارتباط با بحث ریاست ایشان مطرح می‌شد این بود که ایشان قبل از مجلس دهم، سابقه نمایندگی در مجلس را نداشت.کسی که سال اول حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند واقعا کار بسیار دشواری برای اداره مجلس دارد.

بنابراین آنجا که حزب کارگزاران مصلحت کشور را تشخیص دهد،‌ از نظر خود کوتاه نمی‌آید. ممکن است که دوستان ما در جریان اصلاحات از تصمیم ما خرسند نباشند ولی ما با آنها صحبت می‌کنیم و متقاعدشان می‌کنیم؛ البته همیشه سعی ما اجماع سازی در جبهه اصلاحات است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار25مهر97، کدخبر: 1851223، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
واقعا ممکن است بازهم مردم مخصوصا جوانان بتوانند به یک سیاست من اعتماد کنن و رای بدهند


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین