پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۶
اردوغان می‌کوشد نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر دهد. اگرچه داود اوغلو با این خواسته اردوغان به صورت علنی مخالفت نکرد، لیکن در یک ملک دو پادشاه نمی‌گنجند.

شعارسال: روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

احمد داود اوغلو، نظریه‌پرداز و سیاستمداری که همواره سعی داشت نگاه‌های راهبردی خود را در عمل سیاسی ببیند و تا حدود زیادی مایل به نقش‌های اجرایی نبود، پس از یک کشمکش و اختلاف دیدگاه نرم با رجب طیب اردوغان، از ریاست حزب عدالت و توسعه کناره‌گیری کرد. از زمان ورود رجب طیب اردوغان به کاخ ریاست جمهوری ترکیه بسیاری معتقد بودند که داود اوغلو از یک سو می‌کوشد از سایه قدرتمدار اردوغان خارج شود؛ در مقابل نیز همواره این پیش‌بینی وجود داشت که اردوغان نمی‌خواهد با وجود تکیه زدن بر سمت ریاست جمهوری، از آن قالب ریاست حزبی نیز عدول کند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه در سال گذشته و شیوه مداخله اردوغان در این انتخابات و انجام سخنرانی‌های بسیار در شهرهای مختلف نشانه‌ها و نمایی‌هایی از شیوه اداره حزب عدالت و توسعه از سوی اردوغان بود. اما اکنون با بالاگرفتن شکلی از اختلافات میان دیدگاه‌های این دو سیاستمدار ترکیه، در واقع مشخص است که اردوغان در مسیر خواست تغییر نظام سیاسی این کشور حرکت می‌کند. اردوغان می‌کوشد نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر دهد. اگرچه داود اوغلو با این خواسته اردوغان به صورت علنی مخالفت نکرد، لیکن در یک ملک دو پادشاه نمی‌گنجند. بنابراین چشم‌انداز تحولات آتی ترکیه در مسیر کشمکش‌های دیگری بین اردوغان و احزاب دیگر برای هموار کردن تغییر نظام سیاسی ترکیه است. اما آنچه باعث شد داود اوغلو از ریاست حزب عدالت و توسعه کناره‌گیری کند و به تبع آن چنین اقدامی را نیز از نخست وزیری انجام خواهد داد، شیوه و رفتار خود این حزب و نقش اردوغان در رهبری آن بود. به طوری که هفته گذشته اعضای این حزب اختیارات داود اوغلو را کاهش دادند. خیلی ها معتقدند این اقدام حزب حاکم در مسیر اهداف اردوغان انجام شد. گفته می‌شود چند محور، علت اصلی اختلافات این دو سیاستمدار بوده از جمله مهم‌ترین آن این است که در صحنه داخلی ترکیه طی یک سال گذشته درگیری‌های نظامی در مناطق جنوب شرقی این کشور بالا گرفته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1395، کدخبر: 13950217000005: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین