پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور هم اکنون در زمینه تامین آب شرب مناطق شهری و روستایی روزگار ناخوشی دارد.تا دیر نشده و شاهد وقوع بحران نشده‌ایم مسئولان و متولیان امر باید برای به سرانجام رساندن سد تنگ سرخ یاسوج با هدف تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب تدبیری کنند.

شعار سالکهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی کشور به دلیل عدم برنامه ریزی متولیان امر از گذشته تاکنون به سرزمین روان‌ آب‌های سرگردان شهرت دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از 4 هزار چشمه و 10 رودخانه فصلی و دائمی به دلیل خشکسالی‌های اخیر حال و روز خوشی ندارد و به گونه‌ای که می‌توان گفت زمین این دیار همچون آسمانش در این چند سال اخیر خشک شده است.

چهار شهر یاسوج، مادوان، دیشموک و باشت با تنش شدید آبی روبه‌رو بوده و 225 روستای استان نیز با تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شود و البته این آمار هر لحظه امکان افزایش دارد زیرا هر از چند گاهی مسئولان آبفای شهری ور وستایی از از خارج شدن برخی چاه‌ها از مدار تولید خبر می‌دهند.

تا دیر نشده و شاهد وقوع بحران نشده‌ایم مسئولان و متولیان امر باید برای به سرانجام رساندن سد تنگ سرخ یاسوج با هدف تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب تدبیری کنند.

بهره‌برداری از تصفیه خانه اضطراری یاسوج و آبرسانی به مادوان از تنگ کناره، آبرسانی به شهر باشت از طریق پل بریم و برطرف کردن مشکل کم آبی در شهر دیشموک با حفر یک حلقه چاه در دستور کار آبفای شهری بوده تا برای کوتاه مدت بر درد مردم این مناطق التیامی باشد.

کاهش تولید آب چاه های تنگ کناره

مدیر آب و فاضلاب یاسوج با اشاره به اینکه 8 حلقه چاه در ایستگاه تنگ کناره حفر و تجهیز شده و هم اکنون 7 حلقه از این تعداد چاه در مدار قرار دارند، می‌گوید: کاهش نزولات آسمانی سبب افت سطح آبی و کاهش دبی چاه‌های این ایستگاه شده است.

قاسم قلندری با بیان اینکه برای افزایش دبی طی دوره دوساله این چاه‌ها مهندسی مجدد می شوند، افزود: در سال 95 بیش از 25 متر به عمق چاه‌ های این ایستگاه افزود شده و تمامی چاه‌های ایستگاه تنگ کنار باید مهندسی مجدد شوند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود آب در شهر نیز ناشی از افت سطح چاه‌های تنگ کناره و کاهش تولید آب است، ادامه داد: برای کاش کمبود آب در شهر یاسوج در گام اول باید یک سوم شبکه فرسوده اصلاح و به میزان تولید نیز یک پنجم افزود شود تا تنش آ شهر یاسوج کاهش یابد و البته انتظار می‌رود شهروندان صرفه جویی را جدی بگیرند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویرحمد گفت: یکی از رویکردهای اصلی شرکت آب و فاضلاب استان تدوین برنامه بلندمدت 20 ساله و برنامه‌های میان مدت 4 ساله آبرسانی و توسعه شبکه فاضلاب تمام شهرهای استان است.

طهمورث گودرزی اظهار داشت: برنامه تاثیر مهمی در حرکت بر اساس چشم انداز، نیازها و برنامه های استان در حال و آینده دارد و با تدابیری که در همین راستا اندیشیده شد شهرهای دارای تنش آبی استان از 8 شهر در سال 93 به 4 شهر کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه از سال93 تا کنون بالغ بر 22هزار فقره انشعاب غیره مجاز آب و فاضلاب در سطح شهرهای استان شناسایی و جمع آوری شده است، ادامه داد: کشف و جمع آوری هر کدام از این تخلفات با حاشیه سازی‌ها، سفارش‌ها، مخالفت‌ها و دردسرهای فراوانی برای مجموعه شرکت همراه بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 11 آبان 97، کدمطلب: 1865792، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین