پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۴
چگالی نوری یا چگالی اپتیکی optical density که به‌اختصار "od" نامیده می‌شود، یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب عینک مناسب است.

شعارسال: طبق رابطه چگالی نوری و رهایی از معضلات لیزری، پارامتر "od" یک عینک ایمنی لیزر، است، به‌عنوان‌مثال اگر روی عینک od+3 حک‌شده باشد، به این معنا است که این عینک، شدت لیزر را تا 1000 برابر کاهش می‌دهد، و در حقیقت یک‌دهم پرتو را عبور می‌دهد.

بهترین محدوده محافظت این عینک برای لیزرهایی در ناحیه‌های فرابنفش، مادون‌قرمز و مادون‌قرمز نزدیک با طول‌موج کمتر از 400 و بیشتر از 850 نانومتر) قرار دارد، ولی برای لیزرهایی با پرتو مرئی مناسب نیست. به‌عنوان می‌توان این عینک را در هنگام با یک لیزر nd_ yag با طول‌موج 1064nm مورداستفاده قرارداد زیرا 0d عینک در این طول‌موج حدود 7 است، درحالی‌که برای هارمونیک دوم همین لیزر، با طول‌موج 532 nm که در ناحیه مرئی طیف قرار دارد، دارای od نزدیک به صفر بوده و به‌عنوان عینک ایمنی پرتو لیزر قابل‌استفاده نیست.

البته به‌جز پارامتر od برای بیان میزان تضعیف پرتو عینک‌های ایمنی لیزر، نمادگذاری‌های دیگری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند که خواننده علاقه‌مند می‌تواند برای مطالعه بیشتر در این زمینه، به کاتالوگ و یا وب‌سایت شرکت‌های معتبر سازنده عینک‌های ایمنی لیزر مراجعه کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار:12آبان1397 ، کدخبر: 39191: www.isti.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین