پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
همیشه باور عمومی بر این بوده که سکته در مغز و قلب اتفاق می‌افتد، ولی برخی از بیماری‌ها باعث رخ دادن سکته چشمی می‌شود. دیابت و فشار و کلسترول بالا می‌توانند باعث بروز سکته چشمی شوند و ممکن است بینایی فرد را برای همیشه از بین ببرد.

شعار سال:همیشه باور عمومی بر این بوده که سکته در مغز و قلب اتفاق می افتد ولی برخی از بیماری ها باعث رخ دادن سکته چشمی می شود. انسداد رگ های خونی که از عصب بینایی به سمت شبکیه می روند باعث سکته چشمی می شوند آسیب های وارده به چشم بعد از سکته بهبود می یابد. بیماری نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیر شریانی بیشتر در افراد مسن و یا افرادی که کلسترول بالا و فشار بالا و دیابت دارند بیشتر شایع است؛ و از هر ده هزار نفر، یک نفر به آن مبتلا می شود.

علائم سکته چشمی
 
علایم سکته چشمی می توانند آهسته در عرض چند ساعت و یا چند روز توسعه یابند. بزرگ ترین سرنخ برای سکته شبکیه این است که این علائم در یک چشم رخ می دهد. این موارد شامل:
 
به صورت لکه های خاکستری کوچکی ظاهر می شوند که در زمینه دید شما شناور هستند.این اتفاق زمانی می افتد که خون و سایر مایعات نشت کرده و سپس در مایع یا شیشه ای در وسط چشم جمع شوند.
 
    درد یا فشار در چشم, هر چند سکته چشم اغلب بدون درد است.
    دید تار که به طور پیوسته در یک قسمت یا همه یک چشم رخ می دهد.
    فقدان بینایی کامل که به تدریج رخ یا ناگهان رخ می دهد.
 
اگر علایم سکته چشمی داشتید, با پزشک خود تماس بگیرید, حتی اگر به نظر می رسد که آن ها پاک سازی شده اند. بدون درمان, یک سکته چشم می تواند منجر به کاهش دید دائمی شود.
 
سکته چشمی چگونه رخ می دهد؟
 
هنگامی که انسداد در شریان شبکیه و وریدهای چشم وجود دارد، از رسیدن اکسیژن به شبکیه جلوگیری می کند. شبکیه در بخش پشتی چشم قرار دارد و وظیفه رمزگشایی تصاویر و ارسال سیگنال ها به مغز را دارد که به ما در تشخیص رنگ، شیء و غیره کمک می کند.
 
انسداد شریان شبکیه و وریدها مایع اضافی را به ناحیه شبکیه چشم نشت می کند. با آزاد شدن مایع، واکنش طبیعی بدن این است که با آن به عنوان یک مهاجم رفتار کند، بنابراین ممکن است در چشم تورم رخ دهد. تورم گردش خون را قطع کرده و از رسیدن اکسیژن به شبکیه جلوگیری می کند. به این ترتیب، سریع متوجه می شوید که بینایی شما مختل شده است.
 
آیا سکته چشمی قابل درمان است؟
 
زمانی که سکته چشمی بر اثر بسته شدن سرخرگ باشد و خون به عصب بینایی نرسد راهی برای درمان وجود ندارد ولی با تزریق دارو به چشم بینایی فرد تا حدودی برمی گردد. هر چه درمان زودتر انجام شود دید افراد زودتر و بهتر بر می گردد ولی به دلیل نبود روش های تشخیصی و درمان مناسب این مشکل در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود.
 
برای درمان پیامدهای ناشی از سکته چشمی بسته نوع آسیب روش های زیادی وجود دارد که از جمله ماساژ دادن چشم برای باز شدن شبکیه چشم است که با تمرینات خانگی می توانید به تقویت ماهیچه چشم کمک کنید داروهای ضد لخته، داروهای تزریقی به داخل چشم از جمله کورتیکواستروئیدها و عامل رشد سلول های اندوتلیال ضد آوندی که مستقیم به چشم تزریق می شود. درمان لیزر، فشار بالا یا اکسیژن فوقانی در درمان و بازگشت دید فرد تأثیر زیادی دارند.
 
سکته چشم چگونه تشخیص داده می شود؟
 
چشم پزشک شما با باز کردن چشم ها برای معاینه فیزیکی شروع می کند. آن ها برای داشتن یک نگاه دقیق به داخل چشم, از یک لنز میکرو استفاده خواهند کرد.
 
سایر تست های تشخیصی عبارتند از:
 
    پرتونگاری نوری یک آزمایش تصویربرداری است که می تواند تورم شبکیه را تشخیص دهد.
    آنژیوگرافی. برای این آزمایش, یک رنگ به بازوی شما تزریق می شود تا به هایلایت کردن رگ های خونی شما کمک کند.

    از آنجا که مشکلات چشم می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای باشد, اما ممکن است برای گلوکوم, فشار خون بالا و دیابت مورد آزمایش قرار گیرد.

    همچنین ممکن است سلامت قلب شما نیز بررسی شود. اگر یکی از این شرایط برایتان تشخیص داده شد, ممکن است درمان شما را تحت تاثیر قرار دهد.
 
خطرات سکته چشمی
 
با توجه به اینکه سکته حمله ای ناگهانی و شدید است و در اثر سکته عملکرد بافت مورد نظر مختل می شود وقتی به فردی می گویند دچار سکته چشمی شده یعنی انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و یا آسیب عصب روی داده است.
 
خطرات جدی که سکته چشمی به همراه دارد شامل: تورم شدید یا تورم ماکولا که باعث تاری دید و یا حتی از بین رفتن بینایی نیز می شود. یکی دیگر از خطرات جدی تولید شدن رگ های خونی غیر عادی در شبکیه و نشت کردن در زجاجیه می باشد که باعث افزایش فشار دردناک در چشم می شود برخی از قربانیان سکته چشمی متوجه تغییرات در بینایی خواهند شد که بعد از سکته این آسیب ها قابل بهبود هستند.
 
چه افرادی در معرض سکته چشمی هستند؟
 
خطر سکته چشمی یا نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیر شریانی در اغلب افراد ممکن است دیده شود ولی با افزایش سن این خطر جدی تر می شود و شیوع آن در مردان بیشتر است. افراد مبتلا به دیابت و آب سیاه، فشار خون و کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی، باریک شدن شریان کاروتید و یا سرخرگ گردنی، بیماری های نادر خونی و همچنین افرادی که سیگاری هستند بیشتر در معرض سکته شبکیه چشم هستند.
 
جلوگیری از سکته مغزی چشم
 
چندین کار را می توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به سکته چشمی را کاهش دهید. بسیاری از توصیه ها همچنین به کاهش خطر سکته چشم کمک می کند و عروق خونی را سالم نگه می دارد. نکات پیشگیری زیر را در نظر بگیرید:
 
    انجام تمرینات فیزیکی منظم: انجام یک تمرین فیزیکی منظم می تواند به پزشک شما کمک کند مشکلات را زود تشخیص دهد.

    ورزش منظم انجام دهید: ورزش منظم یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت رگ های خونی است. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

    سیگار نکشید: سیگار کشیدن می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و شما را در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی، سکته مغزی و سکته مغزی قرار دهد.

    از رژیم غذایی سالم استفاده کنید: در مورد ایجاد رژیم غذایی کم چربی اشباع و سدیم و همچنین تغذیه مطلوب با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

    مدیریت سایر شرایط بهداشتی: در صورت داشتن بیماری، مانند دیابت، با پزشک خود همکاری کنید تا برنامه درمانی برای مدیریت این بیماری تهیه کنید.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون  ، تاریخ انتشار:25   دی 1400، کدخبر: ،www.purson.ir،380189

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین