پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
چشم های هیزل ترکیبی از سبز، قهوه ای و کهربایی هستند.لذا رنگ چشم هاس هیزل یا هازل را به سختی می‌تواند تشخیص داد که چه رنگی است. رنگ لباس و نور محیط رنگ چشم ها را تیره و روشن می کند. مطالعات نشان داده که ۱۶ ژن در رنگ چشم موثر هستند که می توانند به پیش بینی رنگ چشم کمک کنند. فقط ۵درصد از جمعیت جهان چشمان فندقی رنگ دارند. البته چشمان سبز و بنفش از فندقی هم کمیاب‌تر هستند.

شعارسال: قطعا همه ما شنیده ایم که چشم؛ آیینه روح است؛ اما آیا می‌دانستید که رنگ چشم درست مانند اثر انگشت، کاملاً منحصر به فرد است و هیچ کسی با دیگری رنگ چشم یکسان و مشابهی ندارد. در واقع، برخی از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که رنگ چشم ما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. رنگ چشم به شدت تحت تاثیر رنگدانه‌های عنبیه و چگونگی پراکنده شدن نور در اطراف آن است. در واقع، قسمت رنگی هر چشم همان عنبیهٔ چشم است. در الیاف عنبیه رنگ‌دانه‌هایی، برای حفاظت آن از آسیب نور نهفته است. بیشتر رنگ‌دانه‌ها در قسمت عقب عنبیه گرد آمده‌اند و در قسمت جلو، رنگ‌دانهٔ چندانی وجود ندارد. به همین دلیل قسمت جلوی عنبیه بسیار شفاف و بی‌رنگ است.

آشنایی با رنگ چشم های هیزل یا فندقی hazel eyes

رنگ عنبیه، از جمله انسان، بسیار متغیر بوده و با این حال، فقط دو رنگدانه اصلی eumelanin (ملانین یا رنگدانه قهوه ای) و pheomelanin (لیپوکروم یا رنگدانه زرد) برای اینکار وجود دارد. غلظت کلی این رنگدانه‌ها، نسبت بین آنها، تغییر در توزیع رنگدانه در لایه‌های استرومای عنبیه و اثرات پراکندگی نور همگی در تعیین رنگ چشم نقش دارند. علت رایج‌تر بودن رنگ چشم‌های تیره در مناطق گرم‌تر مانند آسیا و آفریقا، ملانین است که از چشم‌ها در برابر آسیب‌های خورشید و پرتو‌های فرابنفش محافظت می‌کند.

چشم‌های فندقی (hazel eyes) بیشتر به توزیع رنگ در عنبیه ارتباط دارد. چشم‌های فندقی بی‌شک یکی از اسرارآمیزترین، کمیاب‌ترین و زیباترین چشم‌ها هستند. چشم فندقی شاید شبیه قهوه‌ای روشن به نظر برسد؛ اما رنگش متفاوت از آن است. در رنگ چشم فندقی ترکیبی از رنگ قهوه ای، سبز و کهربایی یا همان طلایی را مشاهده می‌کنیم که ممکن است به صورت نقاط و حلقه‌های کوچکی در داخل چشم دیده شوند (سایه‌ای از سبز دارند و حلقه‌ای از رنگ قهوه‌ای یا طلایی از دور مردمک آن‌ها به بیرون تابیده). کسانی که چشم فندقی دارند، معمولاً ملانین در بدن آن‌ها کمتر ترشح می‌شود. مردم همه نژاد‌ها می‌توانند چشمان فندقی داشته باشند. اما در میان کشور‌های قفقازی رایج‌تر است، به ویژه در مناطقی که افرادی با چشمان قهوه‌ای، آبی و سبز با هم ترکیب شده اند. فقط ۵درصد از جمعیت جهان چشمان فندقی رنگ دارند. البته چشمان سبز و بنفش از فندقی هم کمیاب‌تر هستند.

آشنایی با رنگ چشم های هیزل یا فندقی hazel eyes

آشنایی با رنگ چشم های هیزل یا فندقی hazel eyes


در گذشته، برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کردند که رنگ فندقی چشم به دلیل هتروکرومی مرکزی (ناهمرنگی عنبیه یا تقاوت رنگ در دو عنبیه چشم) ایجاد می‌شود. اما علم کاملا این را رد می‌کند. حلقه بیرونی چشم افراد دچار اختلال هتروکرومی مرکزی، رنگ واقعی عنبیه است. اما رنگ چشم فندقی به دلیل ترکیبی از پراکندگی رایلی (Rayleigh Scattering) (تابعی از قطبیت پذیری الکتریکی ذره‌ها) و مقدار بیش از حد میانگین ملانین در لایه مرزی قدامی عنبیه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر هرچه ملانین عنبیه و پوست شما بیشتر باشد، چشم‌ها تیره‌تر خواهند بود.

رنگ فندقی چشم‌ها حتی در طول یک روز هم در واکنش به شرایط مختلف تغییر می‌کند (معمولا برای چند ثانیه). استفاده از دارو یا الکل، شرایط نوری و لباس برخی از عواملی هستند که روی این پدیده تاثیر می‌گذارند. تحقیقات مختلف نشان داده که حدود ۷۵درصد از همه چشم فندقی‌ها یک حلقه قهوه‌ای دور مردمک شان دارند.

آشنایی با رنگ چشم های هیزل یا فندقی hazel eyes

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین