يکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 09

شعارسال: مناظرهٔ دکتر عباس عبدی و دکتر حسین کچویان در مجلۀ تصویری علوم انسانیِ شبکۀ چهار، «زاویه» (۱۸ مهر ۹۷) علاوه بر نکات معرفتشناسانه (بیان مدعا واستدلال)، دارای ظرافتهای روانشناختی هم بود:
زبان بدن؛ هر چند «بدن»، به اندازۀ «زبان» در اختیار «خودآگاه» نیست، با این حال، تا حدّ ممکن باید مراقب «زبانِ بدن» بود؛ چراکه حرکات اعضای بدن، بهویژه دست و سر Gesture و وضعیت کلّی بدن Posture در مناظر بسیار مهم و اثرگذار است. (با این ملاحظه، حرکات دستهای کچویان - بهویژه دست چپ او و دستِ راستش که درگیر تسبیح است - معنا/تفسیر ویژهای دارد(.
پرهیز از عصبانیت؛ اگر بپذیریم که خشم (احساس و هیجانی غیر ارادی)، مشاهدهپذیر نیست، اما عصبانیت (رفتارِ ارادی و انتخابی) قابل مشاهده است، آنگاه کنترل آگاهانه خشم و بروز ندادن رفتارهای عصبی شایستهتر است. نباید تصوّر کرد که مخاطب (بیننده و شنونده) صرفاً به استدلال دو طرف توجه دارد. هرچند غیرمنطقی است، اما گاه مخاطب «آرامش» در گفتوگو را شاهدی بر صدق گزارهها و قوّت استدلال تلقی میکند. باید تلاش کرد در مناظره «عقل» و نه «عواطف و هیجان» سکاندار «زبان» باشد. گشادهرویی و متبسّمبودن حتی در مناظره و جدل نشانۀ اعتماد به نفس است.
دوری از تعصب و قطعیت؛ در گفتوگوی علمیِ نظری، متعصبانه و قاطعانه سخن گفتن، عالمانه نیست. بیطرف یا عاری از ارزش بودن گرچه دشوار است و ریاضت بسیار میطلبد، اما دست کم میتوان وانمود به آن کرد. حُکما با تفکیک باورهای آفاقی و انفسی، توصیه میکنند که از «شاید»، «احتمالاً»، «به نظر میرسد»، «تا جایی که میدانم» و ... استفاده شود.
فنّ بیان؛ به قول ملکالشعرای بهار در «سبکشناسی»، «مردم ما به جای سخن گفتن، ناله میکنند». سخن گفتن بهصورتی شمرده و درست، همراه با ادای دقیق واژگان - و نه جویدهجویده، سرآسیمه و عجولانه حرفزدن- بهتر مافیالضمیر را به دیگری منتقل میسازد. پس در بیان و ایراد توضیح نباید عجله کرد و از فضیلتِ «طمأنینه» غافل شد. همچنین، وسط حرفِ حریف پریدن، شایسته نیست.
تسبیح نگرداندن؛ پدیدهها و نمادهای معنوی هم در جای خود باید استفاده شوند. «تسبیحگرداندن» در مناظرهای جدی، احتمالاً وجهی ندارد. حتی اگر فرد تمرکز فکری بالایی دارد و میتواند هم به سخن حریف گوش دهد و هم ذکر بگوید، باز هم توجه کامل به سخن حریف مطلوبتر است.
درهم نیامیختن عقل، نقل و تجربه؛ اگر بناست مناظره استدلالی-عقلی یا تجربی باشد، نباید در میانۀ راه، از منقولات و «قال» استفاده کرد.
صمیمیتِ مقبول؛ کاربرد افعال جمع شایستهتر است: «نگاه کنید» شاید مناسبتر از «نگاه کن»! باشد. به ویژه اگر حریف، شما یا مخاطبان را با افعال جمع خطاب میکند.
تعیین موضع/جایگاه؛ مناظرهکننده باید جایگاه خود را تشخیص دهد. برای نمونه، اگر استاد دانشگاه است، از موضع یک عالم سخن بگوید، نه حاکمان و در قامت وکیل مدافعِ قدرت ظاهر نشود. چنین لحن و گفتاری، دست کم مطلوب بخشی از مخاطبان نیست.
پرهیز از سیاستزدگی؛ اگر مناظرهکننده از حامیانِ «دولت نهم و دهم» است، پرداختن به موضوعات سیاسیِ روز و انتقاد تندوتیز به مجریان کشور، گرهی از ضعف استدلالِ او نخواهد گشود.
سخن نوآر؛ به قول فرخی سیستانی «فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر / سخن نو آر، که نو را حلاوتیشت دگر». تکرار ملالانگیز شعارهای رایج منتشر شده از رسانهها به ویژه از صداوسیما، برای بخشی از مخاطبان آزاردهنده است. باید مراقب تفاوتهایِ «خطابه» و «برهان» بود.
توجیه ممنوع؛ بعضی از استدلالها، همان «عذر بدتر از گناه» است. به هر قیمت از هر مدعایی نمیتوان دفاع کرد. دلیلتراشی و موجّه جلوهدادن علاوه بر این که مغالطه است، «مکانیزم دفاعی» هم هست.
سرانجام، صداوسیما متوجه نیست که خواسته یا ناخواسته با انتخاب افراد عبوس و ترشرو به عنوان مجری یا کارشناس همسو با یک جناح و جریان، چگونه وجهۀ آنان را تخریب میکند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:18 آبان 1397 ، کدخبر:823435 www.khabaronline.ir،
سلام بعضی ویژگی ها ذاتی اند. شما نگاه کنید می بینید که آقای دکتر کچوئیان در تمام سخنرانی ها، همین حالت بیانو دارند و زبان بدن ایشون در سخنرانی های عمومی یعنی وقتی که طرف مقابلی هم نیست و مناظره ای در کار نیست، یک مقدار هیجانی تر از آقای مهندس عبدی در همین حالت است.تکرار ملالانگیز شعارهای رایج رو نفهمیدم. ملال آور از از نگاه شما یا از نگاه مخاطبینی که مناظره رو نگاه می کردند؟ - با توجه به اینکه خودم این مناظره رو با جزئیات کامل مشاهده کردم، چند ایراد دیگه بر این نوشته یک صحفه ای شما وارد هست. کاش نقدهای منصفانه تری از -هردو طرف- مناظره ارائه می دادید.