پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این رویداد سینمایی، از قوه قضاییه درخواست کرد تا فیلم‌های ساخته شده با پول‌های مشکوک را به سازمان سینمایی معرفی کند.
شعار سال : ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این رویداد سینمایی، از قوه قضاییه درخواست کرد تا فیلم‌های ساخته شده با پول‌های مشکوک را به سازمان سینمایی معرفی کند.
نشست خبری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی صبح روز دوشنبه هشتم بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیم داروغه زاده با قدردانی از زحمات اهالی رسانه، گفت: «خیلی تشکر می‌کنم برای زحماتی که شما در طول جشنواره متحمل می‌شوید و باعث باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره می‌شوید. امسال بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم داریم، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو داریم، برای اولین بار سه فیلم سینمایی انیمیشن حضور دارند. سیمرغ فیلم مستند بازگشته و همینطور سیمرغ بهترین فیلم کوتاه. برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد.»
او افزود: «ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.»
سپس نوبت به پرسش خبرنگاران از دبیر جشنواره رسید و داروغه زاده در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در جشنواره پاسخ داد: «درباره «آشغال‌های دوست داشتنی» چند بار صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده. امیدواریم به زودی این فیلم بتواند به طور طبیعی اکران شود.»
خبرنگار دیگری نیز درباره فیلم اولی‌ها و همچنین نمایش فیلم‌ها در بخش خارج از مسابقه سوال پرسید که دبیر جشنواره، گفت: «در آیین نامه و فرم فراخوان ما تعداد فیلم‌های اولی که به جشنواره راه می‌یابند را هیچ وقت مشخص نکردیم. این تعداد بستگی تام به نظر هیات انتخاب دارد که آنها تشخیص می‌دهند و امسال دو فیلم حائز شرایط بودند که در بخش مسابقه باشند. درباره بخش خارج از مسابقه، ما تعداد فیلم های رزرو را اعلام کردیم آنها باید درخواست بدهند که نمایش داده شوند.»

حرف آخر را کسی در هیات داوران نمی‌زند!
در ادامه این نشست، داروغه‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر زودتر شروع شدن داوری‌های این دوره جشنوار فجر و لزوم اعلام نام رییس هیات داوران، توضیح داد: «رییس هیئت داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی زند و رای آن ها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثریت نظرات جایزه داده می شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با خاطر آسوده نظر دهند.»
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره آماده نبودن برخی از فیلم‌ها برخلاف اعلام جشنواره و چگونگی داوری آثار، گفت: «هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی‌شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می‌رسد، فیلم‌های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می‌شوند و اگر انتخاب شدند می‌روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.»
داروغه‌زاده در خصوص سهم تهیه‌کنندگان از نمایش فیلم‌ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آن‌ها در شهرستان‌ها پرداخت می‌شود، پاسخ داد: «ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان آثاری را که فیلم‌هایشان در شهرستان‌ها نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری‌ها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان‌ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شده. این هم بر اساس توافقی است که انجام می‌شود و فکر می‌کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آن‌ها پرداخت کرده است.»

نمایش فینال جام ملت‌ها در پردیس ملت
داروغه‌زاده همچنین گفت: «امسال چند مسابقه فوتبال هم داریم و امیدوارم فینال را ببریم بنابراین اگر به فینال برویم در سالن رسانه‌ها تمهیدی اندیشیده می‌شود تا فوتبال را با هم ببینیم.»

درخواستی از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور
او در پاسخ به اینکه چرا شفاف‌سازی درباره سرمایه‌هایی که به سینما وارد می‌شوند به بعد از جشنواره موکول شده و اینکه آیا در مورد حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره توصیه شده است یا خیر؟ توضیح داد: «من از این فرصت استفاده می‌کنم و از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می‌کنم هر گونه اطلاعی درباره سرمایه‌های مشکوک یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه‌گذاری کردند به ما بگویند. قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و فیلم‌های مشکل‌دار اجازه نمایش پیدا نخواهند کرد.»
دبیر جشنواره فجر ادامه داد: «درباره نهادهایی که گفتید، این دوستان به سازمان سینمایی کمک می‌کنند و فیلم‌های خوبی هم در دو سه سال گذشته ساخته شده هم با مخاطب ارتباط برقرار کردند و هم پروداکشن بزرگی داشتند. هیات داوران‌شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی‌دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند. سال گذشته هم یک هیات داوران مستقل داشتیم و امسال هم همینطور که باید به نظر آنها احترام بگذاریم و هیج نهادی از ما نخواسته به فیلمی کمک کنیم. هر فیلمی که بهتر باشد از هر لحاظ توسط داوران جایزه‌اش را خواهد گرفت.»

ماجرای برگزاری جشنواره فیلم فجر در مکانی ثابت
داروغه‌زاده درباره کاخ جشنواره و مستقر شدن دائمی جشنواره در یک محل مشخص نیز توضیح داد: «تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. جشنواره‌های مهم دنیا یک سالن رسانه دارند که اهالی رسانه‌ها و صاحبان آثار با هم فیلم می‌بینند و بعد نشست مطبوعاتی برگزار شود. جشنواره ملی ما بخش بین‌الملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمی‌تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقا برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانه ها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما بر می‌گردد. همه جای دنیا این مکان‌ها توسط شهرداری‌ها ساخته می‌شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند این فرصت را پیدا کند و یک مکان فرهنگی هنری برای این منظور داشته باشیم.»

او در پاسخ به اینکه یکی از فیلم‌های سودای سیمرغ به دلیل فشار خارجی به جشنواره نرسیده است، گفت: «دفتر دبیرخانه جشنواره هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. ما هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد نداریم اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.»

چگونگی انتخاب داوران جشنواره فیلم فجر
پرسش بعدی در مورد طرح پیشنهاد داوری با ابوالحسن داودی و رد شدن این پیشنهاد از سوی این سینماگر بود که داروغه‌زاده چنین جواب داد: «برای داوری با سینماگران صحبت می‌کنیم که هر کدام یک نقطه نظری دارند که بهتر است بین خودمان بماند، اما چون آقای داودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم زمانی که با ایشان صحبت کردیم پنج نفر از هیات داوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند نمی‌توانستیم تغییراتی ایجاد کنیم و عذرخواهی کردیم هیات داوران باید بتوانند گفت و گو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیم گیری کند. امسال یکی از بهترین هیات‌های داوری را داریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی هیات انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلم ها را انتخاب کنند.»

از یک افتتاحیه جنوب‌شهری تا جلوگیری از نمایش فیلم‌های مشکل‌دار

داروغه زاده در پاسخ به پرسش بعدی که در مورد فیلم‌هایی که از حضور در جشنواره انصراف دادند بود، گفت: «جشنواره فجر رسالت اصلی اش حمایت از سینماست. ما در دو سال گذشته اسامی فیلم‌های که در جشنواره ثبت‌نام می‌کنند اعلام نکردیم تا فیلمی که بیرون ماند از نظر تبلیغاتی آسیب نبیند زیرا یک فضای رقابتی است ما به همه اظهار نظرها احترام می‌گذاریم. تمام فیلمسازانی که فکر کردند فیلم‌ شان به جشنواره می‌رسد ثبت نام کردند و حتی دو فیلم که نسخه ندادند بعد از اعلام اسامی درخواست دادند هیات انتخاب تشکیل شود و فیلم شان دیده شوند. نفع فیلم و سینماها برای ما ارجحیت دارد.»

انتخاب پردیس تئاتر تهران، دور شدن از بالانشینی

او درباره اینکه چرا پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه انتخاب شده و اینکه آیا حضور مدیر جوانی که در جشنواره سیمرغ حضور دارد باعث انتخاب بوده، توضیح داد: «چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می کنیم برای اینکه از این بالاشهر نشینی کمی دور شویم. منطقه‌ای که شاید انقلاب از آن جا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه‌های جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد که ما جشنواره مان در چنین محلی برگزار کنیم.»

جشنواره حرفه‌ای برگزار می‌کنیم

در بخش دیگر این نشست خبرنگاری خطاب به داروغه زاده گفت: «شما در صحبت‌هایتان به شیوه‌ها در همه جای دنیا اشاره می‌کنید، شما کجا را بررسی کردید که این قدر می‌گویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم. نمی‌شود شتر گاو پلنگ باشیم همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. اسمش را بگذاریم جشن و با جشنواره‌ها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنواره‌های درجه یک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلم‌ها را می بینند و در انتها قضاوت می کنند. هیچ جشنواره ای در دنیا نیست که هزینه‌اش از ۱۰ میلیارد تومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را می‌گیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول می دهیم برای گرفتن این سالن؟»
داروغه‌زاده در پاسخ به این خبرنگار گفت: «ما مهمترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار می‌کنیم. یک جشنواره حرفه‌ای برگزار می‌کنیم و همزمان برای اینکه به جشن‌های انقلاب ادای دین کند نمایش‌های مردمی در مراکز استان ها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته می‌شود. درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنحی درباره سالن های نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل می شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.»
او ادامه داد: «ایران مال یکی از سالن‌های بسیار با کیفیت است. ان‌شاالله امسال فیلم‌های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش در می‌آید. چون آن سالن‌ها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده می شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، سال بعد اگر از نظر شما اهالی رسانه مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه های برگزاری جشنواره باشد. سازمان ها و نهادها و شرکت های مختلفی درخواست می کنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاست گذاری و رئیس سازمان هماهنگی‌هایی انجام می‌دهند و بهترین گزینه انتخاب می‌شود.»
دبیر جشنواره فجر در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن جواب داد: «بخشی از تغییراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن بر می گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می شود نظرها و رای های مختلفی هم پیشنهاد می شود. هر دولتی که جشنواره را برگزار می کند تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سال های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سیینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الان سال هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی گردد ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.»

ماجرای ابتذال در سینما
داروغه زاده درباره ورود ابتذال به سینما، نظرش را اینطور مطرح کرد: «حداقل من که مسئول هستم نمی‌توانم مانند شما درباره سینما قضاوت کنم. سینمای ما نباید اینطور مورد هجمه قرار بگیرد هر کس می‌تواند نظر خودش را داشته باشد، امسال 30 فیلم سینمایی می‌بینید که بهترین هستند و هیچ کدام در تعریفی که ایشان گفتند نمی‌گنجد. سینما هم برگرفته از حال جامعه است. فیلمساز با حال و هوای جامعه زندگی می کند. در رسانه ملی ما پربیننده ترین برنامه استندآپ کمدی خندوانه بود. شاید شرایط روحی جامعه به این شکل است انصافا فیلم های اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته می شود و شاهد مثالش همین 30 فیلم جشنواره است. ما سالی 70 فیلم اکران می کنیم که شما 30 فیلمش را در جشنواره می بینید و من از فیلمسازانی که با همه مشکلات سعی می کنند آثار خوبی ارائه کند تشکر می کنم در همین یک سال و اندی که من نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم مشکل فیلم هایی که مشکل داشتند حل شده.  تعداد سالن های سینمایی و سالن های جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلم هایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند.
من اسمی از فیلم های اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمی برم ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث های سیاسی و اجتماعی داشته باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگ تر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم ولی این نکته را داشته باشید که خود رسانه ها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید که فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شواری پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلم ها مجوز داده نشود. تمام فیلم ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.»

نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت و بخش نگاه نو و تجلی اراده ملی به پایان رسید.

شعار سال ، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبر آنلاین،تاریخ انتشار:8بهمن 1397،کد خبر:1226570،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: ابراهیم داروغه زاده ، شعار سال ، جشنواره قیلم فجر ، ساخت فیلم با پول مشکوک ، سازمان سینمایی ، نشست خبری ، دبیر جشنواره ، مسعود نجفی ، پردیس سینمایی ملت ، اهالی رسانه ، سینماگران ، پروانه نمایش ، آشغال های دوست داشتنی ، فیلم اولی ها ، پروانه نمایش آشغال های دوست داشتنی ، فراخوان فیلم ، هیات داوران ، داوری فیلم جشنواره فیلم فجر ، نسخه قابل بازبینی فیلم ، سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلم ها ، پرداخت حقوق صاحبان آثار ، نمایش فینال جام ملت ها در پردیس ملت ، فینال جام ملت ها ، شفاف سازی سرمایه های سینما ، سرمایه مشکوک ، گزارش سرمایه مشکوک سینمای توسط قوه قضائیه ، وزارت ارشاد ، عدم اجازه نمایش فیلم های مشکل دار ، کاخ جشنواره ، استقرار جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره ، سالن رسانه ، نشست مطبوعاتی ، لوکالیزه کردن جشنواره فیلم فجر ، پردیس تئاتر تهران ، دور شدن از بالانشینی ، ابتذال در سینما ، حضور همزمان فیلمساز و خبرنگار در جشنواره ، قرارگاه خاتم الانبیا ، ایران مال ، استندآپ کمدی خندوانه ، سانسور ، پوستر بزرگداشت ها ، نکوداشت ، پوستر تجلی اراده ملی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
این حواشی سینمای ایران کی قرار تموم بشه و یک سینمای پاک و بدون مافیا داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین