پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
تشکل های مسلمانان انگلیس در بیانیه هایی کشته شدن خانم «جو کاکس» نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس را ' شوک آور ' توصیف و آن را به شدت محکوم کردند.

شعارسال: «شجاع شفیع» دبیر کل شورای مسلمانان بریتانیا (ام سی بی) در بیاینه ای عنوان کرد که از شنیدن خبر کشته شدن خانم «جو کاکس» دچار شوک شده است.

وی با بیان اینکه «خانم کاکس تلاش های خستگی ناپذیری برای کمک به جامعه انسانیت به عمل است»، افزود: بی تردید این تلاش ها تاثیرات مثبتی بر زندگی انسان های زیادی در داخل و خارج از انگلیس گذشته است.

شفیع با اشاره به اینکه خانم کاکس ریاست گروه فراحزبی پارلمانی دوستان سوریه را برعهده داشت، افزود: او از حق کودکان سوری دفاع کرده و از ورود مهاجران به این کشور استقبال می کرد.

این فعال مدنی اضافه کرد: من به خانواده خانم کاکس به ویژه «برندان کاکس» همسر وی که یک دوست خوب برای جامعه مسلمانان است، تسلیت می گویم.

خانم 'جو کاکس' 41 ساله که در بعد از ظهر روز پنجشنبه در برابر کتابخانه 'بریستال'، در یورکشایر غربی( واقع در 300 کیلومتری شمال لندن)، هدف تیراندازی و حمله با چاقو قرار گرفته بود، ساعاتی بعد براثر جراحات وارده در بیمارستان لیدز درگذشت.

در حالی که هنوز گزارشی در خصوص انگیزه به قتل رساندن وی منتشر نشده ، اما شاهدان عینی می گویند که شخص ضارب که فردی 52 ساله است در هنگام تیراندازی به سوی 'جو کاکس' چندین بار جمله ' اول بریتانیا ' ( "Britain First ) را فریاد زده است که دارای مشابهت اسمی با نام یک گروه راست گرا افراطی است.

' اول بریتانیا' یک گروه ملی گرا و دست راست افراطی است که در سال 2011 میلادی توسط 'پائول گولدینگ ' یک عضو سابق حزب ملی بریتانیا پایه گذاری شده است.

این گروه دست راستی که به شدت ضد مهاجر بوده و مخالف چند فرهنگی شدن انگلستان و نیز رشد اسلام در این کشور است، هر گونه دخالتی را در این قتل انکار کرده است.

«مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در بیانیه ای ، کشته شدن خانم کاکس را ناشی از سیاست های مبتنی بر گسترش بیگانه هراسی در انگلیس برشمرد و گفت: من از شنیدن خبر کشته شدن خانم کاکس شوکه شدم.

وی افزود: ضمن اینکه من به خانواده خانم کاکس تسلیت می گویم، باید بدانیم که این حادثه نتیجه فضای مسموم سیاسی است که سیاستمداران انگلیسی ایجاد کرده اند.

این فعال مدنی تصریح کرد: این قتل نشان می دهد که اگر بگذاریم ژن «بیگانه هراسی» گسترش یابد، مهار کردنش بسیار سخت خواهد بود.

در ادای احترام به جو کاکس، پرچم ها در انگلیس به حالت نیمه افراشته درآمده است.

در همین حال شخصیت های سیاسی از تمام جناح های انگلیس و نیز برخی از مقامات سایر کشورها نیز کشته خانم کاکس را تسلیت گفته و آن را محکوم کرده اند.

'جرمی کوربین' رهبر حزب کارگر در بیانیه ای ضمن ادای احترام به خانم جو کاکس گفت که این حزب و کل انگلیس به دلیل 'قتل وحشتناک' خانم 'جو کاکس' دچار شوک شده است.

رهبر حزب کارگر گفت: «خشونت یک پاسخ نیست. خشونت جوابی برای هر چیزی نیست. ما باید دور هم جمع شویم و مراتب عمیق همدردی و تاثر خود را به جو و خانواده او ابراز کنیم. ما بانویی شگفت انگیز را از دست داده ایم، عضو مهمی از پارلمان را. اما دموکراسی ما ادامه دارد و کارهای او ادامه خواهد یافت.»

کوربین در این بیانیه‌ تصریح کرد: جو کاکس قبل از اینکه در سال گذشته میلادی از حوزه انتخابیه 'باتلی و اسپن ' وارد مجلس عوام شود، تلاش زیادی در زمینهٔ خدمات عمومی و کمک به جامعه انسانی و حقوق بشر از طریق همکاری با موسسه خیریه اکسفام ، صندوق ضد برده‌داری و صندوق آزادی، به عمل ‌آورده بود.

وی افزود: جو کاکس که یک نماینده جدی پارلمان شمرده می‌شد، در حالی کشته شد که در حال انجام وظایف نمایندگی‌اش بود و این ‌یک موضوع مهم برای ما شمرده می‌شود.

'دیوید کامرون' نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده 'جو کاکس' گفت: مرگ این نماینده متعهد پارلمان، 'یک‌ تراژدی 'به شمار می رود.

وی ضمن اظهار تاسف از مرگ خانم کاکس گفت: «ما ستاره بزرگی را از دست داده ایم. یک نماینده شجاع، مبارز و دلسوز پارلمان را. مردم از آنچه روی داده خیلی متاثر و غمگین می شوند. خبر دردناکی است. کمپین خود را برای همه پرسی به حالت تعلیق درآورده ایم و در این لحظات سخت فکر و ذکر همه ما با خانواده جو است.»

'ترزا می' وزیر کشور انگلیس نیز در اظهاراتی از جو کاکس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و درخشان‌ترین نمایندگان مجلس نام برد و گفت تمام جزییات مربوط به حمله علیه این نماینده مجلس هنوز روشن نشده است.

وی گفت: تا قبل از اینکه تمامی حقایق مربوط به این مساله روشن شود، از اظهار نظر بیشتر خودداری خواهم کرد.

وزیر کشور انگلیس همچنین از متوقف شدن فعالیت کارزارهای تبلیغاتی حامی و مخالف برگزیت به دنبال این رویداد استقبال کرد.

'بوریس جانسون' شهردار سابق لندن و 'نایجل فاراژ ' رهبر حزب یوکیپ که از حامیان اصلی برگزیت شمرده می شوند، مرگ جو کاکس را 'تکان دهنده' و 'وحشتناک' خوانده و آن را محکوم کرده‌اند.

'برندن کاکس' همسر نماینده مقتول مجلس عوام گفته است: حس نفرتی که به قتل 'جو کاکس' منجر شد، همان چیزی بود که او خواهان همبستگی مردم برای زدودنش بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از جمله شخصیت های خارجی است که با مردم انگلیس و خانواده ' جو کاکس' ابراز همدردی کرده است.

'جان کربی' در نشست خبری روزانه در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از اینکه یکی از اعضای پارلمان انگلیس به نام جو کاکس در لیدز در شمال انگلیس به قتل رسیده است، غافلگیر و اندوهگین شدیم و همدردی خود را در این جنایت وحشتناک ابراز می داریم.

وی گفت: به روابط خود با انگلیس اطمینان داریم و می دانیم که این روابط به هیچ روی خدشه دار نمی شود.

خانم کاکس که صاحب دو فرزند است، عضو حزب کارگر بود و در انتخابات پارلمانی 2015 میلادی موفق به کسب کرسی در مجلس عوام شد.

کاکس که در یورکشایر غربی متولد شده قبل از ورود به مجلس عوام به عنوان یکی از مدیران موسسه 'آکسفام '،فعالیت می‌کرده است.

این نماینده حزب کارگر بعد از ورود به مجلس عوام نیز ریاست گروه فراحزبی پارلمانی دوستان سوریه را برعهده داشت و از مخالفان مداخله نظامی در این کشور بود.

خانم کاکس همچنین از جمله نمایندگانی در مجلس عوام بود که به دلایل بشردوستانه خواهان پذیرفتن پناهجویان سوری در انگلیس بود.

در همین حال حمله به خانم کاکس در حالی صورت گرفت که تنها یک هفته به برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده است.

کارزارهای تبلیغاتی موافق و مخالف برگزیت، به دنبال قتل جو کاکس که از حامیان جدی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بود، فعالیت های خود را متوقف کرده‌اند.

حزب کارگر رسما از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت می کند.

پلیس انگلیس تایید کرده که یک مرد 52 ساله در ارتباط با حادثه تیراندازی به این نماینده دستگیر شده است.

براساس گزارش های منتشر شده قاتل 'جو کاکس ' فردی به نام 'توماس مایر ' ( Thomas Mair ) است که پیش از این کارهای باغبانی و داوطلبانه صورت می داده است.

برخی از افراد نزدیک به 'توماس مایر' عنوان کرده اند که وی فردی ساکت و گوشه گیر و غیرسیاسی بوده است.

این برای اولین در طی 25 سال گذشته است که یک نماینده پارلمان انگلیس به قتل می رسد.

آخرین بار در سال 1990 میلادی 'ایان گوو' نماینده مجلس عوام در طی یک عملیات بمب گذاری توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 28خرداد1395، کدخبر: 82115746: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین