پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
درحالی که راهبرد مدارای ایران دربرابردونالد ترامپ و تیم جنگجویش هنوز ادامه دارد و ایران با بهره برداری از این راهبرد می خواهد روزهای سخت را پشت سربگذارد اما بیم این را دارد که همکاران ترامپ به اضافه فشار بن سلمان عربستانی و بنیامین نتانیاهوی اسراییلی اورا به جنگ با ایران وادار کنند.
شعارسال: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درآمریکا است ومی گوید ، ایران باید از این مرحله نیز عبورکند . اینکه ظریف برچه اساسی می گوید ترامپ دنبال جنگ با ایران نیست راهنوز روشن نکرده است و بیشتر به وعده های ترامپ درزمان مبارزات انتخاباتی استناد می کند. آیابرخی تحلیل ها را باید باورکرد که حضور ظریف درنیویورک برای نشان دادن چراغ سبز به رهبری آمریکاست؟ هنوز زود است دراین باره چیزی گفت و چیزی نوشت اما یادمان باشد ایران سرسخت تر از این حرفهاست که بخواهد در شرایط غیر ویژه چراغ سبز نشان دهد اما از سوی دیگر می دانیم ایران در مقاطع خاص واجد شرط انعطاف پذیری است. دررزوهای تازه سپری شده رسانه های اروپایی و آمریکایی نکاتی را درباره حضور ظریف در نیویورک را منتشر کردهاند که نمونه زیر یکی از کامل ترین آنهاست.

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران که در آمریکا به سر می‌برد در گفتگوی اختصاصی با شبکه فاکس نیوز این کشور گفته از نظر او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد به قول انتخاباتی خودش که پرهیز از جنگ و لشکرکشی است وفادار بماند اما "گروه ب" متشکل از بی‌بی (نتانیاهو)، (جان) بولتون، (محمد) بن سلمان و (محمد) بن زاید به دنبال کشاندن آمریکا به رویارویی با ایرانند.ظریف که در چند روز گذشته با مصاحبه های مختلفی با رسانه های آمریکا کرده در این گفتگو که قرار است در برنامه ویژه روزهای یکشنبه شبکه خبری فاکس نیوز پخش شود با کریس والاس، روزنامه‌نگار و مجری برجسته این شبکه مصاحبه کرده است.در گزیده کوتاهی که فاکس نیوز روز جمعه (۲۶ آوریل) از این مصاحبه پخش کرد وزیر خارجه ایران تاکید می‌کند که از نظر او اسرائیل، جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید، عربستان و امارات متحده عربی به تغییر نظام در ایرانند و به همین دلیل می‌خواهند با استفاده از سیاست "حداکثر فشار" آقای ترامپ را مقابل ایران قرار دهند.فاکس نیوز شبکه مورد علاقه دونالد ترامپ است و بنابر گزارش‌ها رئیس‌جمهور آمریکا روزانه دقایق فراوانی را برای پی‌گیری اخبار از این شبکه که به جمهوری‌خواهان و جناح محافظه‌کار نزدیک است صرف می‌کند.ظریف چند روز پیش هم در یک گفتگو در نیویورک مدعی شده بود که ایران شش ماه پیش پیشنهاد مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن را طرح کرده اما از طرف آمریکایی پاسخی دریافت نکرده است.ظریف در آن گفتگو تصریح کرده بود که ایران اتهامات زندانیان خود در آمریکا را "ساختگی" می‌داند و آمریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران را واهی می‌داند و به همین علت او خطاب به آمریکا گفته: "بیایید تبادل (زندانی) کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم."این اظهارات آقای ظریف با انتقاد یک گروه حقوق بشر مواجه شد که می‌گوید این سخنان اعترافی صریح به "گروگان گیری" توسط ایران است. ظریف ضمن صحبت‌هایش به نازنین زاغری هم اشاره کرد و گفت از وضعیت او متاسف شده و پیشنهاد کمک هم داده است.اما وزیر خارجه ایران کمی بعد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: "پیشنهادی که مطرح کردم در ارتباط با افراد زندانی در آمریکا و کسانی بود که به خواست آمریکا در نقاط دیگر جهان زندانی شده‌اند، اما زن ایرانی-بریتانیایی مساله‌ای جدا است."آقای ظریف در صحبت‌هایش به زنی ایرانی هم اشاره کرد که در استرالیا زندانی است و مجبور به زایمان در زندان شده است. رسانه‌ها این شخص را نگار قدس کنی دانسته‌اند.جرمی هانت، همتای بریتانیایی آقای ظریف هم بحث آزادی خانم زاغری در قالب تبادل زندانیان را "یک ترفند دیپلماتیک شرم‌آور" خوانده است. در همین حال، خبرگزاری‌های داخل ایران با سرتیتر کردن گفتگوی آقای ظریف با شبکه فاکس‌نیوز به آن توجه ویژه‌ای کرده‌اند.در حالی که خبرگزاری دولتی ایرنا با تیتر "ظریف: بولتون، بی‌بی، بن سلمان و بن زاید در پی جنگ با ایران هستند" به این خبر پرداخته، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران با این تیتر "ظریف: کارزار فشار حداکثری ترامپ، محکوم به شکست است" به گفتگوی آقای ظریف که قرار است روز یکشنبه پخش شود اشاره کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 438929 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین