پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۱
در سفر امروز دکتر روحانی به کرمانشاه به منظور بهره برداری از چندین طرح عمرانی، اقتصادی و کشاورزی حرکت چرخ توسعه این استان سرعت بیشتری گرفت که نوید دهنده آینده ای درخشان در زمینه تولید و اشتغال برای مردم غرب کشور است.
شعارسال: بهره برداری از هشت پروژه مهم در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، آی تی و عمران شهری با اعتباری افزون بر هفت هزار و 122 میلیارد تومان و افتتاح مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل، تأمین آب شرب کشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور مهم ترین طرح هایی بودند که امروز آغاز تحولی بزرگ را، برای کرمانشاهیان از غرب تا شرق این استان بزرگ رقم زد.

کرمانشاه امروز با گذشت 17 ماه پس از زلزله مرگبار 7.3 ریشتری غرب این استان در سال 96، بازهم روی پای خود ایستاد و همت بلند دولتمردان و مرزنشینان این استان و دستان توانمند مهندسان داخلی با بهره گیری از دانش و تکنولوژی کشورمان، بازهم ثابت کرد که لیاقت این را دارد که به فرموده رهبر معظم انقلاب «سینه ستبر ایران اسلامی» باشد.

عمران شهری، توسعه و رونق اقتصادی و تحول در بخش تولید، ایجاد شغل و زدودن گرد بیکاری از چهره استان کرمانشاه به طور یقین می تواند نتیجه طرح های افتتاح شده امروز کرمانشاه، برای مردم این دیار باشد.

به گفته دکتر روحانی، کرمانشاه امروز شاهد افتتاح بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور بود که قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.

ساخت این سدها علاوه بر اشتغال زایی بزرگ در منطقه بخش عظیمی از زمین های کشاورزی منطقه را مشروب می کند، همچنین باعث مهار آب های مرزی و تامین آب بخش کشاورزی و باغداری، زمینه ساز اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و همچنین توسعه بخش گردشگری خواهد بود.

اینکه گفته اند هرجا آب هست، آبادانی نیز هست مصداق عینی این روزها و آینده روشن استان مرزنشین کرمانشاه است که این مهم در سایه اهتمام دولتمردان نمود عینی یافته است و با آغاز فعالیت قطعه اول سامانه بزرگ گرمسیری که طول آن 50 کیلومتر است، آب مورد نیاز 18 هزار و 500 هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.

با بهره برداری از این طرح ها می توان امیدوار بود که 2 شهر مرزی نفت شهر و سومار و 80 روستای خالی از سکنه شهرستان قصرشیرین که پس از جنگ تحمیلی بازسازی نشده اینک با قرار گرفتن در مسیر رونق و توسعه بازهم شاهد بازگشت مردم باشند.

**طرح های توسعه آب و خاک منطقه را متحول می کند

رییس جمهوری در آیین افتتاح قطعه اول سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه گفت: مهندسان و کارگران ما با اجرای طرح های توسعه آب و خاک کار بزرگی را به ثمر رساندند که این طرح ها می تواند منطقه را متحول کند.

دکتر روحانی افزود: امیدواریم مجموعه سامانه گرمسیری، توسعه بسیار بزرگی برای منطقه غرب کشور را فراهم کند و اجرای دیگر طرح ها در 16 استان مرزی با آب خلیج فارس، دریای خزر یا آب های مرزی منجر به برکت شوند.

رئیس جمهوری افزود: مجموعه طرحی که امروز در کرمانشاه افتتاح شد شاید بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور باشد که این طرح بسیار بزرگ و سرنوشت ساز برای توسعه منطقه است و تحول بزرگی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

او گفت: از اول فروردین امسال تاکنون حدود 32 میلیارد متر مکعب آب در کشور ذخیره شده و امسال که منابع آبی کشور قابل قبول و 80 درصد مجموعه مخازن کشور پر شده است بخش گردشگری باید تحول عظیمی را در کشور ایجاد کند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: تاکنون در دولت یازدهم و دوازدهم 37 سد و بند تکمیل شده اند و پنج سد دیگر نیز در حال تکمیل هستند.

وی، سرمایه گذاری برای اجرای سامانه گرمسیری را 6 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مردم منطقه و سرمایه گذاران می توانند در زمینه های کشاروزی، صنعت و گردشگری به این طرح ورود پیدا کنند.

**افتتاح قطعه اول سامانه آبیاری گرمسیری

طرح سامانه گرمسیری با هدف مدیریت آب‌های سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی و توسعه مناطق غربی کشور اجرایی شده که از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام 400 کیلومتر طول دارد.

رودخانه سیروان توسط سد 338 میلیون متر مکعبی «داریان» در شمال شهرستان پاوه مهار شده و چند کیلومتر پس از آن، تونل نوسود (بازی دراز) در 2 قطعه 23 و 25.7 کیلومتری ایجاد شده تا آب را به اراضی کشاورزی غرب کرمانشاه سپس ایلام منتقل کند.

تونل نوسود با قطر حدود 6 متری قادر است تا دبی 45 متر مکعب بر ثانیه آب را منتقل کند.

به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه «هزینه این طرح در مجموع در 2 بخش کرمانشاه و ایلام 6 هزار میلیارد تومان است.»

ابتدای عملیات اجرایی طرح عنوان شد که با تکمیل آن حدود 100 هزار هکتار از اراضی زارعی استان کرمانشاه آبی می شود یا توسعه می‌یابد اما آنچنان که بهروز مرادی، سرپرست شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفته است: با عملیاتی شدن سامانه گرمسیری حدود 24 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه در 2 بخش توسعه و بهبود زیرپوشش قرار می گیرد.

به گفته او «سهم استان کرمانشاه از سامانه گرمسیری 55 درصد و استان ایلام 45 درصد است.»

بنا به گفته مجری طرح، سامانه گرمسیری غرب کشور، سد هیروی، تونل نوسود، سد ازگله و تونل بازی دراز در طرح سامانه گرمسیری غرب کشور تعریف می شوند.

او در باره این طرح گفت: یکی از خصوصیات طرح سامانه گرمسیری و تونل نوسود این است که آب به صورت ثقلی فاصله 450 کیلومتری را شمال غرب کرمانشاه تا دهلران و موسیان در استان ایلام را طی می کند وهیچ نیازی به پمپاژ ندارد.

او افزود: با این کار رودخانه ای 400 کیلومتری در استان های کرمانشاه و ایلام به راه می افتد که سبب توسعه و امنیت در این مناطق خواهد شد.

به گفته او، تونل 50 کیلومتری نوسود در سه قطر 4.5، 5.40 و 6 متری احداث شده است.

او همچنین در آیین افتتاح قطعه اول با تشکر از حمایت های دولت و رئیس جمهوری از طرح سامانه گرمسیری گفت: اعتباراتی که دولت از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داد بی نظیر است.

او تاکید کرد که طرح سامانه گرمسیری 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها بخش های پایانی آن بویژه در استان ایلام باقی مانده که انتظار می رود با حمایت دولت به زودی تکمیل شود.

**طرح گرمسیری می تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب را ایجاد کند

استاندار کرمانشاه هم گفت: طرح گرمسیری می تواند در منطقه توسعه پایدار با محوریت آب را ایجاد کند و می تواند برای 28 هزار نفر از مردم منطقه شغل ایجاد کند.

هوشنگ بازوند افزود: این سامانه نیاز به مخازنی دارد تا بتوانیم در زمستان آب را در آن ها را ذخیره کنیم از این رو تقاضا داریم که این مخازن در مرحله دوم ایجاد شوند.

به گفته او، براساس برآوردهای اولیه برای اتمام مرحله دوم این پروژه یک هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

بازوند خطاب به رئیس جمهوری عنوان کرد: در بالا دست سد یعنی مناطق ثلاث و ازگله نیازمند تخصیص آب هستیم تا مشکل مردم مناطق برای کشاورزی نیز برطرف شود.

وی افزود: باید در دولت تعدادی از وزرا به عنوان هیات امنا انتخاب کنیم تا این طرح در پروسه ای پنج ساله به بخش خصوصی واگذار شود.

**آبگیری رسمی سد شرفشاه سومار

سد شرف شاه سومار گیلانغرب نیز که امروز به بهره برداری رسید در پایداری آب شرب منطقه سومار بویژه بخش کشاورزی، بازارچه و صنعت نفت شهر و پرورش ماهی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه اعتبار اجرای این سد را 600 میلیارد تومان عنوان کرد که 400 میلیارد تومان برای احداث مخزن و 200 میلیارد تومان برای شبکه های انتقال آب هزینه شده و برای تکمیل پروژه به 50 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

وی تامین آب شرب جمعیت منطقه سومار نفت شهر، تامین آب آبیاری سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه که اکنون 70 درصد به سامانه آبیاری نوین مجهز شده، تامین آب بازارچه سومار و توسعه پرورش ماهی را از جمله مزیت های این سد برشمرد.

**بهره برداری از سد و شبکه های انتقال آب سد جامیشان

درویشی در ادامه به بهره داری سد جامیشان سنقروکلیایی نیز برای آبیاری اراضی پایین دست اشاره کرد و گفت: تاکنون برای شبکه انتقال آب شرب و کشاورزی این سد 151 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و پیش بینی می شود هزار شغل پایدار ایجاد شود.

او ذخیره سازی آب شرب شهر سنقر با توجه به توپوگرافی منطقه را مهم ترین کارکرد سد جامیشان دانست و گفت: پرورش هزار تن ماهی در سال، تولید 300 مگاوات برق و جذب گردشگر با توجه به نزدیکی سد جامیشان به شهرستان های سنقر، صحنه و کرمانشاه اهمیت این سد در کنار آبیاری پایدار اراضی کشاورزی را 2 چندان کرده است.

درویشی در پایان با اشاره به بهره برداری از شبکه های آبیاری پایین دست تنگه حمام قصرشیرین گفت: این طرح نیز برای جلوگیری از هدر رفت آب منطقه گرمسیری و آبیاری پایدار اراضی کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

**بهره برداری از کارخانه ذوب آهن بیستون با حضور رییس جمهوری

کارخانه ذوب آهن بیستون از دیگر طرح های مهمی بود که امروز توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

مرحله اول کارخانه ذوب آهن بیستون شامل ذوب و ریخته‌گری است که ظرفیت آن 250 هزار تن در سال است و برای 600 نفر شغل ایجاد می‌کند و برای این طرح 6 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

2 مرحله دیگر ذوب آهن بیستون اکنون با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است که شامل تولید آهن اسفنجی و نیروگاه برق 15 مگاواتی است.

این طرح در هفت کیلومتری شهر هرسین و در جنوب شرقی کرمانشاه و در درون مجتمع جهان فولاد غرب قرار دارد.

در مجتمع جهان فولاد و ذوب آهن بیستون تاکنون برای یک هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است.

**ساخت 20 هزار منزل احداثی و تعمیر 66 هزار واحد مسکونی برای زلزله زدگان

روحانی همچنین به بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: تاکنون 66 هزار خانه تعمیر و 20 هزار خانه نیز تکمیل شده است.

وی ادامه داد: حتما نقص هایی در روند بازسازی وجود داشته است اما امیدواریم مردم راضی باشند و ما شاهد توسعه در این منطقه حساس و راهبردی باشیم.

**حضور دکتر روحانی در روستای زلزله‌زده 'دره‌ ژاله'

رئیس جمهوری پس از افتتاح تعدادی از طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای استان کرمانشاه در حوزه آب، از روستای زلزله‌زده 'دره ژاله' بخش ازگله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی بازدید کرد.

در زلزله 7.3ریشتری غرب کرمانشاه سال 96، روستای دره ژاله به صورت کامل تخریب شد به طوری که 63 واحد مسکونی این روستا، به طور کامل از بین رفت و 20 واحد نیز خسارات عمده دید.

اکنون تمام واحدهای تخریب شده این روستا به صورت کامل بازسازی و از نو ساخته شده و 20 واحد نیز که نیاز به تعمیرات اساسی داشت، تعمیر شده و در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است.

روحانی ضمن بازدید از این روستای زلزله زده، در یکی از خانه‌های ساخته شده برای یکی از ساکنین این روستا حضور یافت و با آنان در فضایی صمیمی به گفت و گو نشست.

رئیس جمهوری طی سخنان کوتاهی در جمع مردم این روستا، گفت: امروز خوشحالم که روستای شما دوباره زنده شده و خانه‌هایتان از نو ساخته شده است.

دکتر روحانی خطاب به مردم این روستا گفت: شما مردم مؤمن، بااخلاص و اهل ایمان هستید که در 8 سال دوران دفاع مقدس، مرزدار کشور بودید و امروز هم بهترین مرزداران ما هستید و بخاطر سختی‌هایی که در زلزله متحمل شدید، امیدوارم خدا به شما اجر بدهد.

وی از استاندار کرمانشاه که وی را از استانداران پرتلاش دولت معرفی کرد و همچنین همه کسانی که برای ساخت خانه‌های تخریب شده زلزله‌زدگان تلاش کردند، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در کنار هم و با تلاش همگانی، ایران عزیز را که آباء و اجداد ما هزاران سال از آن دفاع کرده و به دست ما سپردند، آبادتر و توسعه‌یافته‌تر به آیندگان واگذار کنیم.

**افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 13 پروژه عمرانی کرمانشاه با حضور رییس جمهوری

رئیس جمهوری در نشست شورای اداری استان کرمانشاه هم که عصر امروز در استانداری برگزار شد، به صورت ویدئو کنفرانس 13 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در حوزه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنیاد مسکن افتتاح و یا دستور آغاز عملیات اجرایی آنها را صادر کرد.

دکتر روحانی از طریق ارتباط زنده تلویزیونی، دستور افتتاح پروژه مسکن 412 واحدی کنگاور، افتتاح طرح احداث شبکه آبیاری تحت فشار هوشمند در سطح 909 هکتار در سنقروکلیایی، افتتاح طرح های آب ‌رسانی و تأسیسات فاضلاب شهر پاوه، افتتاح طرح توسعه خدمات فیبرنوری، اینترنت پهن باند و ارتقاء ظرفیت شبکه انتقال، افتتاح ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در روستاها و افتتاح طرح بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را صادر کرد.

دکتر روحانی در این ارتباط ویدئو کنفرانسی با وزاری مربوطه، همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی احداث جاده چهار خطه نهاوند به کنگاور را صادر کرد.

ارزش این پروژه‌ها حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده است.

**کرمانشاه نباید بیکار داشته باشد

روحانی در جلسه شورای اداری کرمانشاه، در واکنش به انتقاد از وضعیت بیکاری استان گفت: گرچه در سال 97 از نرخ بیکاری استان کاسته شده اما باید تلاش کنیم که کرمانشاه بیکار نداشته باشد زیرا ظرفیت‌های بزرگی در بخش های کشاورزی، دامپروری، صنعت و گردشگری دارد و مهمتر از آن مردمی غیور، ایثارگر و پرتلاش در این استان حضور دارند.

او اتصال کرمانشاه به راه‌آهن سراسری، افتتاح بزرگترین طرح آب و خاک کشور در استان و روابط دوستانه ایران با عراق را زمینه‌های ارزشمندی برای توسعه کرمانشاه دانست و گفت: جاذبه‌های متعدد و زیبای گردشگری استان باید در صداوسیما به مردم معرفی شود.

حجت الاسلام روحانی صبح چهارشنبه وارد کرمانشاه شد و پس از افتتاح هشت طرح بزرگ و شرکت در جلسه شورای اداری، این استان را به مقصد تهران ترک کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83299900 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین