پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
رایزنی های سیاسی «مارتین گریفیتس» با طرف های مختلف درخصوص جنگ علیه یمن درحالی ادامه دارد که هیچ عزمی در متجاوزان سعودی برای پایان دادن به این جنگ دیده نمی شود.
شعار سال : رایزنی‌های سیاسی در یمن به منظور پایان دادن به بحران این کشور که در واقع نشأت گرفته از روحیه تجاوزگری سعودی و متحدانش است، همچنان ادامه دارد. در همین راستا، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به گفتگوهای خود با طرف‌های مختلف در عرصه سیاسی و میدانی یمن ادامه می‌دهد.
درهمین ارتباط، «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن با «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن دیدار و در خصوص اجرای توافق الحدیده و توافق تبادل اسرا رایزنی کرد. دو طرف در خصوص آخرین تحولات مربوط به توافقنامه سوئد و توافقنامه آتش بس در الحدیده و مانع تراشی‌های طرف مقابل در زمینه اجرای این توافقنامه بحث و تبادل نظر کردند. آنها همچنین در خصوص اوضاع انسانی و وخیم شدن شرایط انسانی در یمن به دنبال اقدامات عربستان و امارات در سایه حمایت آمریکا و انگلیس رایزنی کردند.
این رایزنی‌های سیاسی میان طرف‌های مختلف با محوریت مارتین گریفیتس درحالی است که سلسله جنایت‌های رژیم سعودی در الحدیده علیرغم اجرایی شدن توافق استکهلم، همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. در یکی از آخرین نمونه‌های این جنایت‌ها، رژیم متجاوز سعودی فرودگاه بین المللی «الحدیده» یمن را با شلیک ۴۵ خمپاره هدف قرار داد؛ حال آنکه تمامی قوانین بین المللی و همچنین حقوق بشری بر لزوم اجتناب از هدف قرار دادن اماکن غیرنظامی تأکید دارند. پیشتر نیز دانشکده پزشکی الحدیده توسط سعودی‌ها بمباران شده بود.
به منظور محافظت از توافق الحدیده، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن اخیراً گفته است که سازمان ملل طرح جدیدی را برای عقب نشینی نیروها از شهر الحدیده مطرح کرده است. این طرح پس از مذاکرات با دولت مستعفی یمن و انصار الله عنوان شده است. وی در این خصوص تأکید کرده است: پس از مذاکرات سازنده‌ای که با دو طرف داشتیم، پیشرفتی را در راستای دستیابی به توافقی جهت اجرای مرحله نخست از عقب نشینی از الحدیده حاصل کردیم.



وی ادامه داد: جزئیات عملی به طرف‌ها در کمیته هماهنگی عقب‌نشینی ارائه شد تا به زودی تصویب شود. ما امید به تصویب هرچه سریع‌تر این طرح داریم. گریفیتس ابراز امیدواری کرد که این توافق راه را برای حل و فصل سیاسی گسترده‌تر جهت پایان جنگ هموار کند. در سخنان فرستاده سازمان ملل، زمانی برای آغاز عقب نشینی عنوان نشده است.
درحالی که علیرغم تلاش‌های سیاسی، سعودی‌ها و متحدان آنها همچنان به نقض گسترده آتش بس در الحدیده و زیر پای گذاشتن توافق استکهلم ادامه می‌دهند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند هستند و هیچگاه آن را زیر پای نگذاشته‌اند؛ مسأله ای که همواره مورد تأکید نیروهای مسلح این کشور بوده است.
در همین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً هدف قرار گرفتن مقر نشست کمیته هماهنگی در الحدیده را تکذیب کرد. وی طی سخنانی با بیان این مطلب افزود: دشمن سعودی نیروهای خود را بسیج می‌کند و برای حمله نظامی به الحدیده در راستای به شکست کشاندن توافق آتش بس در این شهر آماده می‌شود. سریع در ادامه گفت: ما به طور کامل به توافق سوئد پایبند هستیم و همچنان در انتظار درخواست سازمان ملل برای اجرای مرحله نخست استقرار نیروهای این سازمان در شهر الحدیده هستیم.
باوجود تلاش‌های سیاسی برای نجات توافق استکهلم از مرگ تدریجی، عدم تمایل سعودی برای پایان جنگ یمن آنجا بیشتر آشکار می‌شود که عزمی برای پایان حملات وحشیانه به الحدیده در مقامات ریاض به چشم نمی‌خورد. پس از آنکه در حدود ۴ ماه گذشته طرف‌های یمنی در پایان مذاکرات خود از برقراری آتش بس در الحدیده خبر دادند، جنگنده‌های ائتلاف بمباران این شهر را از سرگرفته و منطقه الضحی را هدف حملات خود قرار دادند.
این در حالی است که طرف‌های مذاکره کننده یمنی در مورد برقراری آتش بس در الحدیده تحت نظارت سازمان ملل موافقت کردند. بنابراین پر واضح است که تجاوز نظامی سعودی علیه مردم بی دفاع یمن حتی پس از نهایی شدن توافق، در دستور کار ریاض قرار گرفته است.


در این خصوص ذکر دو نکته ضروری است؛ اول آنکه هم اکنون نوبت سازمان ملل متحد است تا به مسئولیت خود در قبال حمایت، حفاظت و حراست از توافق صورت گرفته عمل کرده و با استفاده از اختیارات و صلاحیت فراگیر خود، ضمن عبور از نقش منفعلانه سال‌های اخیرش، متجاوزان را متوقف سازد.
نکته دوم اینکه؛ اکنون و پس از نهایی شدن توافق طرف‌هایی یمنی، پایبندی طرف مقابل یعنی هیأت «دولت مستعفی» و حامیان آن یعنی عربستان سعودی، امارات و ایالات متحده آمریکا به تعهداتش، در بوته آزمایش قرار گرفته است و افکار عمومی منطقه و جهان نظاره گر چگونگی برخورد طرف‌های مذکور با توافق صورت گرفته هستند؛ هرچند که واشنگتن، ریاض و ابوظبی تاکنون چیزی جز بدعهدی از خود نشان نداده‌اند.
با تمامی آنچه که گفته شد، بیشترین اتهام در خصوص تداوم جنگ خانمانسوز یمن متوجه سازمان ملل متحد است. نقش غیرسازنده سازمان ملل متحد در یمن موجب شده است تا سلسله جنایت‌های سعودی در این کشور متوقف نشود. از آغاز جنگ ظالمانه علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن در فروردین ماه سال ۹۴ تاکنون، سازمان ملل متحد به هیچیک از مسئولیت‌های سازمانی، حقوقی و انسانی خود در قبال یمنی‌ها عمل نکرده است و به نوعی تنها در نقش تماشاچی جنایت‌های رژیم سعودی و متحدانش علیه غیرنظامیان یمنی ظاهر شده است.
این سازمانِ تحت تأثیر نفوذ سیاسی و مالی متحدان فرامنطقه ایِ ریاض در طول این مدت از هیچیک از ابزارها و ظرفیت‌هایش جهت متوقف ساختن ماشین کشتار سعودی بهره برداری نکرده است. اکنون نیز که آتش بس در یمن مدتهاست به مرحله اجرا درآمده و سعودی‌ها حصول توافق سیاسی را به هیچ انگاشته و آن را آشکارا زیر پای گذاشته‌اند، همچون گذشته شاهد تداوم نقش منفعلانه سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین و اصلی ترین سازمانِ متولی مسائل حقوق بشری در جهان، هستیم.
در هر صورت آنچه که واضح به نظر می‌رسد آن است که سعودی‌ها هیچ عزمی برای اجرای توافق استکهلم به ویژه برقراری آتش بس در الحدیده ندارند و اگر سازمان ملل به نقش منفعل خود در زمینه نظارت بر حُسن اجرای توافقنامه مذکور ادامه دهد، باید در انتظار مرگ تدریجی این توافق نشست.

شعار سال،بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:18 اردیبهشت 1398،کدخبر:4609760،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین