پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۹
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: علاوه بر دروازه قرآن، نقاط دیگری در شهر شیراز وجود دارد که مستعد خطر سیل است که شهرک گلستان و دوکوهک از جمله آنها است و از این رو، باید شهرک سازی و ساخت و ساز غیرمجاز در این مناطق متوقف شود.
شعارسال: سید محمد جعفر ناظم السادات افزود: شهرک سازی‌هایی که بعضا نیز توسط دستگاه‌ها و ادارات مختلف در قسمت شمالی شهرک گلستان در غرب شیراز انجام شده وضعیت بسیار خطرناکی دارد و اگر این وضعیت ادامه یابد و جلو آن گرفته نشود قطعا در آینده فاجعه بزرگ انسانی در این محل رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در منطقه دوکوهک شیراز نیز عده ای بدون مجوز در شیب بسیار تند و کنار رودخانه در حال ساخت و ساز هستند که این مساله نیز بسیار خطرناک است و اگر باران با شدت و میزانی که پنجم فروردین 98 در محل دروازه قرآن بارید در دوکوهک نیز ببارد بیش از سیل دروازه قرآن فاجعه آفرین خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: شیب بسیار تند تری در مناطقی از دوکوهک نسبت به دروازه قرآن وجود دارد که در زمان سیلاب می تواند رخداد تلخی را سبب شود و نکته دیگر اینکه باید در نقطه ای جلو گسترش شهر گرفته شود.

ناظم السادات دلیل شهرک سازی و ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق را سودجویی شخصی عنوان کرد و افزود: باید قبول کنیم سیستم ما نیز دچار مشکلات و چالش هایی است که در بعضی موارد مجوزهایی صادر می شود که به صلاح عمومی نیست و ضروری است که دستگاه های متولی جلو این گونه اقدامات را بگیرند و حتی شهرداری هم بدون اغماض سازه های غیرمجاز را تخریب کند.

**منطقه بالادست دروازه قرآن تخلیه شود

استاد دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود برخی تاسیسات در بالادست و مسیر آبریز دروازه قرآن تاکید کرد: با توجه به بروز رخداد سیل پنجم فروردین در این محل، شهرداری شیراز موظف است هشدارهای لازم را به سازمان های ذیربط بدهد.

وی گفت: لازم است منطقه بالادست این محل هر روز بصورت مداوم بازرسی شود وگرنه جان مردم به خطر خواهد افتاد.

ناظم السادات ادامه داد: محل دروازه قرآن و منطقه بالادست آن نمی تواند در اختیار دستگاه های مختلف باشد چرا که نیاز است مسیرهای بالادست غیرنظامی و به صورت فضای بازی باشد که ماموران شهرداری بتوانند روزانه و بصورت مداوم بازدید و اوضاع محل را رصد کنند.

وی اضافه کرد: دبی آب سیلاب پنجم فروردین در محل دروازه قرآن 76 متر مکعب بر ثانیه بود که به یکباره به این محل رسیده است و اکنون نیازمند این مساله هستیم که فکری به حال وضعیت کانال انتقال آب در محل دروازه قرآن کنیم که در روز سیل توانایی انتقال این حجم آب را نداشت.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: اکنون باید شهرداری شیراز فکری برای این وضعیت و آبی که در زمان سیلاب از محل کانال انتقال آب دروازه قرآن سرریز شد کند تا دیگر هیچگاه شاهد چنین رخداد تلخی نباشیم وضروری است که این سرریز آب به گونه ای هدایت شود که اگر آب اضافه بر ظرفیت فعلی این سازه ها به منطقه وارد شد منجر به حادثه دیگری نشود.

سیل های پنجم و ششم فروردین 98 خسارات و تلفاتی در شیراز برجای گذاشت و بیشترین خسارت منازل مسکونی در سیل ششم فروردین به محله سعدی وارد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83306866 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین