پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
دارابگرد سرزمین فراموش شده فارس از نخستین شهر‌های دایره‌ای شکل ایران در اواخر دوره اشکانی و آغاز دوره ساسانی است که تبدیل به سایت زباله و نخاله های ساختمانی شده است.مسئله دیگر در دارابگرد فروچاله ها هستند که عمق بعضی از آنها به دو الی سه متر می رسد.این شهر حال و روز خوبی ندارد از یک طرف زباله ها و از طرفی حفاری های غیر مجاز و بحث فروچاله ها هم که تهدیداتی علیه دارابگرد هستند.از مسئولین می خواهیم فکری به حال این شهر باستانی کنند.

شعار سال: شهر تاریخی و باستانی دارابگرد که در قدیم به آن دارابجرد نیز می‌گفتند، در 6 کیلومتری جنوب شهر فعلی داراب در کنار جاده جدید داراب- شیراز قرار دارد

این شهر از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود و پیشینه آن به بیش از 2500 سال می‌رسد. دارابگرد نام یکی از 5 شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم، به معنی شهر داریوش تنها شهر بنا شده به دست داریوش هخامنشی نبوده، اما شاید نخستین بنای مدور برپا شده به دست او بود که نام خود را بر آن نهاد.

سبک بنای شهر اقتباس از شهرهای قدیم بین‌النهرین باستان است. دیوار اطراف شهر باقی مانده و هنوز برخی از بقایای بناها از جمله کاخ و قلعه حاکم شهر بر فراز قله میانی دیده می‌شود. بنای شهر دارابگرد بر مبنای برخی روایات تاریخی منسوب به داراب پسر بهمن پسر اسفندیار کیانی بوده است.

طرح و نقشه مدور شهر دارابگرد از اصول شهرسازی آسیای غرب اقتباس شده است و برای حفاظت از شهر خندقی پیرامون آن حفر کرده‌اند. محیط دیوار شهر حدود 6 کیلومتر است.

شهر دارابگرد بنا به نوشته مورخان و جغرافیدانان قدیم تا سده ششم هجری قمری بسیار آباد و پررونق بوده، اما بر اثر حملات ویرانگر و نبردهای داخلی دچار آسیب و ویرانی می‌شود و اهالی پس از کوچ از دارابگرد به تنگ رنبه ویبسر به محل فعلی شهر داراب عزیمت می‌کنند.

یکی از نخستین شهر‌های دایره‌ای شکل ایران در اواخر دوره اشکانی و آغاز دوره ساسانی، شهر دارابگرد است که هم اینک روزگار اندوه باری دارد و در چند سال گذشته، بار‌ها گزارش‌هایی از روزگار ناخوش این میراث ملی منتشر شده است.

اما همچنان مدیران میراث فرهنگی یا تکذیب می‌کنند یا به سادگی از کنار آن می‌گذرند؟

آیا این بار هم، مدیران میراث فرهنگی به سادگی از کنار این همه مشکلات شهر دارابگرد خواهند گذشت؟

تعداد بازدید : 23

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین،تاریخ انتشار:29اردیبهشت1399،کد خبر:133568،www.hamshahrionline.ir


برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین