پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۵
عدم احداث پل روی رودخانه کر سبب شده مسیر یک کیلومتری روستا گورگیر تا کربال به نزدیک ۳۰ کیلومتر برسد.

شعارسال: شهرستان خرامه دارای دو بخش مرکزی و کربال، 5 دهستان، 2 شهر و 52 روستا در 75 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد تا همین چندسال پیش بود که با یک جاده متصل به شیراز در بن‌بست قرار گرفته بود و هیچ مسئولی راه این شهر را بلد نبود.

خوشبختانه این روزها جاده خرامه- سروستان و جاده خرامه- نی‌ریز به حیات این شهرستان، جانی دوباره بخشیده اما در همین شهرستان روستایی وجود دارد که سال‌ها است با معضل «بن‌بست» بودن، دست و پنجه نرم می‌کند.

روستای معزآباد گورگیر یکی از روستاهای شهرستان خرامه است که در دل بخش کربال و در کنار رودخانه کُر قرار گرفته و جزئی از روستاهای بخش مرکزی است، اما به دلیل نبود یک پل در بن‌بست قرار گرفته است. فاصله روستای معزآباد گورگیر تا سلامت آباد یک کیلومتر است اما به خاطر نداشتن پُل، مردم این دو روستا برای رسیدن به یکدیگر باید مسیر 24 کیلومتری را طی کنند.

«مسعود» یکی از ساکنین روستای معزآباد گورگیر است، او می‌گوید: تنها جاده دسترسی روستای ما تا خرامه و کربال پیچ‌های خطرناکی دارد و سالی نیست که چند نفر در این جاده کشته نشوند.

«هدایت‌اله» یکی دیگر از ساکنین روستا می‌گوید: پل‌های جاده روستای ما بسیار قدیمی بوده و هر لحظه ممکن است فرو بریزد، بسیاری از افرادی که غیر بومی بودند و مسیرشان به این روستا گرفته یا به این پل‌ها برخورد کرده‌اند و یا از جاده پایین افتاده‌اند.

اما این همه ماجرای روستای معزآباد گورگیر نیست؛ عبدالرسول زارع عضو شورای روستا می‌گوید: سال‌هاست که نامه‌های مختلفی به نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران، بخشداران و یا هر مسئولی که مهمان شهرستان می‌شود، داده‌ایم اما به خاطر اینکه در بن‌بست هستیم کسی از ما یاد نمی‌کند.

وی افزود: نداشتن پل روی رودخانه کر سبب شده مسیر یک کیلومتری این روستا تا کربال به نزدیک 30 کیلومتر برسد در حالی که جاده فعلی دارای پستی و بلندی‌های متعدد، ستون‌های برق کج و ماوج و پل‌های غیراستاندارد است.

علی زارع یکی دیگر از اعضای شورای روستا می‌گوید: به‌دلیل خشکسالی، بسیاری از مردم روستا هر روز برای کار کردن به شهرهای مجاور مثل مرودشت می‌روند که به خاطر نبودن پل بین روستای معزآباد گورگیر و سلامت آباد، نزدیک به 30 کیلومتر مسیرشان افزایش پیدا کرده و متاسفانه هر روز شاهد حوادث جاده‌ای هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات جاده‌ای، سالهاست درخواست اصلاح شبکه آبرسانی روستا، احداث یک پارک و بهسازی کوچه‌ها را داده‌ایم اما متاسفانه نه تنها اتفاق خاصی نیفتاده بلکه شاهد این هستیم که روستاهایی با یک سوم جمعیت روستای ما، بیش از دو برابر آسفالت و بهسازی شامل حالشان شده است.

اگرچه مشکلات روستا متعدد است اما اتفاقات مثبتی هم در معزآباد گورگیر رخ داده است؛ گازکشی و احداث سالن ورزشی دو پروژه مهم طی دوسال گذشته بوده که اگر سیستم سرمایشی و گرمایشی سالن ورزشی کامل شود قطعا کام مردم روستا را شیرین‌تر خواهد کرد.

عبدالله تقی‌زاده، بخشدار بخش مرکزی خرامه گفت: پروژه بهسازی محور معزآباد گورگیر به خرامه با اعتبار بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان، هفته گذشته به مناقصه گذاشته شده و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی افزود: در سفر ماه گذشته مدیرکل راهداری وزارت راه و شهرسازی به خرامه، مسئله احداث پل روی رودخانه کُر و اتصال روستای گورگیر به سلامت آباد به عنوان نقطه رفع بحران مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و پس از ابلاغ وزارت‌خانه به اداره‌کل استان، برنامه‌های بعدی آن همچون تهیه طرح و نقشه و برآورد ریالی انجام خواهد گرفت.

تقی‌زاده ادامه داد: تاکنون 600 متر از شبکه فرسوده آبرسانی روستا تعویض و 700 متر باقی‌مانده تا یک ماه آینده تعویض و تکمیل می‌شود؛ با هماهنگی‌های انجام شده، بهسازی و آسفالت معابر روستا به میزان 4 هزار متر مربع تا ماه آینده انجام می‌شود.

حل مشکلات بن‌بست قرار گرفتن روستای گورگیر می‌تواند کام مردم را در کنار ارائه خدماتی که در دستور کار قرار گرفته شیرین‌تر کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4خرداد1398 ، کدخبر: 2018897: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین