پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: از ستادسازی‌ها و ساختمان‌سازی‌های عریض و طویل با نام و نشان‌های فرهنگی جلوگیری شود.حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این دیدار با تأکید بر اینکه فرهنگ و مسائل پیچیده و گوناگون پیرامون آن همواره از موضوعات و مسائل بسیار مهم و حیاتی میهن اسلامی است.

شعار سال: هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها شرکت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این دیدار با تأکید بر اینکه فرهنگ و مسائل پیچیده و گوناگون پیرامون آن همواره از موضوعات و مسائل بسیار مهم و حیاتی میهن اسلامی است، گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری قوام یک کشور به فرهنگ است. ملیت یک ملت به فرهنگ آن ملت است. فرهنگ مایه اصلی هویت ملت‌هاست. فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که باورهای بنیادین، عادات و سنت‌ها، خلقیات، اقتصاد و کسب‌وکار، تحصیل و علم، تربیت و تهذیب، سبک زندگی، حکومت و زمامداری، تمدن و هر آنچه هویت اصیل یک ملت را رقم می‌زند، همگی در مقوله فرهنگ جای می‌گیرند و البته در محیط و هوای فرهنگ به قوام و استواری می‌رسند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجا که انقلاب شکوهمند اسلامی و همه دارایی معنوی و منبع قدرت و اقتدار و سربلندی ملت ما برآمده از فرهنگ و ارزش‌های اصیل اسلامی و سنت‌ها و آداب گرانبار ملی است، بدون شک همین فرهنگ و ارزش‌های والا مورد هجمه بی‌امان دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم قرار می‌گیرد.

کلانتری ادامه داد: این‌گونه است که در فضای به‌ظاهر آرام زندگی و جامعه ما جنگی تمام‌عیار در جریان است، جنگ فرهنگ‌ها، جنگ باورها، جنگ ارزش‌ها. این جنگ چنان گسترده است که می‌توان نام جنگ احزاب فرهنگی را بر آن نهاد. از همین‌جاست که دغدغه فرهنگ برای دلسوزان، مؤمنان واقعی به اسلام ناب و انقلاب اسلامی و همه آنانی که به ایران عزیز عشق می‌ورزند به دغدغه اصلی تبدیل می‌شود؛ دغدغه فرهنگ که به تعبیر دقیق و رسای حضرت‌عالی از دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند.

در فضای به‌ظاهر آرام زندگی و جامعه ما جنگی تمام‌عیار در جریان است، جنگ فرهنگ‌ها، جنگ باورها، جنگ ارزش‌ها. این جنگ چنان گسترده است که می‌توان نام جنگ احزاب فرهنگی را بر آن نهاد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به داشته‌ها و سرمایه‌های عظیم فرهنگی کشور ایران، اظهار کرد: کشور ما همان‌گونه که به لحاظ منابع خدادادی، وسعت سرزمینی، موقعیت ویژه جغرافیایی، ضریب هوشی برتر شهروندان، در رتبه‌های بالای جهان قرار دارد، به لحاظ داشته‌ها و سرمایه‌های بالقوه و بالفعل عظیم فرهنگی نیز در رتبه‌های برتر جهان است.

کلانتری تأکید کرد: زیرساخت‌های بی‌بدیل فرهنگی، از قبیل اعتقاد به اسلام ناب، قرآن کریم و مکتب نورانی اهل‌بیت (ع) و سهم عظیم در اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و سابقه درخشان در استعمارستیزی و حق‌طلبی، ادبیات غنی فارسی و استوانه‌های علمی، ادبی، فلسفی، عرفانی و فقهی که تاریخ ما را گرانبار و مورد رشک جهانیان کرده است.

وی با بیان اینکه امکانات و ابزارهای وسیع برای کار فرهنگی، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور وجود دارد، افزود: شبکه گسترده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با هزاران استاد اندیشمند و متخصص دلسوز، شبکه مساجد و مراکز دینی و زیارتی، شبکه حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه علمیه قم، مدارس و مراکز هنری، فرهنگی، صداوسیما، هیئت‌های مذهبی و هزاران اثر مکتوب و نرم‌افزار که دستمایه اصلی کار فرهنگی است، در کشور بی‌نهایت وجود دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به وجود مخاطبان جوان، پاک، بی‌تعلق، آرمان‌گرا و حقیقت‌طلب؛ میلیون‌ها دانشجو، دانش‌آموز، طلبه و جوانان شاغل در بخش‌های مختلف، تشکل‌ها و گروه‌های خودجوش و مسئولیت شناس و آتش به اختیار در نقطه‌نقطه میهن اسلامی تأکید کرد.

کلانتری با بیان اینکه به برکت استقرار و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای کارهای فرهنگی اصیل میدان باز است و مشوق‌های گوناگون وجود دارد، گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان با صبغه اصیل فرهنگی و با طرح گفتمان مبتنی بر آموزه‌های الهی و اصل کرامت انسان، معنویت، آزادی و فطرت در جهان است.

وی ادامه داد: اسناد بالادستی و مجموعه‌های سیاستی، راهبردی و برنامه‌ای فرهنگی که حقیقتاً با ضریب کارشناسی دقیق تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. در این خصوص نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان قرارگاه و اتاق فرمان فرهنگی کشور و کمیته‌ها و شوراهای اقماری آن بسیار برجسته و قابل‌ستایش است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مجموعه گران‌سنگ و بی‌بدیل هدایت‌ها، رهنمودهای مشفقانه و هشدارهای دلسوزانه حضرت امام راحل (قدس سره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (دامت برکاته) در حوزه فرهنگ، اهمیت و ابعاد گوناگون آن و شیوه‌های کار فرهنگی تأثیرگذار است.

کلانتری تأکید کرد: بی‌گمان همان سرمایه‌های عظیم فرهنگی، اگر توسط مدیران باانگیزه و کارآشنا و عناصر دلسوز و زمان‌شناس، به‌درستی شناخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، آثار ارزشمند فرهنگی آن به زیبایی نمایان شده است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن در رتبه‌های برتر جهانی در حوزه تولید علم، کسب رتبه‌های بالا در حوزه سلامت، رکوردداری در حوزه علوم نوین، حرکت به سمت تلاش و سخت‌کوشی در حوزه اقتصاد؛ تعاون بر خیر و نیکی؛ ارتقاء و فراگیر شدن حس همدردی و ارزش کمک به هم‌نوعان؛ فرهنگ دفاع مقدس، سنت‌های معنوی اعتکاف، پیاده‌روی اربعین، راهیان نور، اردوهای جهادی، فرهنگ زیارت، احیای شب‌های قدر، توجه ویژه به بنیاد خانواده، فرهنگ ارزش‌گذاری به علم، توسعه سوادآموزی و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و عناصر دیگری از فرهنگ که هرکدام در جای خود بسیار باارزش است.

وی تأکید کرد: با اینکه مخاطبان امروز ما در معرض انواع امواج مخرب فرهنگی قرار دارند، اما هرجا و هرزمان که سرمایه‌های اصلی و ظرفیت‌های بی‌بدیل خداوندی به‌درستی مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند، پاسخ‌ها بیش‌ازحد انتظار، مثبت بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بی‌توجهی به کتاب و مطالعه، بی‌توجهی به ارزش وقت، عدم اهتمام لازم به اخلاق و انضباط اجتماعی، سهل‌انگاری نسبت به امر تربیت، قانون‌گریزی، بی‌مبالاتی به ارزش والای عفاف و حجاب، مدگرایی، اسراف و هدر دادن منابع خدادادی، غوطه‌ورشدن بی‌هدف در فضای مجازی، اعتیاد، مصرف‌زدگی، اشرافی‌گری، تجمل‌گرایی، معماری و سبک زندگی غیرمنطبق بر سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد.

با اینکه مخاطبان امروز ما در معرض انواع امواج مخرب فرهنگی قرار دارند، اما هرجا و هرزمان که سرمایه‌های اصلی و ظرفیت‌های بی‌بدیل خداوندی به‌درستی مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند، پاسخ‌ها بیش‌ازحد انتظار، مثبت بوده است

کلانتری ادامه داد: معضلاتی ازاین‌دست که بعضاً ریشه در گذشته تاریخی این مرز و بوم دارد، اگر با هجمه‌های سهمگین امروز دشمنان به باورهای بنیادین و ارزش‌های ناب اسلامی و آداب و سنن ایرانی، یکجا مورد ملاحظه قرار گیرند، عمق و ابعاد خطیر هرکدام از آن‌ها به‌خوبی نمایان می‌شود.

وی در ادامه به تشریح علل و عوامل معضلات و ناهنجاری‌های فرهنگی اشاره و تصریح کرد: سطحی‌نگری و انفعال مزمن در مسئولان و دستگاه‌های مرتبط، نسبت به فرهنگ و ابعاد آن و درنتیجه به حاشیه رفتن و حتی فراموش شدن معرفت‌افزایی‌هایی بنیادین و زیرساختی در حوزه فرهنگ بسیار تأثیرگذار است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن برشمردن دلایل ناهنجاری‌های فرهنگی، موازی‌کاری به دلیل وجود دستگاه‌های موازی در بخش‌هایی از مسئولیت‌ها و نظام فرهنگی، حلقه‌های مفقوده سازمانی در اتصال بین مراکز و شوراهای عالی سیاست‌گذار و کارگزاران و مجریان فرهنگی، عدم تناسب نظام‌ها و سیستم‌های فرهنگی موجود با نیازها و مقتضیات جدید فرهنگی و ستادسازی‌های عریض و طویل و غفلت مزمن از مخاطبان اصلی در حوزه فرهنگ و درنتیجه ایجاد شکاف بین متولیان و عاملان فرهنگ از یکسو و مخاطبان فرهنگ از سوی دیگر را از دیگر دلایل ناهنجاری‌های فرهنگی معرفی کرد.

جلوگیری از ساختمان‌سازی‌های عریض و طویل با نام و نشان‌های فرهنگی


کلانتری ادامه داد: عدم اهتمام لازم نسبت به ایجاد سازوکارهای لازم برای مدیریت صحیح فضای مجازی و استفاده بهینه از آن، عهده‌داری پاره‌ای از مسئولیت‌های فرهنگی توسط مدیران ناآشنا با مدیریت فرهنگی یا غیرملتزم به ارزش‌های دینی، انقلابی و ملی، ناهمخوانی و تضاد بین گفتار و رفتار و یا بین گفتار و رفتار رسمی و غیررسمی برخی از مدیران و مسئولان کشور، نهادینه‌سازی و تجویز عملی زیست دوگانه و متضاد روی صحنه و پشت‌صحنه برخی از بازیگران، سوءمدیریت‌های اقتصادی و تحمیل بار سنگین منفی بر حوزه فرهنگ از دیگر دلایل معضلات و ناهنجاری‌های فرهنگی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادغام دستگاه‌های فرهنگی موازی یا همسو به‌منظور کاستن از حجم ساختارهای اداری زائد و افزودن بر قدرت و ضریب تأثیرگذاری در میدان اصلی عمل فرهنگی را به‌عنوان پیشنهادی برای مقابله با معضلات و ناهنجاری فرهنگی مطرح کرد و افزود: اهتمام ویژه نسبت به فضای مجازی و ایجاد سازوکارهای لازم رسمی به‌منظور مدیریت صحیح و استفاده مطلوب از آن نیز در این زمینه راهگشاست.

وی ادامه داد: ایجاد یک حلقه سازمانی واسط بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای عالی فضای مجازی از یک سو و دستگاه‌های متولی اجرا از سوی دیگر، به‌منظور پیگیری و عملیاتی کردن مصوبات و اسناد بالادستی، نظارت بر اجرا، ارزیابی مستمر و سپس اقدام قانونی تشویقی و یا تنبیهی نیز در مقابله با معضلات فرهنگی تأثیرگذار است.

کلانتری بر اهمیت ویژه به آموزش و پرورش، به‌منظور تربیت، به‌کارگیری، تکریم و تقویت معلمان و مربیان دلسوز، اهتمام به امر تربیت و عملیاتی کردن سند تحول تأکید کرد و افزود: جلوگیری از ستادسازی‌ها و ساختمان‌سازی‌های عریض و طویل با نام و نشان‌های فرهنگی که خود به موانعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان اصلی و حضور میدانی در عرصه‌های اصلی فرهنگی تبدیل می‌شوند، نیز دارای اهمیت است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خواستار نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر صداوسیما به‌ویژه در بخش فیلم، سریال، شخصیت‌سازی و تبلیغات، بر اساس شاخص‌های برخاسته از ارزش‌های اصیل اسلامی و ملی شد و بر حمایت بی‌دریغ از گروه‌های خودجوش و آتش به اختیار فرهنگی که از سر مسئولیت و بدون هر چشم‌داشتی در نقطه‌نقطه کشور به تلاش و فعالیت خالصانه فرهنگی مشغولند، تأکید کرد.

جلوگیری از ستادسازی‌ها و ساختمان‌سازی‌های عریض و طویل با نام و نشان‌های فرهنگی که خود به موانعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان اصلی و حضور میدانی در عرصه‌های اصلی فرهنگی تبدیل می‌شوند، نیز دارای اهمیت است

وی اظهار کرد: جهت‌گیری سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی به سمت زیرساخت‌های معرفتی، تعمیق و ارتقاء آگاهی‌ها و باورهای دینی و انقلابی نسل جوان با هدف مصون‌سازی سرمایه اصلی انسانی کشور در مقابل هجمه‌های بی‌امان دشمنان باید صورت گیرد و برای به سامان رساندن نوسانات و معضلات متعدد در حوزه اقتصاد به‌منظور کاستن از تحمیل بار سنگین منفی بر حوزه فرهنگ نیز باید اهتمام ملی و اقدام جهادی انجام شود.

کلانتری ادامه داد: با توجه به فرادستگاهی بودن فرهنگ، پیشنهاد می‌شود به دستور حضرت‌عالی هیئتی اندیشه‌ورز از نخبگان فرهنگی کشور تشکیل شود و در یک فرجه زمانی معین به مطالعه و بحث و بررسی در خصوص سیستم‌ها و نظام‌های موجود فرهنگی کشور و بازتعریف و سازمان‌دهی مجدد آن به تناسب نیازها و مقتضیات امروز کشور تلاش کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: انتظار بحق نخبگان و تلاشگران عرصه فرهنگ از قرارگاه فرهنگی کشور، حضور مؤثر در تحولات فرهنگی جامعه، زمان‌شناسی، دیده‌بانی، دخالت و اقدام بموقع و به وحدت رساندن همه نیروها و امکانات در مقابله با جنگ فرهنگی است؛ اما چنین انتظاری نه‌فقط برآورده نشده، بلکه گاهی اوقات خلاف آن نیز دیده شده است.

هیئتی اندیشه‌ورز از نخبگان فرهنگی کشور تشکیل شود و در یک فرجه زمانی معین به مطالعه و بحث و بررسی در خصوص سیستم‌ها و نظام‌های موجود فرهنگی کشور و بازتعریف و سازمان‌دهی مجدد آن به تناسب نیازها و مقتضیات امروز کشور تلاش کند

وی همچنین ترمیم اعضا و تزریق نخبگان فرهنگی جوان و فارغ‌البال در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاح ساختار مدیریتی را پیشنهاد داد.

کلانتری در پایان گفت: بر خود فرض می دانم در این محضر گرامی عرض کنم؛ رهبر عزیز! حضرت‌عالی در باب اهمیت فرهنگ و ابعاد گوناگون آن حجت را بر همه دلسوزان، نخبگان و متولیان تمام کرده‌اید؛ همان‌گونه که در باب اقتصاد، در باب علم، در باب دشمن‌شناسی و ابواب دیگر: «رُسُلاً مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» امّا در این ایام و لیالی پربرکت دعا کنید که همه سربازان و خدمت گذاران و جهادگران عرصه فرهنگ نیز در این راه و مسئولیت خطیر موفق گردند و در پیشگاه خداوند سربلند شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 9 خرداد 98، کد خبر: 384924، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
0
سازمان های فرهنگی انقدر هزینه حاشیه ای دارن به اصل مطلب نمیپردازن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین