پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۲
حیات به نیلوفرهای آبی منحصر بفرد با کشت بوته‌های این گل در سراب نیلوفر کرمانشاه بازگشته است ولی چاه‌های غیرمجاز اطراف سراب و کشت دوباره محصولاتی همچون ذرت و هندوانه که نیازمند آب فراوان هستند این حیات را تهدید می‌کند.

شعارسال: سراب نیلوفر درفاصله 22 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه به سمت کوزران قرار دارد که شاخصه اصلی این دریاچه گل‌های نیلوفر آن است.

نیلوفر آبی موجود در این سراب در هیچ کجای دنیا حیات ندارد که در سال‏‌های گذشته به دلیل خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب، در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفت تا جایی که به‌ندرت نیلوفری در این سراب دیده می‌شد.

طرح باز زنده‌سازی گل‌ نیلوفر آبی به همت یکی از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه کلید خورد تا از انقراض این گل منحصر به فرد جلوگیری شود که حیات دوباره این گل با نگرانی‌هایی بابت خشکسالی مجدد روبه‌رو است.

سراب نیلوفر در خشکسالی سال 93

احیا دوباره نیلوفر آبی منحصر‌به‌فرد کرمانشاه

فریدون یاوری مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اجرای طرح پاکسازی سراب نیلوفر از زباله‏ اظهار داشت: در راستای فرهنگسازی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، پاکسازی تالاب‏‌ها و سراب‏‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت محیط زیست اطراف سراب نیلوفر نسبت به گذشته مناسب‏تر است، عنوان کرد: جمع‌آوری زباله از دل طبیعت یک کار کم اهمیت تلقی می‏‌شود ولی پاکسازی طبیعتی که به دست انسان‌‏ها با زباله درهم آمیخته، یک کار ارزشمند است.

یاوری با اشاره به اینکه سراب نیلوفر به عنوان یک محل گردشگری در کرمانشاه مطرح است، بیان کرد: با وجود اینکه پاکسازی محیطزیست در حمایت از محیط زیست نمادین است، اما همراهی مردم در این نوع برنامه‌‏ها در دفاع از محیط زیست نشان از اهمیت این بخش دارد.

مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: هدف از اعمال نمادین این برنامه جمع آوری زباله و پسماند نیست بلکه با اجرای این گونه برنامه‌‏ها در تلاش هستیم که فرهنگ حفظ محیط زیست و توسعه پایدار را ترویج دهیم و امیدوارم با ترویج اینگونه فعالیت‌ها در حمایت از محیط زیست استان کرمانشاه، گامی بلند در جهت ارتقا فرهنگ و بهبود وضعیت محیط زیست برداشته شود.

وی با بیان اینکه سراب نیلوفر یک منبع آبی است تصریح کرد: سراب نیلوفر یک زیستگاه برای گونه‏‌های ماهی و گونه خاص نیلوفر آبی تلقی میشود، که نیلوفر آبی به دلیل خشکسالی در طی سالهای گذشته تا مرز انقراض پیش‏ رفته است.

یاوری با اشاره به اینکه نیلوفر آبی دوباره در حال احیا است بیان کرد: از طریق کشت بافت، نیلوفر آبی در حال احیا است و امید است با تلاش‌های انجام شده توسط یکی از اساتید دانشگاه رازیٰ شاهد نیلوفرهای آبی زیادی در سراب نیلوفر باشیم.

آب خاص سراب عامل حیات گل نیلوفر زرد

دانیال کهریزی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در رابطه با کشت نیلوفر گفت: براساس بررسی‌ها این سراب از زمان‌های بسیار دور محل رشد گل‌های نیلوفر بوده و باتوجه به این‌که نیلوفر گلی مقدس در میان ایرانیان باستان بوده، این سراب نیز اهمیت بالایی داشته است.

وی با بیان اینکه نخستین فرهنگی که گل به یکدیگر هدیه ‏داده‌ ایرانیان بوده‌‏اند، بیان کرد: در سنگ‏‌نگاره‌های طاقبستان و تخت جمشید آثار نیلوفرهای آبی دیده می‏‌شود و این ریشه در فرهنگ و تاریخ ایرانیان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به خواص دارویی نیلوفرهای آبی اشاره کرد و گفت: نیلوفرهای آبی خواص درمانی نیز دارد و براساس آنچه که گفته شد باید مانع از انقراض این گل آبی در کشور شویم زیرا نمونه آن در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.

کهریزی با اشاره به اینکه نیلوفرهای آبی در هیچ‏ جای دنیا پیدا نمی‌‏شود، بیان کرد: پس از خشکسالی سال 93 در این سراب، طی سه مرحله حدود 160 بوته نیلوفر گل زرد را در این سراب کاشتیم و در مرحله چهارم 70 بوته دیگر در روزهای آینده کشت خواهد شد که نوع رشد آنها به گونه‌ای است که به مرور در آب تکثیر خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد دلیل عدم رشد گل‌های نیلوفر گل زرد در دیگر مناطق دنیا گفت: به نظر می‌رسد آب این سراب دارای نوعی مواد معدنی خاص است که باعث شده این گل‌ها در آن رشد کنند.

وی با بیان اینکه مصرف آب کشاورزی در اطراف سراب نیلوفر سبب خشک شدن سراب و از بین رفتن نیلوفرهای آبی می‏‌شود، عنوان کرد: تاکنون بیش از 150 میلیون تومان برای کشت نیلوفرهای آبی هزینه کرده‌ام و هیچ سازمانی برای کشت نیلوفرهای آبی همکاری نکرده است.

کهریزی با اشاره به اینکه در تمام دنیا دولت‏‌ها برای از بین نرفتن گونه‏‌های گیاهی و جانوری هزینه‏‌های زیادی انجام می‌‏دهند، بیان کرد: به دلیل کم‏‌کاری و بی‏‌توجهی مسئولان، با هزینه شخصی کشت نیلوفر آبی را انجام داده‌‏ام.

تهدید سراب نیلوفر با کشت ذرت و هندوانه

کاوه جوانشیر مدیر اجرایی سمن ندای قاصدک که از سراب نیلوفر مراقبت می‌کند گفت: پاکسازی سراب نیلوفر از زباله هر سال انجام می‌شود و هدف از پاکسازی سراب‏ و تالاب‏‌های استان، فرهنگسازی در میان مردم کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته زباله در محیط زیست سراب نیلوفر زیاد بود بیان کرد: در برنامه پاکسازی که در روزهای گذشته داشتیم، حدود 50 کیسه زباله را از سراب نیلوفر پاکسازی کردیم که در این طرح افراد زیادی با ما مشارکت داشتند.

جوانشیر با اشاره به اینکه خود دریاچه سراب نیلوفر پاکسازی شده و اطراف آن انجام نشده است افزود: در روزهای جمعه حدود 5هزار نفر برای تفریح به محوطه سراب نیلوفر می‌روند که ده سطل زباله جوابگو نیست.

جوانشیر با اشاره به اینکه ماهی‏‌های قرمز اکوسیستم سراب نیلوفر را تهدید می‌‏کند، بیان کرد: ماهی‏‌های قرمز به شدت با اکوسیستم منطقه همخوانی ندارد و با تکثیر زیاد، دریاچه را اشغال می‌کنند که باید تدابیری برای ماهی‏‌های قرمز در دریاچه سراب نیلوفر اندیشیده شود.

وی در مورد سایر تهدیدهای سراب نیلوفر گفت: چاه‌های غیرمجاز اطراف سراب و کشت ذرت و هندوانه از جمله تهدیدهای سراب نیلوفر است که احتمال خشکسالی دوباره و نابودی حیات در این سراب وجود دارد.

سراب نیلوفر با وجود حیات یک گونه منحصر بفرد از گل نیلوفر کمتر مورد توجه مسئولان بوده است و از سوی دیگر نیز مردم چندان به اهمیت این منطقه آگاه نیستند که فرهنگ‌سازی در مردم برای مراقبت از این گنجینه و توجه مسئولان برای مراقبت از حیات و منابع آبی سراب ضروری است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3تیر1398 ، کدخبر: 2039362: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین