پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
بر اساس اطلاعات به دست آمده جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهادات مفصلی از جمله شش میلیارد دلار برای تطمیع سعد حریری، نخست وزیر لبنان به وی ارائه کرده است.

شعارسال: روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای فاش کرد، ­داماد رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد رشوه شش میلیارد دلاری به نخست‌وزیر لبنان داده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهادات مفصلی از جمله شش میلیارد دلار برای تطمیع سعد حریری، نخست وزیر لبنان به وی ارائه کرده است.

در عین حال تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای حل اختلافات مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی شتاب معناداری پیدا کرده است که نشان دهنده‌ تلاش آمریکاست تا در قالب میانجی در رقابت نفتی با روسیه از خاورمیانه تا اروپا منافع خود را تامین کند.

یکی از اختلافات اصلی لبنان و رژیم صهیونیستی در مرز‌های دریایی و در محدوده‌ بلوک نفتی شماره نه این کشور است. در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی لبنان با یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از سه شرکت «توتال» فرانسه، «اِنی» ایتالیا و «نُواتک» روسیه قرارداد اکتشاف میادین نفت و گاز فراساحلی خود را امضا کرد. تحلیلگران لبنانی معتقدند پیشنهاد شش میلیارد دلاری کوشنر به این معناست که آمریکا با حل و فصل پرونده مرزی و پرداخت پول در مقابل آن به دنبال سوق دادن لبنان به سمت پذیرش معامله قرن است تا پس از بازگشت آوارگان سوری به وطنشان، آوارگان فلسطینی ساکن در لبنان با مشارکت در این سرمایه گذاری‌ها برای ایجاد وطن جایگزین آماده شوند. از سوی دیگر آمریکا با فشار به عربستان و امارات، زمینه‌ سپرده گذاری هنگفت آن‌ها در بانک‌های لبنانی را ایجاد می‌کند.

روزنامه البناء لبنان هم خبر داده، دیوید ساترفلید، معاون وزیر خارجه آمریکا و به اصطلاح میانجی پرونده مرزی لبنان و رژیم اشغالگر قدس سه شنبه آینده وارد بیروت می‌شود بدون اینکه فضای مثبتی در خصوص پرونده ترسیم مرزی حاصل شده و یا امکان ادامه گفتگو‌ها بر اساس دیدگاه موردنظر لبنان وجود داشته باشد.

در این میان آمریکا در تلاش است لبنان را در خصوص روابط با روسیه تحت فشار قرار دهد و نکته قابل توجه اینکه الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان که قرار بود به روسیه برود، از پذیرفتن دعوت همتای روس خود عذرخواهی کرده و همزمان با آن با "الیزابت ریچارد" سفیر آمریکا در لبنان و یک هیئت از کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا دیدار کرد.

این دیدار در شرایطی صورت گرفت که آمریکا با کمک تسیلحاتی روسیه به لبنان مخالف است و به طور تلویحی تهدید کرده که اگر لبنان از این خط قرمز عبور کند کمک‌های خود به ارتش لبنان را متوقف خواهد کرد.

ماجرای پرونده ترسیم مرزی لبنان و فلسطین اشغالی در سال ۲۰۱۲ با پیشنهاد آمریکا وارد فاز جدیدی شد، به این معنی که آمریکا که میانجیگری در این پرونده را بر عهده دارد، پیشنهاد کرد ۶۰ درصد از منطقه مورد اختلاف لبنان و رژیم صهیونیستی به لبنان و ۴۰ درصد دیگر به اسرائیل واگذار شود، اما لبنان آن را نپذیرفت و اعلام کرد ذره‌ای از حق خود کوتاه نخواهد آمد و این منطقه کاملاً لبنانی است. پس از آن تا امروز میانجیگری آمریکا در خصوص این پرونده ادامه داشته است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 8 تیر 1398 ، کدخبر: 6983578،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین