پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
حسین امین افشار در خصوص جریمه ۲۲۰ میلیارد ریالی که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری کرج برای کاروانسرای شاه عباسی منظور کرده است، با نگاهی به تاریخچه شکل گیری و احداث این کاروانسرا، اظهار کرد: طبق نظریه های کارشناسی و قیاس کاروانسرای شاه عباسی کرج با سایر کاروانسراهای ایران قدمت این بنا به دوران صفویه باز می گردد.

شعارسال:  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز جزئیات جریمه ۲۲۰ میلیارد ریالی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای کاروانسرای شاه عباسی کرج را تشریح کرد.

حسین امین افشار در خصوص جریمه ۲۲۰ میلیارد ریالی که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری کرج برای کاروانسرای شاه عباسی منظور کرده است، با نگاهی به تاریخچه شکل گیری و احداث این کاروانسرا، اظهار کرد: طبق نظریه های کارشناسی و قیاس کاروانسرای شاه عباسی کرج با سایر کاروانسراهای ایران قدمت این بنا به دوران صفویه باز می گردد.

وی اضافه کرد: کاروانسرای شاه عباسی کرج حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل به عنوان توقف گاهی برای کاروان ها و محل استراحت افراد حاضر در کاروان ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه کاروانسرای شاه عباسی کرج به نوعی در مسیر جاده ابریشم بوده است، گفت: این کاروانسرا در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

امین افشار بیان کرد: در زمان احداث کاروانسرای شاه عباسی بلدیه یا شهرداری کنونی وجود نداشته است که اکنون بحث جریمه و دریافت عوارض ساخت را برای این مکان تاریخی مطرح می کنند.

وی با اشاره به اسناد بالادستی و برنامه هایی که به عنوان چشم انداز بیست ساله مطرح است، گفت: مقام معظم رهبری نیز بر اقتصاد مقاومتی تاکید مکرر دارند و در این میان یکی از راهکارها برای جدا شدن اقتصاد ایران از وابستگی به نفت نیز رونق گردشگری و استفاده از ظرفیت ها در این بخش است.

تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی با صندوق احیا است معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز عنوان کرد: در برنامه چهارم توسعه کشور به موضوع توسعه گردشگری و رونق آن پرداخته شده است و در یک بند از قانون این برنامه به سازمان میراث فرهنگی اجازه داد شد تا اعطای مجوز کاربری و بهره برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی را تحت شکل گیری صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی دنبال کند.

امین افشار ادامه داد: اساسنامه صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی در شهریورماه سال ۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و برای اجرا به سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شد که در نهایت این صندوق احیا شکل گرفت.

وی تاکید کرد: در قالب فعالیت صندوق احیا، سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی ترغیب و تشویق می شوند تا در اماکن و بناهای تاریخی سرمایه گذاری کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: بر اساس شروع فعالیت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و شکل گیری اساسنامه آن اشتغال پایدار، افزایش درآمد اقتصادی و جذب گردشگر مدنظر بوده است تا نقاط گردشگری به ظرفیت های روز خود باز گردد.

امین افشار تصریح کرد: در چند بند از اساسنامه صندوق احیا ذکر شده است که تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی کشور و انجام سایر امور مرتبط با توسعه و تقویت این مکان ها با صندوق احیا است.

تغییر کاربری کاروانسرای شاه عباسی کرج، و کاخ شهرستانک به واحدهای اقامتی - پذیرایی هیئت وزیران مصوب شده است وی در ادامه افزود: داشتن برنامه ای مدون برای بسط و توسعه کاروانسرای شاه عباسی کرج، تجهیز آن و بسترسازی مناسب در این کاروانسرا در کنار تجهیز آن به امکانات روز از جمله این موارد است که باید برای جذب گردشگر مدنظر باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید براینکه سایر امور مرتبط با توسعه، تقویت، احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی برنامه ای مدون می خواهد تا بستری مناسب مشتمل بر امکانات روز در بناهای با قدمت ایجاد شود، گفت: به عنوان نمونه بنای تاریخی مانند کاروانسرای شاه عباسی سرویس بهداشتی که از نیاز بناهای روز است را نداشته است که لازم بود در محوطه آن ایجاد شود.

امین افشار با اشاره به اینکه همکاری و مشارکت بخش دولتی و خصوصی خارجی و داخلی در پروژه های بهره برداری از اماکن تاریخی و بافت های قدیمی و قابل احیا نیز مدنظر بوده است، گفت: برای کاروانسرای شاه عباسی کرج، کاخ شهرستانک و چندین بنای تاریخی دیگر هیئت وزیران مصوب کرده است که تغییر کاربری این مکان ها به واحدهای اقامتی - پذیرایی با مدیریت بخش خصوصی صورت گیرد.

وی با این توضیح که شناسایی، تفکیک و طبقه بندی اماکن تاریخی به لحاظ شرایط کالبدی اینگونه بناها نیز مورد توجه بوده است، گفت: در کنار این موضوع تهیه و اجرای طرح های مرمت و احیای بناهای تاریخی بر اساس نقشه های مختلف بنا از جمله سازه ای، محیطی و دیگر موارد در دستور کار قرار داده می شود.

ایجاد ساخت های تکمیلی در کاروانسرای شاه عباسی با حفظ تمامیت این اثر تاریخی انجام شده است وی با اشاره به اینکه ایجاد ساخت های تکمیلی در کاروانسرای شاه عباسی با حفظ تمامیت این اثر تاریخی انجام شده است، ادامه داد: احداث فضاهایی نظیر آشپزخانه در این کاروانسرا به واسطه تعیین نوع کاربری آنکه واحدی پذیرایی بوده و مصوبه سازمانی نیز دارد، بدون کوچکترین آسیب به اصالت این بنای تاریخی ایجاد شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز بیان کرد: در حال حاضر کاروانسرای شاه عباسی کرج تحت اختیار میراث فرهنگی اداره می شود اما هنوز مالکیت آن به صورت تمام و کمال در اختیار میراث فرهنگی نیست، حال در چنین شرایطی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری کرج به نام یک بنیاد و تحت عنوان مالک پلاک شخصی ابلاغیه ای را صادر و در آن جرائمی را برای این بنای تاریخی منظور کرده است.

امین افشار عنوان کرد: در خرداد ماه سال گذشته از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال به عنوان جریمه برای کاروانسرای شاه عباسی کرج تعیین شد که میراث فرهنگی نیز از طریق صندوق احیا و بهره برداری ازاماکن تاریخی و فرهنگی به پیگیری دلیل منظور کردن این جریمه پرداخت.

وی اضافه کرد: تمامی ابنیه تاریخی، موزه ها و بناهای تاریخی تحت مالکیت میراث فرهنگی و یا اشخاص حقیقی و حقوقی طبق مصوبه مجلس در بهمن ماه سال ۷۱ مشمول معافیت از پرداخت عوارض شهرداری هستند که این قضیه برای کاروانسرای شاه عباسی نیز صدق می کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به انجام مکاتبات و رایزنی ها از سوی سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیا با کمیسیون ماده ۱۰۰ پیرامون جرائمی که برای کاروانسرای شاه عباسی کرج منظور کرده است، گفت: حدود شش تا هفت مرتبه نمایندگانی از سوی ما برای انجام مذاکرات به این کمیسیون مراجعه کردند.

ایجاد فضاهای تکمیلی در کاروانسرای شاه عباسی کرج به دلیل نوع کاربری آن الزامی بوده است امین افشار عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته و در کمیسیون تجدیدنظر مجدد از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ مسائلی مانند تبدیل کاروانسرای شاه عباسی به رستوران و یا کسری پارکینگ در آن بنا را مطرح شد و بعد از گذشت تنها چندماه جریمه ۲۰ میلیارد ریالی به ۲۲۰ میلیارد ریال رسید که نمی دانیم بر اساس چه مستنداتی این جریمه سنگین و چند برابری لحاظ شده است.

وی با تاکید بر اینکه مکاتبات لازم در این خصوص را با شهرداری و شورای شهر کرج، استانداری و دیگر نهادها انجام داده ایم، گفت: پیگیری قانونی را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کرده ایم تا این رای شکسته شود؛ زیرا پیگیر ثبت جهانی کاروانسراهای شاه عباسی و ینگی امام هستیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه در هیچ نقطه از ایران اعمال چنین تصمیماتی از سوی شهرداری ها و کمیسیون های ماده ۱۰۰ را شاهد نبوده ایم، این را بدعتی حادث شده در البرز نامید و افزود: در نگهداری، پاسداشت و حفظ ابنیه تاریخی که نگین شهر هستند همه تلاش می کنند نه اینکه در این مسیر سنگ اندازی کنند.

امین افشار با بیان اینکه ایجاد فضاهای تکمیلی در کاروانسرای شاه عباسی کرج به دلیل نوع کاربری آن الزامی بوده است، توضیح داد: در این رابطه بر اساس قانون نیاز به کسب مجوز از نهادی نبوده است و نهادهای دیگر در این راه باید با میراث فرهنگی را همراه باشند.

هرگونه ساخت و سازهای تکمیلی در بنای تاریخی مانند کاروانسرای شاه عباسی در اختیار صندوق احیا و سازمان میراث فرهنگی است وی همچنین اشاره کرد: تبدیل فضای دو هزار و ۷۵۷ مترمربعی کاروانسرا به تالار و رستوران، احداث ۸۰ مترمربع سرویس بهداشتی در زیرزمین، احداث آشپزخانه به متراژ ۳۳۰ مترمربع جزو مسائلی است که کمیسیون ماده ۱۰۰ برای آن جریمه لحاظ کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: کسری پارکینگ تالار به متراژ حدود ۱۱۰ مترمربع و احداث پست برق ۴۵ مترمربعی نیز همگی از مواردی است که به عنوان جریمه برای کاروانسرای شاه عباسی منظور شده است.

امین افشار با تاکید بر اینکه انجام هرگونه ساخت و سازهای تکمیلی در بنای تاریخی مانند کاروانسرای شاه عباسی در اختیار صندوق احیا و سازمان میراث فرهنگی است، افزود: شهرداری نیز در این میان طبق قانون نیاز است همکاری لازم را با میراث فرهنگی داشته باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر اعتراض خود به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه ۲۲۰ میلیارد ریالی که برای کاروانسرای شاه عباسی کرج لحاظ کرده است را اعلام کرده ایم و در انتظار مشخص شدن نتیجه آن هستیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9 تیر 1398 ، کدخبر:4653765 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین