پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴
مهران موقعیتی غبطه برانگیز دارد، نامی اشنا و خاکی شوق بر انگیز در مسیر وصل ، که در راه کربلا اخرین نقطه از خاک وطن است اما حکایت مهران و کربلا فقط فاصله و امنیت نیست که خاک مهران مالامال از ثبت اخرین رویای بزرگا مردانی است که در چشم انداز ارتفاعاتش بسوی بین الحرمین خونین بال عروج کردند .

شعارسال: همچون اهالی مهران و ایلام رزمندگان عملیات حماسی کربلای ۱ از ثبت نشدن ان حماسه راهبردی در تقویم نظامی کشور شکوه دارند هرچند که این چیزی از اهمیت گرانسنگ عملیات کربلای ۱ که در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد کم نمی‌کند.

در پی تصرف فاو در عملیات والفجر هشت به دست رزمندگان اسلام شوک سختی به صدام و حامیانش وارد شد، دشمن بعثی به دنبال این عملیات غافلگیر کننده و ناکامی در بازپس گیری فاو از رزمندگان ایرانی و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.

صدامیان تلاش کردند تا با ادامه عملیات‌های خود، نقاط دیگری را تصرف کنند، ادامه چنین وضعیتی می‌توانست عواقب وخیمی را هم از بعد نظامی و هم از بعد سیاسی برای ایران اسلامی به دنبال داشته باشد چرا که پس از اشغال مهران برخی شواهد نشان دهنده این بود که دشمن از حملات زمینی خود دست بر نداشته و همچنان در محورهایی خود را آماده تک می‌کند.

این احتمال هم داده می‌شد که اگر نیروهای خودی به دشمن مجال بدهند، قصرشیرین و سپس سومار از توابع استان کرمانشاه نیز مانند مهران به تصرف عراق در خواهد آمد، بر همین اساس، برای مقابله با حرکت جدید عراق، انجام عملیات برای آزاد سازی شهر مهران و ارتفاعات آن مورد تاکید قرار گرفت.

عملیات کربلای یک و آزادسازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.

با شروع عملیات، رزمندگان اسلام در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند و علاوه بر آزاد سازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این عملیات در واقع پایانی بر استراتژی دفاع متحرک عراق بود و از سوی دیگر نقطه شروع امیدوار کننده‌ای برای رزمندگان اسلام که ضعف دشمن بعثی را به رخ حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه ای صدام بکشند.

این پیروزی بزرگ از الطاف الهی بود که به این صورت انجام شد، امام راحل هم در خصوص آزاد سازی شهر مهران گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد، رزمندگان سپاه اسلام با عشق و ایمانی که داشتند و دستوری که از فرمانده کل قوا و امام خود داشتند، توانستند به سرعت به اهدافشان برسند.

افتخار آفرینی‌های رزمندگان اسلام در آزاد سازی مهران از چنگال بعثی در نهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد.

عملیات کربلای یک که منجر به آزاد سازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، جز با مجاهدت و رزمندگان شجاع انجام شدنی نبود.

یاد ایثار و استقامت حماسی شهیدان و ایثارگران عملیات آزاد سازی شهر مهران تا ابد جاودانه خواهند ماند.

مردم ومسئولان استان ایلام در همه سال‌های گذشته از ثبت نبودن حماسه کربلای ۱ در تقویم ملی گلایه کرده‌اند.

استاندار ایلام نیز در این خصوص گفت: سالگردعملیات کربلای یک آزادسازی مهران در تقویم باید به سرعت پیگیری تا این روز تاریخی و مهم ثبت ملی شود.

قاسم سلیمانی دشتکی در دومین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اظهار داشت: به منظور ثبت سالگرد آزادسازی مهران در تقویم ملی باید به فرمایشات رهبری در نماز جمعه تهران استناد شود و باید پیگیری لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین باید المان‌هایی برای کنگره بزرگ شهدا پیش بینی و در این زمینه نیز در بحث تشییع پیکر شهدا و همچنین یادواره آزادسازی مهران طراحی و اجرا شود.

استاندار ایلام خواستار تسریع هماهنگی برای تأمین وسایل ایاب و ذهاب و تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی و برنامه ریزی مناسب به منظور برگزاری باشکوه یادواره سالروز آزاد سازی مهران شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9تیر1398 ، کدخبر: 83374736: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین