شعار سال: نداشتن کمربندی و تردد خودروهای سنگین از بافت تاریخی، معماری تاریخی رامسر را در معرض آسیب و خطر تخریب قرار داده است. شهرستان رامسر بهدلیل طبیعت زیبای خدادادی همواره از دیرباز تاکنون در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، اما نبود زیرساختهای مناسب بهویژه کمربندی، روگذر و زیرگذر، عروس شهرهای ایران را رنج میدهد و ترافیک معضل دیرینه این شهر گردشگری است.
اگر چه در تمام این سالها، معضل ترافیک رامسر پاشنه آشیل سخنان تمام مدیران محلی، استانی و ملی در نشستها و جلسات بوده است، اما تاکنون هیچ اقدام عملی دراینباره انجام نشده و همچنان بلوار زیبا و تاریخی معلم، بار این بیتوجهیها را به دوش میکشد.
بلوار تاریخی معلم رامسر که ساخت آن با معماری بینظیر در کنار هتل قدیم، باغ 33هکتاری و متلهای ساحلی از سال ۱۳۱۴ آغاز شده و در تیرماه سال ۱۳۵۲ بهثبت ملی رسید، بهنظر میآید در این سالها بهدلیل نبود کمربندی مناسب، کارکرد گردشگری آن رنگ باخته و در حالی محل عبور ماشینهای سنگین شده که آرامش از آن رخت بربسته است.
برای رفع مشکل ترافیکی رامسر در گذر این سالها، طرحهای ملی و محلی چون احداث کنارگذر ساحلی که کلنگ آن در اواسط دهه ۸۰ به زمین زده شد و ساخت رینگ شهری از خیابان قائمیه به خیابان گلستان ارائه شد، اما هر کدام از این طرحها در میانه راه، نیمهکاره رها شده و به فرجام نرسید.
نادر سحرخیز، رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی رامسر بر این باور است که تداوم عبور ماشینهای سنگین از بلوار تاریخی معلم رامسر رفتهرفته به بافت تاریخی آن آسیب میزند.
وی به مهر گفت: رامسر با داشتن بافت تاریخی و مجموعههتل قدیم و جدید، کاخموزه، باغ 33هکتاری و بلوار معلم همواره بهعنوان باغشهر زیبا موردتوجه گردشگران بوده و به برندی در گردشگری تبدیل شده و تردد ماشینهای سنگین از منظر معماری سبب آسیب به بلوار معلم میشود.
سحرخیز با بیان اینکه بافت تاریخی رامسر دارای حریم بوده و حفظ آن لازمالاجراست، افزود: بلوار تاریخی معلم باید محل تردد ماشینهای گردشگری با رنگهای متنوع بوده و درشکهها و تورگردانان با آرامش خیال گردشگران را جابهجا کرده و با خاطری آسوده زیباییهای این محور را برای گردشگران توصیف کنند.
وی اضافه کرد: اما با وضعیت موجود و با ترافیکی که در ایام تعطیل در این بلوار ایجاد میشود، گردشگران تنها دغدغه خروج از ترافیک در این بلوار را دارند، درحالیکه تمامی قسمتهای این بلوار از معماری گرفته تا پوشش گیاهی آن، قابل مطالعه است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی رامسر تنها راهکار نجات بلوار تاریخی معلم را در ساخت یک کنارگذر دانست و افزود: رامسر شهری سودآور برای استان و کشور بوده و باید داشتههای تاریخی آن محافظت شود.
ساخت کنارگذر ساحلی ضروری است
سعید صفاتی، رئیس شورای اسلامی شهر رامسر، هم بهترین و مناسبترین راهکار خروج از گره کور ترافیک در این شهرستان را ساخت کنارگذر ساحلی دانست و گفت: با توجه به عرض بسیار کم رامسر و نزدیکی کوه و دریا، مکان مناسبی برای ساخت کمربندی تقریباً وجود ندارد.
وی افزود: در گذشته ساخت طرح ملی کنارگذر ساحلی در رامسر آغاز شد که بنا به دلایلی چون عوامل زیستمحیطی و.. متوقف شد و اکنون پس از گذشت سالها و براساس بررسیهایی که انجام شد، میتوان گفت تنها راهکار گذر از ترافیک همان کنارگذر ساحلی بوده که لازم است با بررسیهای جدید در قالب طرحی نو و کارشناسیشده و با همت مسئولان ملی مجدداً اجرایی شود.
صفاتی با بیان اینکه احداث کمربندی در توان شهرستان نیست و اصلاً زمین مناسبی هم در رامسر برای انجام این کار وجود ندارد، اضافه کرد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر، مصوبهای تحت عنوان ساخت رینگ شهری خیابان قائمیه به خیابان گلستان بهتصویب رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر رامسر ادامه داد: در همان سالهای ۹۰ و ۹۱ باید املاک آن محور در جهت صلاح و صرفه شهرداری تملک میشد که این کار به هر دلیل انجام نشد و در گذر این سالها کار تملک بخشی از اراضی انجام شده و بخشی دیگر نیز بهدلیل وراثتیبودن ملک، به حال خود رها شده است.
وی اظهار داشت: با اجراییشدن این رینگ شهری بهدلیل آنکه منطقه مذکور کاملاً مسکونی بوده و عرض آن نیز کم است، امکان تردد ماشینهای سنگین وجود ندارد و تنها خودروهای سبک میتوانند از آن محور عبور کنند، بنابراین اجراییشدن این رینگ هم نمیتواند باری از دوش بلوار تاریخی معلم بردارد.
صفاتی تأکید کرد: بهترین راهکار برونرفت از ترافیک شهری و نجات بلوار تاریخی معلم از تردد ماشینهای سنگین، احداث کنارگذر ساحلی استاندارد خواهد بود.
محمد آزاد، فرماندار رامسر، هم در نشستهای مختلف همواره از نبود کمربندی در این شهرستان گردشگرپذیر و گره کور ترافیکی انتقاد کرده و خواستار راهحل مناسب برای رفع این معضل جدی شده است.
او بر این باور است که ترافیک رامسر بهویژه در روزهای تعطیل رفتهرفته برای مردم این شهرستان به بحرانی اجتماعی تبدیل میشود.
این در حالی است که صنعت گردشگری برای آنکه به درآمد پایدار رسیده و سودآوری داشته باشد، نیازمند زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری مناسب است؛ موضوع مهمی که شهرستان رامسر مانند دیگر شهرهای غرب مازندران از آن بی بهره بوده و گردشگریترین محور آن یعنی بلوار تاریخی معلم قربانی نبود زیرساختهای جادهای است.
برایناساس میطلبد مسئولان مرتبط از حرفدرمانی گذر کرده و راهحل مناسبی برای رفع گره ترافیکی عروس شهرهای ایران اجرایی کنند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 27 تیر 98، شماره: 72276