پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «نقشی که دبیرکل سازمان ملل متحد دارد، نقش تسهیل‌کننده برای کمک به اجرای برجام است و قطعا اگر دبیرکل بخواهد به این مسائل مهم بی‌توجهی کند گزارشش گزارش مثبتی برای اجرای برجام نخواهد شد.»

شعار سال: حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای کشورمان در سالروز برجام در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در این باره که «طبق برجام، مکانیسم حل اختلافی پیش‌بینی شده است که همان مکانیسم مشخص می‌کند آیا نقض برجام از سوی یکی از طرف‌ها انجام شده است یا خیر. با وجود این مکانیسم، گزارش دبیر کل ملل متحد درباره اجرای تعهدات ایران، در صورت منفی بودن آیا تأثیر و تبعاتی خواهد داشت؟» گفت: «همان‌طور که شما گفتید یکی از مهمترین ابهاماتی که در خصوص پیش‌نویسی که از گزارش دبیرکل وجود دارد، مطرح است این موضوع است که دبیرکل سازمان ملل متحد تا چه اندازه از اختیاراتی برخوردار است که بتواند درباره برجام و نحوه اجرای آن نظر تخصصی و فنی بدهد.»

وی ادامه داد: «اجرای تعهداتی که ایران در خصوص مسائل هسته‌ای برعهده دارد توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود و این موضوع در برجام به صراحت آمده است. در واقع میثاق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را صراحتاً مطرح کرده و این مأموریت آژانس است که می‌تواند راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشور را اعلام کند. طبیعتا دبیر کل سازمان ملل متحد نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد و باید به یافته‌ها و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد کند.»

بعیدی‌نژاد که در نشستی خبری در خبرگزاری فارس حاضر شده بود، تصریح کرد: «در خصوص موضوعاتی که طرف‌های مقابل به ما سپرده‌اند که موضوع رفع تحریم‌هاست نیز دبیرکل سازمان ملل متحمد نمی‌تواند رأساً ارزیابی مستقلی از دیدگاه‌های ایران داشته باشد. آنجا ما هستیم که باید اعلام کنیم که آیا به طور مثال محدودیت‌های بانکی یا ممنوعیت صادرات پتروشیمی، نفت و ... حذف شده یا حذف نشده است. دبیر کل سازمان ملل متحد نمی‌تواند در این موضوع نقش مستقلی داشته باشد و نتیجه‌گیری مستقلی بکند. دبیرکل باید به دیدگاه‌های ایران اعتماد کند و اگر نظر ایران این باشد که مفاد برجام به طور کامل اجرا نشده و خواسته‌های ایران برآورده نشده است و اشکالاتی در اجرای برجام در خصوص رفع محدودیت‌ها وجود دارد دبیرکل باید دیدگاه ایران را منعکس کند.»

وی ادامه داد: «نقشی که دبیرکل سازمان ملل متحد دارد نقش تسهیل کننده برای کمک به اجرای برجام است و قطعا اگر دبیر کل بخواهد به این مسائل مهم بی‌توجهی کند گزارشش گزارش مثبتی برای اجرای برجام نخواهد شد و به شما اطمینان می‌دهم که نه ایران از این گزارش استقبال خواهد کرد و نه اعضای 1+5. به همین دلیل است که این گزارش هنوز منتشر نشده و دبیرکل در حال مشورت با کشورهای طرف اصلی است تا بتواند گزارش خود را تکمیل و گزارشی را ارائه کند که بتواند مورد حمایت ایران و همه اعضای 5+1 قرار گیرد.»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 23 تیر95 ، کد مطلب: 122350: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین