پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
رئیس سابق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی فارس بزرگ‌ترین دلیل تولد بحران کم‌آبی و بی‌آبی را عدم مدیریت برنامه محور دانست و گفت: نباید شعارهای بحران بی‌آبی به چوبی برای تنبیه بخش کشاورزی و تولید تبدیل شود درحالی‌که بیشترین آسیب در مسئله آب و بی‌برنامگی‌های آن را همین بخش‌ها تحمل کرده‌اند.

شعار سال: محمدحسین میرشکاری ظهر امروز در نشست خبری ضمن تشریح برخی مشکلات حوزه کشاورزی افزود: متأسفانه استفاده‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و عدم مدیریت بهره‌وری از این سرمایه خدادادی باعث افت شدید بیلان آب و پایین رفتن سطح ایستایی ذخایر آن شده است.

وی نوع مدیریت مسائل مربوط به منابع آب و خشکسالی را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: راهبرد اصلی و مشخصی برای برخورد با این چالش بزرگ در فارس وجود ندارد و با تغییر مدیریت‌ها متأسفانه دیدگاه‌ها نیز به‌طورکلی دچار تحول می‌شود به‌طوری‌که در حال حاضر بحران آب به یک شعار تبدیل شده است که برای حل‌وفصل آن همه داد می‌زنند اما کسی برنامه منسجم و کارشناسی شده و مدونی برای کنترل آن ندارد.

میرشکاری گفت: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که امروز هر فردی در هر نقطه از این سرزمین مشکلات آب را با تمام وجود حس می‌کند و ظاهر طبیعت استان فارس نیز نمایانگر تأثیر خشک‌سالی و استفاده بی‌رویه از این سرمایه ملی دارد.

عضو کانون کارشناسان رسمی قوه قضاییه با گریزی به انتقادات تند علیه بخش کشاورزی در موضوع بحران آب افزود: عده‌ای به بهانه بحران آب می‌خواهند به‌کلی بخش کشاورزی و تولید از رونق بیفتد درحالی‌که این موضوع نه‌تنها کمکی به فارس نمی‌کند بلکه اندک بخش‌های فعال تولیدی را نیز از رونق و کار می‌اندازد.

میرشکاری همچنین به نظریه صنعتی شدن استان فارس اشاره و اذعان کرد: متأسفانه در فارس عادت کرده‌ایم از یک سمت بام بیافتیم درحالی‌که باید اعتراف کرد که در سال‌های گذشته بین صنعت و کشاورزی در این استان بر پتانسیل توازنی به وجود نیاورده‌ایم؛ این در حالی است که تمام فشار حوزه اشتغال در شهرستان‌ها و روستاها و دهستان‌ها به بخش کشاورزی وارد شده است و درواقع جمع کثیری از مردم فارس راه گریزی جز کشت و زرع نداشته و ندارند.

دبیر انجمن بیمه کشاورزی فارس ادامه داد: در برنامه‌دهی برای این روزها و آینده بخش کشاورزی باید دقت شود و در این برهه از زمان نباید بدون پیش‌بینی‌های لازم قدم برداریم چراکه این‌گونه اقدامات، معضلات و مشکلات را در آینده چند برابر می‌سازد.

میرشکاری تأکید کرد: واقعیت آن است که با یک چالش بزرگ در استان پهناور فارس روبرو هستیم که همه باید برای حل‌وفصل آن آستین‌ها را بالا بزنند و کمک کنند تا به‌مرورزمان از این بحران خارج شویم.

وی توقف تولید در بخش کشاورزی را سخنی غیراصولی ارزیابی و تصریح کرد: به دنبال مقصر گشتن در شرایط فعلی استان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط باید در یک برنامه مدون و کارشناسی شده مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی را در دستور کار تمامی ارگان‌های مرتبط قرار دهیم و در همین راستا از تشکیل تشکل‌های تخصصی مربوط به کنترل بحران آب حمایت شود و اتفاقاً مدیریت اجرایی برنامه‌ها را نیز به عهده همین تشکل‌ها قرار دهیم و سرمایه‌گذاری لازم برای دوام و ادامه حیات این تشکل‌ها نیز پیش‌بینی شود.

رییس سابق سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان فارس برداشتن فشار ناشی از تأمین اشتغال و معیشت جامعه از دوش کشاورز را یک اصل در کلیه پیش‌بینی‌ها ارزیابی کرد و افزود: باید با راه‌اندازی کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک زودبازده، رونق صنعت گردشگری و تعریف بازارهای جانبی در حوزه‌های مختلف اقتصاد استان، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اندیشه‌های نو در موضوعات اقتصادی و معیشتی فشار را از روی بخش کشاورزی برداریم و در ادامه نیز مسائل مربوط به کشت و زرع و تغییر الگوی کشت در قانون تعریف شود و در اجرا نیز موردحمایت قرار گیرد وکشاورزان نیز با توجه به نیاز جامعه تولید خود را مدیریت کنند.

میرشکاری تأکید کرد: با توجه به حیاتی بودن بحران آب، نقش مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری بسیار بااهمیت است که متأسفانه با بررسی عملکرد مجلسی‌ها مشخص می‌شود که قانون‌گذاران در گذشته نقش ضعیفی را در کنترل بحران آب ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: علی رغم شعارهای فراوانی که برای حل بحران آب در سطح کشور و استان داده شده است اما قوانین اساسی و بنیادین برای جلوگیری از پیشرفت این بلای مردمان و خانمان‌سوز مصوب نشده است؛ از طرفی آیین‌نامه‌ها و مقررات دولت نیز در این زمینه با واقعیت‌های حوزه مصرف‌کننده و به‌ویژه در تولید همخوانی ندارد و گاهی حتی باعث تشدید بحران آب شده است.

به گفته رییس سابق نظام‌مهندسی کشاورزی استان فارس نقش رسانه‌ها، صداوسیما و سایر ابزارهای رسانه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی در مصرف را نباید فراموش کرد و باید از هر راهی برای کنترل بحران آب برنامه محور عمل کرد.

میرشکاری در پایان گفت: امروز آغوش کشاورزان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و سایر فعالان بخش کشاورزی و صنعت برای یک برنامه مدون، سازنده و کارا باز است و امیدواریم این استان پر پتانسیل بحران را کنترل کند و بتوانیم تأثیر حیاتی بودن آب در آینده کشور را بسیار پررنگ‌تر جلوه دهیم و این هشدار طبیعی به‌عنوان یک برگ برنده برای ایجاد اشتغال با بهره‌وری بالاتر و تولید بیشتر در استان و کشور تلقی شود.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري ايلنا، تاریخ انتشار دوشنبه 4 آبان 1394، كد مطلب: 316503: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین