پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
رئیس شورای اروپا ضمن انتقاد از کوتای نظامی در ترکیه ابراز امیدواری کرد که این کشور همچنان شریک راهبردی اروپا بماند.

شعار سال: «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا در واکنش به کودتای شنبه شب در ترکیه با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که باید دید که ترکیه چطور از این بحران خارج می‌شود و با آن کنار می‌آید و پیامدهای آن در همکاری‌های ترکیه با اتحادیه اروپا چطور خواهد بود.

وی افزود: «تنش و بحران را نمی‌توان با اسلحه حل کرد و کودتای نظامی در ترکیه مدرن جایگاهی ندارد و جایگزینبرای دموکراسی و قانونمداری نیست. ما امیدواریم و تلاش می‌کنیم که ترکیه همچنان در تمامی ابعاد شریک راهبردی ما باشد.»

*آلمان

«اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت آلمان هم اعلام کرد که قوانین دموکراتیک در ترکیه باید محترم شمرده شود و هر اقدامی باید صورت گیرد تا از زندگی مردم حمایت شود.»

*چین

چین خواستار برقراری فانون و ثبات در ترکیه شد.

*سازمان ملل

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آرامش در ترکیه شد. سخنگوی بان کی مون گفت که وی اتفاقات ترکیه را دنبال می‌کند و خواستار آرامش در این کشور است.

*استرالیا

«جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای روز شنبه (امروز) هشدار داد در شرایط بی ثبات کنونی، استرالیایی‌های حاضر در ترکیه باید بسیار هوشیار باشند، رسانه‌ها را دنبال کنند و به توصیه‌های مقامات محلی گوش دهند. وی گفت با سفیر کانبرا در آنکارا در ارتباط بوده و افزود اولویت استرالیا سلامت و امنیت اتباع استرالیایی حاضر در ترکیه است.

*ژاپن

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن گفت: «دموکراسی در ترکیه باید محترم شمرده شود و امیدواریم که صلح و قانون محترم شمرده شوند.»

*قطر

«تمیم بن حمد آل ثانی» در تماسی تلفنی با اردوغان کودتای نظامی در این کشور را به شدت محکوم کرد.

*ایرلند

وزارت خارجه ایرلند به اتباع این کشور هشدار داد از سفر غیرضروری به ترکیه خودداری کنند. وزارت خارجه ایرلند اعلام کرد که در حال حاضر شرایط نامشخص است و تا مشخص نشدن اوضاع، شهروندان ایرلندی از سفر به ترکیه خودداری کنند. سخنگوی وزارت خارجه ایرلند گفت: «افرادی که نگران نزدیکان خود در ترکیه هستند تلاش برای تماس با سفارت ایرلند در ترکیه نکنند بلکه سعی در برقراری ارتباط با وزارت خارجه داشته باشند.»

*انگلیس

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در جریان تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترک خود گفت که از از دولت منتخب حمایت می‌کند. وزارت خارجه برتیانیا از اتباع این کشور که در ترکیه هستند خواست از محل اقامت خود خارج نشوند. از شب گذشته تا کنون برخی پروازها به ترکیه تغییر مسیر داده و برخی دیگر لغو شده‌اند.

*روسیه

«دیمیتری میدویدیف» نخست‌وزیر روسیه گفت که اتفاقات جاری در ترکیه نشون می‌دهد که تناقض‌های عمیقی میان ارتش و جامعه ترکیه است.

سفارت روسیه در آنکارا طی بیانیه‌ای از دولت ترکیه درخواست کرد تا امنیت شهروندان روسی و شرکت‌ها و موسسات این کشور را تامین کنند.

وزارت خارجه روسیه بار دیگر تکرار کرد که برای همکاری سازنده در زمینه رهبری قانونمند ترکیه آمادگی دارد.
*افغانستان

«اشرف غنی»رئیس‌جمهور افغانستان ضمن حمایت از دولتی که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است ایراز امیدواری کرد که امنیت و صلح در این کشور حاکم باشد.

نیمه شب گذشته خبر رسید که تعدادی از افسران ارتش ترکیه به کودتا علیه دولت این کشور دست زدند؛ کودتایی که هدف آن سرنگونی دولت وابسته به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بوده است.

نخست وزیر ترکیه بامداد شنبه برخی خبرهای قبلی درباره کودتای نظامی در ترکیه را تأیید کرد. صبح امروز شنبه با حضور در میان تعداد زیادی از هواداران خود در استانبول، اقدام تعداد کوچکی از افسران ارتش را محکوم کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه او و دولتش منتخب مردم و قانونی است، تاکید کرده که اقدام کودتاچیان ناکام مانده است.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که او ترکیه را ترک نخواهد کرد و در همین کشور باقی می‌ماند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 26 تير 1395، کد مطلب: 13950426000118:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین