پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱
سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: در مقایسه با سال 96-97 استان خراسان رضوی رتبه اول طلاق کشور را دارد؛ همچنین در این استان شاهد کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج وطول مدت دوران جوانی هستیم.

شعارسال: حسن عزیزی در نشست خبری بزرگداشت هفته ازدواج اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی که در محل سالن جلسات اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی جوانان، روز اول ذی‌الحجه به نام روزملی ازدواج نام‌گذاری شده است. وزارت ورزش جوانان به عنوان متولی حوزه ازدواج جوانان، این برنامه را در قالب هفته ازدواج برگزارخواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه در استان خراسان‌رضوی حال‌وهوای ازدواج خوب نیست و بیش از 650 هزار جوان درآستانه ازدواج قرار دارند. زمانی‌که ازدواج درکانون خانواده شکل نگیرد، منجر به ایجاد ارتباطاتی خارج از خانواده خواهد شد و این امر سبب کاهش ازدواج، آسیب‌های اجتماعی و افزایش آمار طلاق می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بیان کرد: اداره کل ورزش جوانان در زمینه آموزش، توانمندی و آگاهی بخشی به جوانان در آستانه ازدواج، بر امر ازدواج و پایدارسازی کانون خانواده‌ها از بدو ازدواج تا پنج سال اول زندگی تاکید کرده و این موضوع را تحت پوشش خود قرار داده است. این پوشش شامل بسته‌های متنوعی از خدمات، توانمندسازی و اشتغال است که در این زمینه برنامه‌ریزی، همکاری و مدیریت لازم نیز ایجاد شده است.

عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی عامل کاهش تخصیص اعتبارات ازدواج

عزیزی عنوان کرد: مهم‌ترین چالش در این برنامه‌ها عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی است که متاسفانه گریبان‌گیر حوزه‌های دیگر نیز شده است. این موضوع سبب کاهش تخصیص اعتبارات و امکانات منابع در زمینه ازدواج جوانان شده است.

وی اضافه کرد: در مقایسه با سال 96-97 رتبه اول طلاق کشور مربوط به استان خراسان رضوی است. در استان شاهدکاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج وطول مدت دوران جوانی هستیم، لذا موضوع اقتصاد و خانواده در اولویت کار قرار گرفته است.

ترویج ازدواج به «سبک ایرانی- اسلامی» در هفته ازدواج

سرپرست معاون فرهنگی و امور جوانان اضافه کرد: در هفته ازدواج رویکردی‌هایی در دست اجرا است که شامل «فرهنگ‌سازی ازدواج آسان» در بین جوانان است. در نظر داریم این هفته ازدواج به «سبک ایرانی- اسلامی» را ترویج ‌دهیم؛ یعنی نگاه به حوزه هویت، در مباحث ملی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و تکوین بنیاد خانواده است و ازدواج در منظر خانواده‌ها باید به عنوان ارزش الهی شناخته شود.

در ایران، مشاور به کالای لوکس تبدیل شده است

عزیزی تاکید کرد: یکی دیگر از آسیب‌ها در حوزه ازدواج عدم توجه خانواده‌ها به مشاوره‌های تخصصی ازدواج است. متاسفانه درکشور ایران مشاوره به عنوان کالای لوکس توجه شده است و این تلقی ناصحیح وجود دارد که که رفتن پیش مشاوره مساوی با یک مشکل روانی و روحی‌ست.

وی ادامه داد: در هفته ازدواج کمپین مشاوره‌های رایگان در زمینه ازدواج برای جوانان سن ازدواج در 14 مرکز، که 9 مرکز آن در مشهد و 4 مرکز در شهرستان‌ها بوده، راه‌اندازی خواهد شد. اداره کل ورزش جوانان دبیرخانه ستاد سامان‌دهی به امورجوانان است و در این راستا 21 دستگاه اجرایی در حوزه جوانان دارد که یکی از این امور در زمینه ازدواج ایفای نقش می‌کند.

وی تاکید کرد: در همین راستا به دستگاه‌های اجرایی تکلیف شده است که متناسب با وظایف، اختیارات و امکانات خود هماهنگی لازم با دبیرخانه ستاد مستقر در اداره کل را داشته باشند و باید فضایی ایجاد شود که بیشترین حمایت و خدمات را در زمینه ازدواج ارائه دهند.

اعلام آمادگی بهزیستی برای برگزاری کمپین‌های مشاوره رایگان برای جوانان

عزیزی ادامه داد: در این زمینه پیگیری‌های بسیاری شده است ولی متاسفانه شاهد همکاری لازم در این حوزه نیستیم. به نظر می‌رسد موضوع فرهنگ‌سازی و اولویت‌دهی مدیران در برنامه‌ریزی و هم‌چنین همکاری فرابخشی به عنوان سه خلا و حلقه مفقود در ارتباطات مرتبط با حوزه ازدواج در حال خود نمایی است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد ازدواج، برگزاری کمپین‌های مشاوره رایگان برای جوانان درسن ازدواج است و در این راستا سازمان بهزیستی 30 تا 50 درصد اعلام آمادگی لازم را کرده است.

وی اضافه کرد: از مشکلات دیگری که در حوزه ازدواج وجود دارد نبود مجمع خیرین ازدواج است. دراین هفته قصد راه‌اندازی این مجمع را خواهیم داشت و امیدواریم اعتماد خیرین را در این زمینه جلب نماییم. هم‌چنین مسئله دیگر وقف در حوزه ازدواج است که در این زمینه به همکاری آستان قدس رضوی نیاز داریم.

اختصاص وام 30 میلیونی به جوانان در سال جاری

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های وزرات ورزش جوانان در زمینه ارزشیابی‌ و گرفتن وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج است. درسال گذشته، در سطح ملی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان تعلق گرفته است. براین اساس امسال برنامه وزرات‌خانه این است که این نرخ افزایش دهد و هر کدام از زوجین 30 میلیون تومان وام دریافت کنند و هم‌چنین برای ضامن یک شخص کافی است.

عزیزی تاکید کرد: در سال گذشته یک میلیون و 45 هزار و 306 نفر متقاضی وام ازدواج بودند که از این تعداد 986 هزار و 497 نفر موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اندکه مشمول وام‌های 15 میلیون تومانی بودند. در مجموع 95 درصد این متقاضان واجد شرایط وام بودند و فقط 5 درصد به سال 97 ارجاع شده‌اند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تصریح کرد: در سال 97 کل تسهیلات قرض‌الحسنه کشور 154 میلیون و 192هزار و 110 ریال بوده که در سال 97پرداخت شده است. امسال وزرات قصد دارد این رقم را افزایش دهد و به 30 هزار میلیار تومان آن را برساند.

وی گفت: در سال 97، 87 هزار 973 فقره وام ازدواج 15 میلیون تومانی اعطا شد که مجموع کل متقاضیان 94 هزار 545 نفر بودند؛ یعنی پوشش دریافت وام ما 94 درصد بوده است. در سه ماه اول امسال کل وام گیرنده‌ها درکل کشور 182 هزار 51 فقره بوده یعنی 1 /44 درصد از این تسهیلات استفاده شده است. که مجموع آن 54 میلیون و 204 هزار 460 ریال بوده است در استان خراسان رضوی 13 هزار 808 نفر توانسته‌اند وام قرض‌الحسنه 30 میلیون تومانی دریافت کردند، این در حالی‌ست که 27 هزار و 534 نفر در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج هستند.

وی گفت: یکی از آسیب‌های موجود در استان خراسان رضوی، سایت‌های همسرگزینی است. در حال حاضر تنها سایت معتبر در این زمینه سایت تبیان است که زیر نظر وزارت ارشاد بوده و مجوز فعالیت قانونی دارد که هدف آن همسان‌گزینی است. در این سایت به تناسب شخصیت و سلامت توسط مجموعه‌ای از تست‌های استاندارد و روان شناسی توجه می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 8مرداد1398 ، کدخبر: 98050803815: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین