پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار ازدواج دختران جوان با مردان مسن هستیم که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد و همچنین بنا به اظهارنظر جامعه‌شناسان این‌گونه ازدواج‌ها خود می‌تواند نشان از افزایش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در میان جامعه نیز داشته باشد.در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «فقر عامل اصلی ازدواج با مردان مسن، همه سیاسیون ما خوشه‌چین‌اند، احیای طرح‌های قدیمی علاج درد بیکاری نیست.

شعار سالدر راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «فقر عامل اصلی ازدواج با مردان مسن، همه سیاسیون ما خوشه‌چین‌اند، احیای طرح‌های قدیمی علاج درد بیکاری نیست، جزئیات گفت وگوی اجتماعی دولت، راه دراز شبکه ملی اطلاعات تا الزامات مصوب، مهار موج مکزیکی قیمت‌ها، بورس حباب دارد؟ و فسادی در ابعاد یک کره مسکون» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم:

روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «فقر عامل اصلی ازدواج با مردان مسن» نوشت: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار ازدواج دختران جوان با مردان مسن هستیم که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد و همچنین بنا به اظهارنظر جامعه‌شناسان این‌گونه ازدواج‌ها خود می‌تواند نشان از افزایش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در میان جامعه نیز داشته باشد. امروز در حالی شاهد افزایش چشمگیر فاصله سنی میان زوجین هستیم که در بسیاری از موارد این نوع انتخاب‌ها تنها به‌خاطر مسائل مادی صورت می‌گیرد؛ انتخاب‌هایی که خود از پایه و اساس مشکل دارد، چراکه طبق عقیده روانشناسان فاصله سنی زیاد میان زوجین خود می‌تواند بسیار مسأله‌ساز باشد به‌گونه‌ای که ادامه زندگی سالم در کنار همدیگر به‌یقین مشکل‌سازخواهد شد، این در حالی است که در بسیاری از موارد به دلیل اینکه این‌گونه ازدواج‌ها تنها به‌خاطر مسائل مادی صورت می‌گیرد و همچنین بالابودن سن مرد این ازدواج‌ها با طلاق عاطفی و یا محبت‌های ظاهری همراه هستند چراکه در بیشتر موارد فقرعامل این‌گونه ازدواج‌ها است. بنابراین زن تنها برای تأمین آتیه خود به این ازدواج تن می‌دهد که این خود جای بسی تأمل دارد.

همه سیاسیون ما خوشه‌چین‌اند

روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «همه سیاسیون ما خوشه چین‌اند» در گفت و گو با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران می‌نویسد: سرمایه‌گذاری در احزاب مثل نکاشتن است. ما همه فعالیت‌هایمان مانند کاشت دیم است، اگر باران بیاید ما گندمی ریخته‌ایم که ان‌شاءالله محصول می‌دهد. ما هزینه آبیاری و تغذیه زمین را کنترل نکرده‌ایم. ما سرمایه‌گذاری نکرده باشیم نمی‌توانیم درو کنیم. واقعیت این است که سیاسیون ایران همه خوشه‌چین هستند، همه منتظرند هوا خوب شود. شرایطی مساعد شود، بذری که پاشیده‌اند، سبز شود؛ این‌گونه نمی‌شود عمل کرد و موفق بود.

احیای طرح‌های قدیمی علاج درد بیکاری نیست

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «احیای طرح‌های قدیمی علاج درد بیکاری نیست» آورد: سالانه یک میلیون و ۳۳ هزار شغل جدید در کشور ایجاد خواهد شد؛ این وعده‌ای بود که مردان دولت یازدهم و دوازدهم برای عبور از بحران بیکاری دادند اما آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته تنها ۴۶۳ هزار و ۹۲۸ فرصت شغلی ایجاد شده و هنوز میزان تحقق وعده‌های مسؤولان در زمینه اشتغالزایی به ۵۰ درصد هم نرسیده است. اگرچه سامانه اشتغال به عنوان یک طرح می‌تواند برخی مسائل و مشکلات اشتغال را حل کند. اگرچه تلاش‌های زیادی برای تولید اشتغال صورت گرفته و باید توجه داشت که دولت در شرایط خاص اقتصادی تحت‌تأثیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی رسیدن به این اهداف را موانعی روبه‌رو کرده است اما نرسیدن به هدفگذاری هایی که برای اشتغالزایی در کشور صورت گرفته بدون تردید بیانگر این واقعیت است که برای عبور از این معضل باید طرحی نو در انداخت تا بتوان به مقابله با پدیده اقتصادی- اجتماعی بیکاری پرداخت اما طرح‌هایی که این روزها برای ساماندهی بازار فرصت‌های شغلی ارائه می‌شود رنگ و بوی تازگی ندارد.

جزئیات گفت وگوی اجتماعی دولت

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «جزئیات گفت وگوی اجتماعی دولت» در گفت و گو با احمد میدری استاد دانشگاه نوشت: دولت و بازار دو نهاد مهم برای هماهنگ کردن منافع هستند. از آنجا که انسان گرگ انسان است باید دولتی باشد که انسان‌ها را مهار کند تا یکدیگر را ندرند. بازار نیز در جایی که مبادله آزاد متصور است همچون دستی نامرئی منافع متعارض را هماهنگ می‌سازد. اما این دو نهاد نقایص مهمی دارند و ممکن است هر دو توسط نیروهای قوی‌تر مصادره شوند و منافع اقشار ضعیف را بربایند. این دو نهاد در صورتی کژکردار نخواهند بود که ذینفعان با یکدیگر دیالوگ داشته باشند. اگر بازار در بسیاری از کشورها رمز ثروت است و دولت حافظ منافع ملی، به علت نهاد سوم یا همان سوشال دیالوگ است. کژکارکردی دولت و بازار در ایران مشخص است. تورم و سایر مشکلات اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم محصول کژکارکردی دولت (به معنای عام آن) و بازار است و طرح گفت‌وگوی اجتماعی راهبردی برای بازگرداندن این دو نهاد به کارکردهای اصلی و پایش آنهاست. کم نیستند مورخان و اندیشمندانی که معجزه بازار و دولت را محصول بستر اجتماعی (سوشال دیالوگ) در آن جوامع می‌دانند. در میان اقتصاددانان «اونر گریف» به طور تفصیلی نشان داد که توسعه اروپا محصول شبکه روابط بازرگانان با یکدیگر و تعامل آنها با حکومت بود. از نظر او بازرگانان با ایجاد شبکه‌های اجتماعی دولت‌های مختلف را مجبور به حاکمیت قانون ساختند. هر گاه حاکمی به مصادره اموال دست می‌زد بازرگانان کوچ دسته جمعی می‌کردند و به اصطلاح مرغی که تخم طلا می‌گذاشت از دست می‌داد و به منطقه‌ای دیگر پرواز می‌کردند.

راه دراز شبکه ملی اطلاعات تا الزامات مصوب

روزنامه «خراسان» در مطلبی با عنوان «راه دراز شبکه ملی اطلاعات تا الزامات مصوب» در گفت و گو با ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی آورد: متأسفانه شورای عالی فضای مجازی نظارت کامل و بودجه مناسبی برای اجرای مصوباتش ندارد تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشند. شاهد یک عقب ماندگی ساختاری و نهادی هستیم. دربسیاری از حوزه‌ها به جای سازمان‌های متولی، ما در مرکز بحث را آغاز می‌کنیم و مصوبه می‌گیریم و آن مصوبه چون از درون ساختار بیرون نیامده، ساختار احساس مسئولیت ندارد یا دچار اجتهادهای آن سازمان می‌شود. به رغم اینکه معمولاً مصوبات با تأیید ذی ربطان تهیه و در شورای عالی پیشنهاد می‌شود، مثلاً درخصوص مصوبه پیام رسان با برخی اجتهادات در اجرا مواجه هستیم که مجموع این‌ها باعث می‌شود مصوبات شورای عالی فضای مجازی به استحکام مصوبات قانونی کشور نباشد و در حوزه اجرا با اشکالات جدی مواجه شود به همین دلیل در یک سال و نیم گذشته وقت زیادی را روی ترویج نخبگانی و ترویج در سطح نهادها گذاشته‌ایم. همچنین ما مشکلات حکمرانی فضای مجازی را داریم و باید در ساختارهای مربوط بازنگری کنیم و به همین دلیل شاید به نوعی، انفعال در کارکردها و ساختارها می‌بینیم که باید اصلاحاتی را داشته باشیم.

مهار موج مکزیکی قیمت‌ها

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «مهار موج مکزیکی قیمت ها» نوشت: یکی از چالش‌های سیاست‌گذار در اقتصاد ایران، مهار نوسانات بازارها بوده است. این نوسانات عموماً مانند یک موج مکزیکی از بازاری آغاز شده و گام به گام سایر بازارها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این شرایط، واکنش سیاست‌گذار این بوده که با ابزار موجود، راهکاری مجزا برای کنترل هر یک از این بازارها اتخاذ کند، اما برای سیاست‌گذاری مناسب و موفق یک چارچوب کلی معرفی نشده است. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی، ریشه وقوع این رفتار را نبود سیاست منسجم در حوزه سیاست‌های پولی و مدیریت انتظارات تورمی معرفی کرده است. این بررسی در پنج مرحله، راهکارهای کنترل انتظارات تورمی توسط سیاست‌گذار پولی را ارائه کرده است. بر این اساس، در گام نخست باید یک هدف‌گذاری تورمی در افق زمانی دو ساله معرفی و در گام بعد شرایط برای افزایش تدریجی نرخ سود هدف در بازار بین بانکی در مقاطع ماهانه و با گام‌های محدود فراهم شود. در مرحله سوم می‌توان دست بانک‌ها را برای تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها متناسب با نرخ سود بازار بین بانکی باز گذاشت. همچنین انتشار مجدد نرخ تورم ازسوی سیاست‌گذار پولی و بهره‌گیری از عملیات بازار باز به‌عنوان دو گام تکمیلی معرفی شده است. مجموعه این پنج گام می‌تواند راهکاری برای مهار موج مکزیکی قیمت‌ها باشد.

بورس حباب دارد؟

روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «بورس حباب دارد؟» می‌نویسد: شاخص کل بازار بورس ایران طی هفته منتهی به ۲۱ تیر ۹۸ با رشد ۷۲۸ واحدی روی ۲۴۹۶۲۲ واحد بسته شد تا خود را آماده شکستن محدوده ۲۵۰ هزار واحد کند. حرکت‌های هفتگی شاخص کل بورس تهران به صورتی آهسته اما پیوسته ادامه یافته است اگر چه در جا زدن‌های هفته‌های گذشته در شاخص می‌تواند نشانه‌ای از اصلاح زمانی باشد اما روی نمودار حفظ میانگین‌های ۱۰ و ۲۰ روزه برای شاخص می‌تواند نشانه ادامه روند رو به رشد باشد. شاخص هم‌وزن با ۱۹۳۷ واحد افزایش به رقم ۶۱۸۰۹ واحد رسید تا شتاب رشد بهتری نسبت به شاخص کل را ثبت کند. روندی که نشان می‌دهد رشد در گروه‌های کوچک و سهم‌های کوچک تا الان بهتر بوده است‌. در هفته‌ای که گذشت چهار گروه محصولات شیمیایی‌، خودرو، دارویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. چهار سهم شپلی، خساپا، سمگا و دی بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته از آن خود کرده‌اند. سه سهم بایکا، دهدشت‌، کابگن به ترتیب حدوداً با ۳۹۱‌، ۱۱۸، ۱۰۱ درصد بیشترین رشد و سه سهم شمواد، دانا، شتوکا به ترتیب حدوداً با ۱۹‌،۱۸‌، ۱۷ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

فسادی در ابعاد یک کره مسکون

روزنامه «توسعه ایرانی» در مطلبی با عنوان «فسادی در ابعاد یک کره مسکون» آورد: ۲۱ تیرماه، «روز جهانی بدون نایلکس» نام گرفته است تا شاید به سیر تکامل تولید پلاستیک و نایلکس که در بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۹۰۸ به اوج رسیده بود خاتمه داده شود. پلاستیک و نایلون‌هایی که منفعت آن خیلی کمتر از ضررهایش است و امروز در کنار سایر عوامل آلودگی محیط زیست کیسه‌های پلاستیکی تبدیل به بلای جان محیط زیست شده و سرعت نابودی محیط زیست را افزایش داده است اما در این میان در کشور ما در حالی جای خالی قوانین سختگیرانه در حوزه ممنوعیت استفاده از کیسه‌ها و مواد پلاستیکی احساس می‌شود که از مدت‌ها قبل آسیب ناشی از استفاده از این مواد با راه‌اندازی کمپین‌هایی گوشزد شده است، اما با این حال فقط در برخی از مناسبت‌ها مانند روز بدون پلاستیک برخی از سازمان‌های مسئول در سطح شهر بنرهای با هدف مصرف کمتر پلاستیک نصب می‌کنند تا ضمن اینکه عکس‌ها و فیلم‌های این اقدام رزومه مسئولان آن بخش را سنگین‌تر کند، از مناسبت‌های تقویم نیز جا نمانند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار22تیر 98، کد خبر: 83392790، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین