پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به شهرداری اجازه دادند حفاری مکانیزه تونل خط چهارم قطارشهری را آغاز کند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: با توجه به پایان عملیات اجرایی خط دوم قطارشهری مشهد و پیشرفت خوب خط سوم طی بازدیدهای صورت گرفته توسط مسئولان کشوری، مقرر شد با حمایت دولت، حفاری خط چهارم نیز آغاز شود.

شعار سال: لایحه آغاز عملیات حفاری تونل خط چهارم قطارشهری مشهد در جلسه علنی روز دوشنبه شورای شهر بررسی و تصویب شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: با توجه به پایان عملیات اجرایی خط دوم قطارشهری مشهد و پیشرفت خوب خط سوم طی بازدیدهای صورت گرفته توسط مسئولان کشوری، مقرر شد با حمایت دولت، حفاری خط چهارم نیز آغاز شود.

بتول گندمی افزود: پیشنهاد شهرداری برای انتخاب پیمانکار حفاری این خط، واگذاری پروژه به پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا (ص) از طریق ترک تشریفات بود که بررسی های لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قطر تونل این خط ۹.۵ متر است، هفت دستگاه حفاری تی.بی.ام در کشور برای حفاری تونل با این قطر وجود دارد که پنج دستگاه از این تعداد متعلق به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است.

وی گفت: در حال حاضر ۲ دستگاه حفار تونل تی.بی.ام در خط سوم قطارشهری مشهد فعال است که در سال ۹۹ آزاد می شوند و می توانند در خط چهارم بکارگیری شوند، همچنین با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی آموزش دیده بومی در مشهد و سایر موارد در شرایط اقتصادی فعلی به این نتیجه رسیدیم که اجرای عملیات حفاری مکانیزه ۱۴.۵ کیلومتر تونل خط چهارم مطابق طرح های مصوب حداکثر به مبلغ ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به صورت ترک تشریفات مناقصه و با انجام مراحل قانونی به قرارگاه سازندگی خام الانبیا (ص) واگذار شود.

گندمی افزود: طبق این مصوبه مدت اجرای این پروژه از تاریخ ابلاغ حداکثر ۴۸ ماه است و حداکثر پیش پرداخت به پیمانکار، ۱۰ درصد مبلغ کل قرارداد می باشد که به صورت مرحله ای با نظر کارفرما و مطابق شرایط عمومی پیمان به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد غیرنقد پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: همچنین شهرداری مشهد مکلف است قبل از انعقاد قرارداد، پیش نویس نهایی را به تایید کمیسیون مشترک برنامه و بودجه، حقوقی و اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر برساند و گزارش اقدامات و مراحل اجرای قرارداد را به صورت ۶ ماه یکبار به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

خلیل الله کاظمی معاون حمل و نقل شهرداری مشهد نیز در این باره گفت: قیمت تمام شده هر متر از خط سوم قطارشهری مشهد ۶۴۰ میلیون ریال است.

تهیه ۶۰ واگن باقیمانده ناوگان خط یکم قطارشهری مشهد

تصویب طرح تهیه ۶۰ واگن باقیمانده ناوگان خط یکم قطارشهری مشهد نیز از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز شورای شهر بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی مشهد گفت: برای تامین این تعداد واگن به قیمت روز ۱۲ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است که تامین آن در مدت یک سال میسر نیست لذا برنامه ریزی شد این اقدام در مدت چهار سال انجام شود.

گندمی افزود: از این رو طبق این مصوبه شهرداری مشهد ملکف است با توجه به نیاز و ضرورت تکمیل ناوگان خط یکم قطارشهری در مدت چهار سال پس از ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به تامین ۶۰ دستگاه واگن سبک شهری مطابق یا مشابه واگن های موجود اقدام کند.

وی اظهار داشت: نگاه اولیه برای تامین اعتبار مورد نیاز این تعداد واگن به اعتبارات دولتی بود اما این مهم محقق نشد لذا شهرداری مکلف است اعتبارات لازم برای اجرای این مصوبه را از محل الگوهای تامین مالی غیر نقدی، دولتی و تسهیلات بانکی بلندمدت تامین کند.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می‌شوند.

مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری و در سفر اردیبهشت ماه سال ۹۷ رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی افتتاح شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.

مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه به زودی آغاز می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار7مرداد 98، کد خبر: 83416000، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
بسیار هم عالی شهر مشهد شهر بزرگیه و میتونه مترو شهری مثل مترو تهران گسترش پیدا کنه و عملکرد خوبی ام داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین