این بخشهایی از اظهارات محمد ابراهیم رضایینماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه «خمین» است. وی رئیس کمیته هستهای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. با این نماینده اصولگرا را در ادامه میخوانید:
شما به تازگی رئیس کمیته هستهای مجلس شدهاید و پس از انتخاب در این سمت عنوان کردید نخستین برنامه شما بازدید از سایتهای هستهای است، آیا در این بازدیدها مسائلی چون کاهش تعهدات ایران در برجام را هم مورد ارزیابی قرار خواهید داد؟
وزارت امور خارجههر سه ماه یک بار آخرین وضعیت اجرای برجام را در قالب گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه میدهد و از آنجایی که محور اصلی برجام، چرخه هستهای کشورمان است ما هم متناسب با گزارشهایی که وزارت خارجه ارائه میکند، بازدیدهایی را از مراکز هستهای خواهیم داشت و امروز هم که راهبرد جدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجام است، بخشی از تکلیف ما این است که از نزدیک آخرین وضعیت هستهای خود را مشاهده کنیم و کاهش تعهدات هم قطعا مورد ارزیابی قرار میگیرد.
آیا برنامه شما برای بازدیدهای هستهای مشخص شده است؟
طبق هماهنگیهای انجام شده با وزارت خارجه،آنان اعلام آمادگی کردهاند که هر زمانی که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و به ویژه کمیته هستهای این کمیسیون بخواهند، امکان بازدید فراهم باشد. بر این اساسما هم اعلام کردیم که در گام اول نیروگاه و آب سنگین اراکرا مورد بازدید قرار خواهیم داد که هفتهآینده و پس از پایان تعطیلات مجلس این بازدید صورت خواهد گرفت. پس از بازدید از سایت هستهای اراک، بازدید از تاسیسات هستهای نطنز و فردو را در برنامه داریم.
چهاردهمین گزارش روند اجرای برجام به تازگی از وزارت امور خارجه دریافت شده است و کمیسیون امنیت ملی پس از بازدیدهای میدانی گزارش خود در این باره را تهیه و سپس تقدیم هیئت رئیسه مجلس میکندشما گفتید که وزارت امور خارجههر سه ماه یک بار آخرین وضعیت اجرای برجام را در قالب گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه میدهد، آیا در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی هم گزارش برجام تهیه میشود؟
تا زمانی که برجام پابرجاست، گزارش روند اجرای برجام تهیه و به صحن مجلس ارسال خواهد شد. به طور کلیوزارت امور خارجه به صورت مرتب گزارشهای خود از روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه میدهد که گزارش دوازدهم و سیزدهم وزارت امور خارجه درباره روند اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تجمیع و جهت قرائت در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده و در نوبت بررسی است. همچنین چهاردهمین گزارش روند اجرای برجام به تازگی از وزارت امور خارجه دریافت شده است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بازدیدهای میدانی گزارش خود را تهیه و سپس تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد کرد.
به صورت مشخص بگویید که در چهاردهمین گزارش سه ماهه اجرای برجام به چه مواردی اشاره شده است؟
از آنجایی که حسن نیت و خویشتنداری هوشمندانه ایران پس از خروجآمریکا از برجام و فشارهای تحریمی این کشور و همپیمانانش بی پاسخ ماند و هیچ سازوکار عملیاتی برای جبران تحریمهای آمریکا مستقر نشد، ایرانگزینهایغیر از کاهش تعهدات نداشت که در این گزارش وزارت خارجهبه موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران به صورت کامل اشاره شده اما در عین حال تاکید شده است که همچنان برجام در حال اجراست. همچنین در بخشی از این گزارش به تبادل هیئتهای تجاری در سطوح عالی و رایزنیهای اخیر اقتصادی درباره برجام اشاره شده است.
چه دیدارهایی؟
در این گزارش آمده است کهطی سه ماهه اخیر، دیدارهای دوجانبه و رایزنیهای فشرده و متعددی با محوریت برجام صورت گرفته و برجام یکی از محورهای اصلی گفتگوهای مقامات کشورمان با هیئتهای مختلف خارجی بوده است که سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و رئیسجمهور، سفر وزیر خارجه آلمان به تهران و دیدار با رئیسجمهور و ظریف، سفر خانم اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و مذاکره با عراقچی وسفر دورهای ظریف به ترکمنستان، هند،ژاپن و چین از مهمترین دیدارها در این زمینهبوده است.
در طول سه ماه گذشته چندین نشست کارشناسی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برای بررسی ابعاد فنی عملیاتی شدن اینستکس برگزار شده استآیا در گزارش وزارت امور خارجه،تحولات مرتبط با اینستکس هم مطرح شده است؟
بر اساس این گزارش، در طول سه ماه گذشته چندین نشست کارشناسی میان نمایندگان ایران و E۳/EU (سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا) برای بررسی ابعاد فنی عملیاتی شدن اینستکس برگزار شده است. همچنین در نشست کارشناسی در بروکسل در اردیبهشت ماهمقرر شده است که برای بررسی جزئیتر همکاریهای فنی، نشستی با نمایندگان نهادهای ذیربط سازمانهای ایرانی در تهران برگزار شود.
اهم موارد اشاره شده در گزارش وزارت امور خارجه درباره فعالیتهای هستهای کشورمان چیست؟
در این گزارش درباره پروژه مدرنسازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب و پروژه ایزوتوپ پایدار مطالبی مطرح شده است. از جمله آنکه دربارهپروژه مدرنسازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب آمده است که جلسات گروه کاری اراک با روسای گروه کاری یعنی چین و انگلیس و همچنین اعضای ۱+۴ با فشردگی بیشتر برگزار و نقشه راه تولید سوخت و ساخت مخزن رآکتور اراک به روزرسانی شده است. همچنین مطابق با این گزارش، آخرین بخش از قرارداد مشاوره طراحی با شرکت ملی انرژی اتمی چین نیز در دست اجراست. همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز نیز در دست بررسی بوده و مذاکرات فنی لازم هم در حال انجام است.
همچنین در خصوص پروژه ایزوتوپ پایدار در این گزارش اینطور آمده است که با اتمام فاز اول پروژه، مذاکرات در خصوص فاز دوم قرارداد یعنی آمادهسازی زیرساختها و احداث تأسیسات تبدیل و بستهبندی به منظور تولید ایزوتوپهای پایدار در جریان است. همچنین مطابق با تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هستهای در فاز اول، کشورمان از این پس تعهدی به عرضه آب سنگین مازاد از سقف ۱۳۰ تن به بازارهای جهانی ندارد که روند تولید آب سنگین در مدت گزارشدهی ادامه یافته است.
بازرسی، نظارت و راستیآزمایی آژانس بینالمللی انرژی اتمی مطابق موافقتنامهپادمان در موسسات هستهای کشورمان ادامه داردنحوه تعاملات باآژانس بین المللی انرژی اتمی به چه ترتیب است؟ آیا شرایط اخیر تغییری در تعهدات ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد کرده است یا خیر؟
مطابق با گزارش وزارت خارجه بازرسی، نظارت و راستیآزمایی آژانس مطابق موافقتنامهپادمان در موسسات هستهای کشورمان ادامه دارد. ارسال گزارشات موجودی و تغییرات مواد هستهای موسسات هستهای به آژانس مطابق با موافقتنامه پادمان به صورت ماهیانه انجام گرفته است. همچنین اطلاعرسانی به آژانس در خصوص صادرات آب سنگین انجام گرفته است. در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی کشور نیز اطلاعرسانی به آژانس مبنی بر افزایش موجودی ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده کشور و افزایش درصد غنای محصول اورانیوم از سقف ۳.۶۷ به زیر ۵ درصد صورت پذیرفته که متعاقب آن پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه غنیسازی نطنز به روزرسانی شد. در همین راستا نظارت بر راستیآزماییهای متعدد و روزانه آژانس شامل اندازهگیری میزان موجودی اورانیوم با غنای پایین و عبور آن از سقف ۳۰۰ کیلوگرم و همچنین نمونهبرداری و اندازهگیری درصد غنای اورانیوم و رسیدن غنای آن به ۴.۵ درصد انجام گرفته است. درباره پروتکل الحاقی هم آمده است کهپاسخ لازم به درخواستها، سوالات و بیانیههای آژانس تهیه و ارسال و چهاردهمین اظهاریه در خصوص صادرات تجهیزات و مواد غیرهستهای هم به آژانس ارائه شده است.
بهتر است مقداری هم به بدعهدیهای غرب در اجرای برجام بپردازیم. به طور کلی بگویید که آیا اروپا پس از امضای برجام به مفاد این توافق هستهای عمل کرد یا خیر؟
از ابتدا و پس از امضای توافق جامع هستهای، به نظر میرسید که اروپا وآمریکایک سناریوی مشترک مبنی برمحرومسازی ایران از داشتن صنعت هستهایرا مدیریت میکنند در حالی که این صنعت بومی برای ما بسیار کلیدی و حیاتی است ویک مزیت فوقالعاده محسوب میشود. بر این اساس اروپا بدعهدیهای خود را از همان روزهای آغازین امضای برجام آغاز کرد به گونهای که گاهی اوقات کشوری چونفرانسهنقش پلیس بد و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام نقش پلیس خوب را ایفا کردند و در کل اروپاییها فقطنقش بازی میکردند تا سناریوی تعیین شده خود را پیش برند.
آمریکا و اروپا از ابتدا و پس از امضای برجام، در سناریویی مشترک به دنبال آن بودند که ایران را از پیشرفتهای هستهای و منافع حاصل از برجام بازدارندآمریکا در آن مقطع چه اقداماتی را علیه ایران انجام میداد؟
از همان ابتدا، برنامهآمریکاییها هم آن بود که سیاست فشار و محروم کردن ایراناز برخورداری از منافع برجام را پیش برند به گونهای که اوباما بلافاصله پس از امضای برجام، تحریمی را علیه ایران اعمال کرد و این اقدامات نشان میداد که آنان سیاستی رااز پیش طراحی کردهاند وهیچ توجهی به تعهدات خود در برجام ندارند. در واقع آمریکا و اروپابه دنبال آن بودند که ایران را از پیشرفتهای هستهای بازدارند و در گامهای بعدی،چرخه سوخت هستهای ما را کند کنند.
اما اروپا در آن زمان و به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، به ظاهر اعلام کرد که در تلاش است که ایران از منافع حاصل از برجام به ویژه در زمینه اقتصادیبرخوردار شود اما در عمل هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد. نظر شما در این باره چیست؟
علی رغم اظهارات ضد و نقیض اروپا برای حفظ برجام و بهرهمندی ایران از این توافق هستهای،امروزما مطمئن هستیم که اروپا از ابتداکاملاً با آمریکا هماهنگ بوده است ویک سناریوی مشترک را علیه ایران پیش بردند. در واقع تصور آنان این بود که اگر به ظاهر اعلام کنندکه پشتیبان و حامی ایران برای برخورداری از برجام هستند، میتوانند به آمریکا در اعمال سیاستهایش برای فشار و تحریمبر ایران کمک کنند اما نه تنها آنان به نتیجه نرسیدند بلکهبا هوشیاری مقام معظم رهبری، استراتژی جدیدی مبنی بر کاهش تعهدات کشورمان در برجام تعریف شد که بر اساس آن ایرانمتناسب با اقدامات طرف غربی، کاهش تعهدات خود در برجامرا باید پیگیری کند و آنقدرپله پله به عقب و به زمان پیش از مذاکرات هستهای بازمیگردیم تا با طرف مقابل در اجرای تعهدات برجامی در یک کفه ترازو قرار گیریم و به توازن برسیم چرا که نمیشود که ما به صورت صد در صدیبه برجام پایبندباشیم وطرف مقابل فقط بدعهدی کند.
با پشت سر گذاشتن گام اول، ایران فرصت دیگری به اروپا داد و در محتوای گام دوم عنوان کرد کهاز میزان ۳.۶۷ غنیسازی اورانیوم عبور خواهیم کرد.به ما بگویید که چرا اروپاباز هم اقدامی عملیبرای حفظ برجام انجام نمیدهد و سازوکاری جدید در این راستا اتخاذ نمیکند؟
ایران با اخذ این راهبرد، زنگ هشدار را برای طرف مقابل در برجامبه صدا درآورد و نشان داد که زمانی کهراهبردی را تعیین میکند، به صورت قاطعانه آن را پیش خواهد برد. در واقع اروپا پس از گام اول تلاش کردکهبا عملیات روانی ایران را مجاب کندکه در همین شرایط بماند و گام دیگری برای کاهش تعهداتش در برجام برندارد اما ایران کاملا مصمم و با استفاده از ظرفیتی که در متن برجام و ماده ۳۶ آن وجودداشت، گامدوم خود را محکمتر برداشت که این اقدام، طرف غربی را به شدت مضطرب وهمهسناریوهای طراحی شده آنان راخنثی کرد.
قطعا اروپا هیچ اقدامی برای حفظ برجام نمیکند چرا که نمیخواهد برای حفظ برجام،هزینه مقابله با آمریکا را بپردازدبه نظر شما آیا اروپا در این مقطع اقدامی برای حفظ برجام انجام میدهد یا آنکه ما را وادار به برداشتن گام سوم در کاهش تعهدات برجامی میکند؟
قطعا اروپا هیچ اقدامی برای حفظ برجام نمیکند چرا که اراده لازم برایاین کار را ندارد و نمیخواهد برای حفظ برجام،هزینه مقابله با آمریکا را بدهد.
به نظر شما ایران در گام سوم خود برای کاهش تعهدات برجامی دست به چه اقداماتی خواهد زد؟
ما در گام سوم، ظرفیتهای بسیار زیادی داریم که بهرهبرداری از سانتریفیوژهای پیشرفته یکی از این موارد است. در واقع ما در حال حاضر، از سانتریفیوژهای قدیمی و در سطح IR۱ استفاده میکنیم در حالی کهسانترفیوژهای IR۶ و IR۸ آماده بهرهبرداری هستند و ظرفیت آنان از ۲۶ تا ۴۸ برابر سانترفیوژهایفعلی است. همچنینفعالسازی آب سنگین،تغییر در نگهداری و ذخایر آب سنگین وافزایش درصد غنیسازی از دیگر مواردی است که میتوانیم در دستور کار خود قرار دهیم. غربیها باید به این مسئله واقف باشند که ایران صرفا به دلیل تعهد به برجام، پیشرفتهای هستهای خود را کند وبرخی از سانتریفیوژهارا جمعآوری کرد اما همه این موارد قابل بازگشت است و این مسئله را گام به گام عملیاتی میکنیم.
بسیاری از کشورهاچونچین، روسیه و هند به صورت آشکار با ایران همکاریهای اقتصادی دارند واز کشورماننفت خریداری میکنندبه نظر شما نقش آمریکا در عدم رسیدنایران و گروه ۱+۴ به یک سازوکار عملیاتیچیست؟
علی رغم آنکه آمریکا محوریت اعمالفشارها و تحریمهای شدید اقتصادی علیه ایران را بر عهده دارد، اما باید به این مسئله مهم هم توجه کرد که اروپا در این قضیه کاملا مکمل و همراه با آمریکاست. در واقع آمریکاامیدوار بود که نهایتا درمقطعی یک ساله با سیاست فشار حداکثری جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم کند و اروپاییهاهم سعی کردند که با به کارگیری هر تاکتیکی با آمریکا در این مسیرهمسو شوند که تسلیم سناریوی آمریکا شدند تا هدف آمریکا در نابودی جمهوری اسلامیمحقق شود، اما علی رغم همه تلاشهایی که صورت گرفت، امروزآنان فهمیدند کهنه تنها جمهوری اسلامی با این سیاستها و فشارهااز پا درنیامده است بلکه مقاومت ملت ما بهسطحی رسیده که از این فشارها عبور کرده است. از سوی دیگرعلاوه بر اینکهآثار شکوفایی اقتصادی را درون کشور میبینیم،اجماع جهانی دشمنان علیه ایران هم شکست خورده است به طوری کهبسیاری از کشورهاچونچین، روسیه و هند به صورت آشکار با ایران همکاریهای مختلف به ویژه در زمینه تجاری دارند واز کشورماننفت خریداری میکنند.
در شرایط فعلی تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همسو تا چه حد اهمیت دارد؟
توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و توجه به شرق بسیار اهمیت دارد و روابط خوب ایران با این کشورها، آمریکا را کاملا مستاصل و ناامید کرده است. ذکر این نکته هم بسیار حائزاهمیت است که قدرت ایران منجر به آشفتگی و اختلافات عمیق درون کاخ سفید شده استچرا که در مقاطع گذشته همه دولتهایی که در آمریکا برسر کار میآمدند، سیاست واحدی را علیه جمهوری اسلامی داشتند اما امروزبه دلیل شکستهای متعددی در مقابل ایران، با یکدیگر اختلاف دارند.
تاکنون عملکردمعاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای تقویت روابط تجاری کشور چشمگیر نبوده است و آنان باید نواقص خود در این راستا را مرتفع کنندنقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسو چیست؟
یکی از مطالبات اصلی مجلس از وزارت امور خارجه طی چند سال گذشته این بوده است که ساختار وزارت امور خارجه تغییر کند که خوشبختانه در این راستامعاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد شد. علی رغم آنکه تاکنون عملکردمعاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای تقویت روابط تجاری کشور چشمگیر نبوده است، اما ماموریتهایی چون توسعه روابط اقتصادی، جذب سرمایهگذار خارجی و حمایت از تجار ایرانی به بخشهای مختلف وزارت خارجه ابلاغ شده است و امیدواریم که به این مسائل توجه وروز به روز نواقص موجود برطرف شود.
ترامپ به ظاهر و در حرفهای خود به دنبال مذاکرات تازهای با کشورمان است اما دیدیم که آنان پا را از حدفراتر گذاشتند و مقام معظم رهبری را تحریم کردند. آیا با وجوداقدامات ضد و نقیض آمریکا، راهی برای مذاکره باز مانده است؟
شکست آمریکا در فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران به حدی برای آنان سخت است که به دنبال آن هستند که به هر نحوی آن را جبران کنند. در واقع ترامپ و دیگر مقامات آمریکا به علت شکستهای پی در پی مقابل ایران تحت فشار هستند. بر این اساس آنان به دنبال آن هستند که از یک سو سیاست تحریم و فشار علیه ایران را به عنوان راهبرد اصلی خود ادامه دهند و از سوی دیگر میخواهند ایران را پای میز مذاکره بکشانند تا آن را به عنوان سند پیروزی خود همواره نگه دارند. در واقعشخص ترامپ به شدت نیازمند آن استکه حتی به شکل سمبلیک باب مذاکره با ایران را داشته باشند تا خود را از وضع موجود نجات دهد و در مقابل رقبایش حرفی برای گفتن داشته باشند. انتخابات برای ترامپبسیار حیاتی است، به طوری کهدائماً برای مذاکره با ایران تلاش و خواهش میکند و پیغامهای مستمری را هماز طریق مقاماتی چوننخست وزیر ژاپن، رئیسجمهور فرانسه و حکام کشورهای عربی چونعمانبه ایران میفرستد تا باب مذاکره را باز کند اما باید بداند کهجمهوری اسلامیبسیار هوشیار است و به هیچ وجه مجدداً پای میز مذاکره با آنان نمیرویم. درباره تحریم رهبری هم باید گفت که هدف آنان از تحریم رهبر معظم انقلاب آن بود که صرفاخواستند نشان دهند که ما آنچنان اقتدار داریم که رهبری جمهوری اسلامی ایران را هم مورد تحریم قرار دادیم اما این اقدام آنان نه تنها راه به جایی نبرد بلکه منجر به تحقیر آنان در عرصه جهانی شد و مقامات بسیاری از کشورها این اقدام رذیلانه را محکوم کردند. در واقع و علی رغم آنکهآنان به دنبال بهره برداری از این اقدام بودند،تحریم مقام معظم رهبری نه تنها هیچ گونه اثر مثبتی برای آنان نداشت، بلکه بهضررشان تمام شد.
تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه کشورمان، تصمیمی برای بازیابی وجهه از دست رفته آمریکا در جهان بودآمریکا در اقدام بعدی خودوزیر امور خارجه کشورمان را تحریم کرد. تحلیل شما از اینگونه حرکات آمریکا چیست؟آیا آمریکا با این تحریمها صرفاً به دنبال آن است که باب مذاکره با ایران را باز کند یا آنکه به دنبال آن است که دست به اقداماتدیگری بزند؟
این اقدامآمریکا را هم نمیتوانبا دلیل و هدفی منطقیبررسی کرد چرا که این تصمیموزارت خزانهداریآمریکا صرفاواکنشی به شکستهای اخیر و متعدداین کشور در برابر توان و قدرت دیپلماتیک و نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران است کهبا ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکا به اوج خود رسید. بر این اساسترامپ برای تعدیل شرایط دست به تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه زد کهتصمیمی برای بازیابی وجهه از دست رفته آمریکا در جهان بوده است.آمریکا روزی ادعای کدخدایی جهان را داشت اما امروز در مقابل ایران زانو زده است و اقدامات بیمنطقی انجام میدهد که کاملا از روی ضعف است.
هر کشوری که اقدامی برای ناامن کردن جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، طعمناامنی را میچشدمقداری هم به موضوع نفتکشها بپردازیم. چرا انگلیس نفتکش کشورمان را به صورت غیرقانونی توقیف کرد؟
حاکمان انگلیس در راستای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامیاشتباه بزرگی را مرتکب شدند و محوریت ناامنسازی و جنگ نفتکشها را علیه جمهوری اسلامی آغاز کردند ودر دام آمریکا گرفتار شدند. البته آنان میدانستند که ایران کشوری نیست که در مقابل این اقدامات سکوت کند و یامنفعل باشد و ما در مقابل اقدام غیرقانونی آنان، نفتکش متخلف انگلیسی را توقیف کردیم و علی رغم اینکه ناو انگلیسی در کنار آن نفتکش حضور داشت اما جرات نکردند که عکسالعملی نشان دهند و حتی از آمریکا هم استمداد خواستند اما آمریکا هم جرات نکرد به این مسئلهورود پیدا کند. ما سیاست خود را در این زمینه رسما اعلام کردهایم که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس همواره بر عهده ما بوده است و همه کشورها از آن بهرهمند شدهاند و اگر بنا باشد برای ایران ناامنی ایجاد شود، کشورهایی که در این مسئله نقش دارند هم باید طعمناامنی را بچشند.
آیا احتمال آزاد شدن نفتکش توقیفشده ایرانی در جبلالطارق وجود دارد؟
مسئولان دستگاه دیپلماسی ما به صورتفعالانه این موضوع را پیگیری میکنند و از انگلیس به علت این اقدام خلاف قانون به نهادهای بینالمللی شکایت کردهاند که امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسد و نفتکش کشورمان آزاد شود.