پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
سخنان دیشب 'دونالد ترامپ' نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در مجمع این حزب ایراد شد و با حمله های شدید به مهاجران خارجی همراه بود، با واکنش فعالان اجتماعی و اقلیت های قومی در این کشور رو به رو شد.

شعار سال: تارنمای بازفید نوشت: 'دونالد ترامپ' و سیاست هایش بخوبی شناخته شده است، اما آنچه لاتین تباران و گروه های مهاجر تجربه نکرده بودند، این بود که ترامپ حمله به مهاجران غیرقانونی را در مقام نامرد رسمی حزب جمهوریخواه، تکرار کند.

لاتین تباران، این اتفاق را دیروز در مجمع عمومی حزب که حتی بسیاری از جمهوریخواهان آن را تاسف بار توصیف کرده اند، با چشمان خود دیدند.

'فرانک شَری' مدیر اجرایی بنیاد آوای آمریکا و یکی از کنشگران اجتماعی در عرصه مهاجرت، با اشاره به ترامپ، می گوید: او کارزارش را پارسال با این ادعا شروع کرد که مکزیکی ها تجاوزکار جنسی هستند. حالا کارزار رسمی انتخاباتی اش را با این ادعا آغاز می کند که مهاجران غیرقانونی، آدمکش هستند.

'شّری' تاکید می کند گفتمان ترامپ مبتنی بر 'نفرت محض و نژادپرستی' است.

اشاره این کنشگر اجتماعی به برخی سخنرانان مجمع حزب جمهوریخواه و از جمله ترامپ بود که قتل اخیر یک نفر به دست مهاجری غیرقانونی را بزرگنمایی کردند.

ترامپ در سخنانش در مجمع حزب گفت: حدود 180 هزار مهاجر غیرقانونی با پرونده های جنایی داریم. به این افراد دستور داده شده که از کشور خارج شوند، اما دارند آزادانه می چرخند و شهروندان آرامش طلب را تهدید می کنند.

بسیاری از کنشگران لاتین تبار نیز گفتمان ترامپ را بر بیگانه هراسی و عوام فریبی استوار می دانند. 'ایوانا کانسِلا' مدیر سیاسیِ بنیاد قدرتمند کولینِری در لاس وگاس، می گوید: ترامپ می کوشد یک ملت را بر پایه نفرت علیه هرکس که سفیدپوست نیست، متحد کند.

به نظر کانسلا، 'این اتفاق نه تنها باید باعث نگرانی کسانی شود که نوک اتهام های ترامپ به سویشان است، بلکه برای هرکس دیگری هم باید هراس انگیز باشد؛ زیرا این زیربنایی نیست که کشور بر آن ساخته شده باشد. این شیوه رهبری نیست.'

'آلیدا گارسیا' که سال 2012 در ستاد انتخاباتی اوباما بود و سالهاست برای یکپارچگی لاتین تباران و مهاجران می کوشد، بر این باور است که تراپ جای شک نگذاشته که می خواهد با مهاجران به شیوه پلیسی برخورد کند. به گفته گارسیا 'روشن است که ترامپ نمی خواهد از سیاست خود برای اخراج 11 میلیون نفر در مدت 18 ماه و لغو شهروندی کودکانی که در آمریکا زاده شده اند عقب نشینی کند. این کار، اقتصاد ما را در تنگنا قرار می دهد و فضایی پلیسی بر کشور حاکم می کند.'

'اریکا آندویلا' کنشگر امور مهاجرت و سخنگوی لاتین تباران سناتور 'برنی سندرز' در دو پیام توئیتری در واکنش به سخنان ترامپ نوشت:

'ترامپ اشتباه می کند. ارتکاب مهاجران به جرایم خشن از جمعیت ساکن در کشور کمتر است.'

'نه! برنی هیچ شباهتی به ترامپ ندارد. جنبشی که برنی ایجاد کرد، مبتنی بر عدالت برای همه است. ترامپ بر طبل نفرت و تعصب می کوبد.'

انتقاد از سخنان ترامپ، حتی در میان جمهوریخواهان و محافظه کاران نیز چشمگیر بود. از جمله، 'ماریو لوپز' رئیس صندوق رهبری اسپانیش تباران که بنیادی محافظه کار است، گفت 'سخنرانی ترامپ بیش از آنکه به گفتمان ارتودکس حزب (جمهوریخواه) نزدیک باشد، با نظام خودکامگی مطابقت داشت.'

ترامپ در سخنرانی اش در مجمع حزب، البته درباره فقر لاتین تباران و بیکاری سیاهپوستان نیز سخن گفت، اما آن را به گردن مشکلات اجتماعی خودشان انداخت.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395، کد مطلب: 82159111 (5458521):www. isra.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین