پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
تعدد جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به حدی است که طی ماه‌های اخیر نمایش گوشه‌ای از آن در موزه دائمی نگارخانه شاه اسماعیل صفوی حیرت گردشگران را به دنبال داشته است.

شعار سال: هر چند بیش از دو هزار جاذبه در سطح استان اردبیل شناخته شده اما به تعبیر کارشناسان تعدد جاذبه ها به مراتب بیشتر است تا جایی که برخی از جاذبه های گمنام در هیچ کجای کشور مشابهی نداشته و مجموع آن موجب شده تا اردبیل پاسخگوی تمامی سلایق باشد.

با وجود تنوع جاذبه ها تاکنون معرفی مقبولی از آن صورت نگرفته بود بطوری که حتی شهروندان اردبیلی نیز از وجود بسیاری از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی اطلاعی ندارند.

برپایی موزه دائمی جاذبه های گردشگری اولین گام در معرفی آثار شاخص استان اردبیل در کمترین زمان ممکن است. تا جایی که این مجموعه با استقبال کم نظیری در فصل تابستان مواجه شد و گردشگران اظهار می کردند طی بازدید اطلاعات قابل توجهی از آثار اردبیل کسب کرده اند.

معرفی جاذبه تمامی شهرها و خروج از مرکز گرایی

یکی از محاسن موزه دائمی جاذبه های استان اردبیل قائل شدن سهم برابر برای تمامی شهرها است. اگر پیش از این عمده تمرکز معرفی جاذبه ها چه در رسانه ها و چه از سوی دستگاه متولی، معرفی جاذبه های شاخص به ویژه در مرکز استان بود، در موزه دائمی آثار تمامی شهرها معرفی شده است.

یکی از بازدیدکنندگان در این باره گفت: ما فکر نمی کردیم در اردبیل این مقدار جاذبه تاریخی و طبیعی وجود داشته باشد اما در این نمایشگاه آثار بسیاری را دیدیم که قبلا شناختی از آن نداشتیم.

معصومه آقایی تصریح کرد: به دلیل سکونت اقوام همه ساله به اردبیل سفر می کنیم و از شورابیل و بازار تاریخی بازدید کرده و به آب های گرم سرعین نیز مراجعه می کنیم.

او افزود: آثار قابل توجهی در شهرستان ها وجود دارد که در سفرهای بعدی قصد داریم از آن ها بازدید کنیم.

علاوه بر معرفی آثار طبیعی و تاریخی، جاذبه های گردشگری غذا نیز در این موزه معرفی شده و مسافران می توانند با غذاهای سنتی و سوغاتی آشنا شده و حتی از مکان های تهیه آن نیز اطلاع یابند.

برگزاری ورک شاپ های صنایع دستی

یکی از بخش های مهم موزه دائمی جاذبه ها، ورک شاپ های صنایع دستی است. در واقع علاوه بر معرفی آثار میراثی و گردشگری، هفت ورک شاپ صنایع دستی در این موزه دایر است که شامل آثار هنرمندان شاخص این استان می شود.

گردشگر اهل اصفهان در خصوص ورک شاپ های برگزار شده گفت: این موزه به دلیل اینکه اطلاعات جامعی در اختیار بازدیدکننده قرار می دهد و در نهایت نیز فرد می تواند با قیمت مناسب صنایع دستی تهیه کند، قابل توجه است.


رامین مهرانی افزود: صنایع دستی تولیدی این استان از کیفیت مطلوبی برخوردار است و زیبایی کم نظیر آثار قابل توجه است. هنرمندان با استقرار در نمایشگاه می توانند نسبت به معرفی صنایع دستی اقدام کنند و حتی علاقه مندان جهت آموزش ترغیب سازند.

مطابق اظهارات مسئولان بیش از نیمی از صنایع دستی تولیدی کشور در استان اردبیل تولید می شود و این استان از قطب های تولید بافته های داری است.

در موزه دائمی جاذبه ها چرم، ورنی، گلیم، سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی و قلم زنی به نمایش درآمده است.

استقرار دبیرخانه دائمی ستاد خدمات سفر

در کنار معرفی جاذبه ها، تکریم مسافران و پاسخگویی به سوالات گردشگران بخشی از خدمات ارائه شده است. تا جایی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، دبیرخانه ستاد دائمی خدمات سفر در نگارخانه شاه اسماعیل صفوی مستقر شده است.

نادر فلاحی گفت: به دلیل اینکه بخش عمده ای از گردشگران از میدان عالی قاپو و موزه های پیرامون آن بازدید می کنند، دبیرخانه ستاد دائمی خدمات سفر در نگارخانه مستقر شده است تا به سوالات مسافران پاسخ گفته و راهنمایی لازم از جاذبه ها و آثار گردشگری انجام شود.

او افزود: علاوه بر این نرم افزارهای گردشگری نیز در این موزه مستقر شده اند تا خدمات گردشگری الکترونیک را به مسافران ارائه دهند.

فلاحی گفت: معرفی جاذبه ها یکی از ضرورت هایی بود که طی سال های اخیر بر روی آن برنامه ریزی شده است و راه اندازی موزه دائمی نیز به همین منظور عملیاتی شد.

موزه دائمی معرفی جاذبه های گردشگری محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی اختصاص داده است تا در راستای تبیین هویت تاریخی، معرفی جاذبه های طبیعی و فرهنگ سازی عادات و رفتارهای صحیح اجتماعی و فردی نقش ایفا کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 6 مهر 98، کد مطلب: 7085296: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین