پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۹۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
رضا سلیمان نوری گفت: تعدادی از سنگ نگاره های چندهزارساله منطقه دیزدر شهرستان طرقبه شاندیز طی چند روز گذشته توسط عوامل انسانی به عمد نابود شدند.

شعار سال: رضا سلیمان نوری، رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان با اعلام این خبر بیان کرد: طی چندهفته گذشته اخباری مبنی بر نابودی چندکلنی بزرگ سنگ نگاره های تاریخی منطقه بینالود به فعالان میراثی خراسان رسیده بود و بر همین اساس جمعه گذشته تعدادی از این فعالان بازدیدی از مناطق تاریخی کمرمقبولا و دیزدر داشتند. در جریان این بازدید مشخص شد علاوه بر تخریب هایی که از ابتدای سال جاری و توسط برخی معدن کاران شروع شده است، طی چندروز اخیر هم تلاش شده تا با استفاده از گازوئیل تعدادی از سنگ نگاره های باستانی محدوده دیزدر تخریب شوند. البته با تلاش فعالان میراثی و هماهنگی آنان با مدیران میراث فرهنگی، یگان حفاظت میراث در منطقه مستقر شده است تا جلوی تخریب بیشتر این یادگارهای نیاکانی تویسط معدنکاران گرفته شود.

تخریب سنگ نگاره های چندهزارساله با گازوئیل از سوی معدنکاران + عکس

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان ادامه داد: متاسفانه عدم همراهی برخی نهادهای دولتی خاصه سازمان صنعت، معدن تجارت با میراث فرهنگی و دوستداران تاریخ و هویت ایران زمین باعث شده تا طی سال های اخیر بخش قابل توجهی از سنگ نگاره های تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز نابود شوند.

سلیمان نوری افزود: مجموعه سنگ نگاره های موجود در شهرستان طرقبه شاندیز، دومین مجموعه بزرگ سنگ نگاره ای کشور پس از مجموعه تیمره استان مرکزی است و به همین دلیل سال ها پیش مصوب شد تا شهرداری طرقبه شاندیز در محدوده این سنگ نگاره ها یک پارک ملی ایجاد کند که متاسفانه نه تنها تاکنون این کار نشده بلکه با هجوم معدن کاران از یک سو و ساختمان سازها از دیگر سوز هر روز بیش از پیش این آثار تاریخی در معرض نابودی کامل قرار می گیرند.

وی افزود: البته فعالان میراث فرهنگی استان بیکار ننشسته اند و دوستان فعال در انجمن میراث کهن طرقبه اقدامات قانونی را برای جلوگیری از این حرکت ضد فرهنگی شروع کرده اند که امید است با همراهی دادستانی ،میراث فرهنگی و سایر نهادهای حکومتی این حرکت به نتیبجه مطلوب رسیده و دیگر شاهد این گونه اقدامات ضد تاریخی نباشیم.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 6 مهر 98، کد مطلب: 904106: www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
شمام بزنید بیشتر داغون کنید این آثار نازنین رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین